سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به وتوی قطعنامه آتش بس در غزه در شورای امنیت از سوی آمریکا، گفت: آمریکا بار دیگر ایستادگی تمام عیار خود در کنار رژیم و شراکت خود در جنایت را نشان داد.

ناصر کنعانی

به گزارش همشهری آنلاین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز دوشنبه ۲۰ آذر ماه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره اقدام دبیرکل سازمان ملل در خصوص فلسطین و همچنین وتوی قطعنامه در شورای امنیت توسط آمریکا گفت: لازم است اشاره کنم به آمار تکان دهنده که ۶۷ امین روز از تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی شاهد هستیم. محصول ماشین آدم کشی رژیم تاکنون ۱۷۹۹۷ نفر شهید است. شامل ۷۸۷۵ کودک، ۷۷۶۰ نفر مفقود و زیر آوار باقی مانده و ارقام دیگر که نتیجه جنایت صهیونیست ها علیه مردم مظلوم غزه است.

آمریکا با وتوی قطعنامه آتش بس غزه، شراکت خود در جنایت رژیم صهیونیستی را نشان داد

وی افزود: در ارتباط با قطعنامه لازم است تشکر کنیم از اقدام مسئولانه دبیرکل سازمان ملل که با توسل به ماده ۹۹ منشور توجه شورای امنیت را جلب کرد و خواستار اقدام فوری به منظور حفظ صلح و امنیت بین المللی شد. متاسفانه شاهد اقدام تاسف بار آمریکا در وتوی قطعنامه ارائه شده و رد درخواست جامعه جهانی برای توقف این جنگ خونین و حمله وحشیانه بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آمریکا بار دیگر ایستادگی تمام عیار خود در کنار رژیم و شراکت خود در جنایت را نشان داد، اظهار داشت: ما مواضع خودمان را اعلام کردیم. ما این اقدام غیرقابل قبول را محکوم کردیم. دولت آمریکا نشان داد که در مسئله جنگ جاری در غزه یک طرف برای حل موضوع نیست بلکه بخشی از تداوم جنایت جنگی است. دولت آمریکا نشان داد که یک تنه در مقابل جامعه جهانی ایستاده، نشان داد که در ایستادگی در کنار رژیم صهیونیستی هیچ ابایی از تنهایی ندارد.

کنعانی اضافه کرد: آمریکا با این رای خود، نه فقط رای منفی به قطعنامه ایجاد بازدارندگی بلکه نشان داد رای به استمرار بربریت رژیم علیه مردم فلسطین داده است. نشان داد که به تنهایی در مقابل درخواست نماینده دبیرکل ایستاده و رای به ادامه توحش داده است.

وتوی آمریکا نشان دهنده بن بست در شورای امنیت است

وی با ابراز تاسف از این موضوع اظهار داشت: اما در بحث شورای امنیت، نشان می دهد که شورای امنیت از انجام وظیفه و کارامدی خود برای حفظ صلح و امنیت بین المللی باز مانده و نتوانسته مسئولیت خود را انجام دهد. وتوی آمریکا نشان دهنده یک بن بست در شورای امنیت است.

سخنگو ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل هم تصریح کرد که بعد از وتو، شورای امنیت در ایجاد آتش بس ناتوان است. بحث اصلاحات در سازمان ملل و شورای امنیت سال هاست که مطرح است و گفتگوها در بازه های زمانی مختلف برگزار شده و ایران هم یک طرف مهم در رایزنی هاست.

کنعانی با بیان اینکه ایده های مختلفی مطرح است که برخی از آنان برخواسته از رقابت های ژئوپلیتیک اعضای سازمان است، گفت: بن بست اخیر در شورای امنیت یکبار دیگر نشان داد که وضعیت شورای امنیت نگران کننده است و این سازمان نمی تواند از انجام وظیفه خود بر آید. ما معتقدیم شورای امنیت به عنوان مسئول صلح باید مسئولیت پذیرتر باشد.

فعالیت موشکی ایران در چارچوب بازدارندگی خود دنبال می‌شود

وی در خصوص نشست منطقه‌ای و بیانیه علیه ایران گفت: کشورها در نشست های مختلف دیدگاه خود را در حوزه منطقه ای بیان می کنند. آنچه مسلم است موضوع مرتبط با مسائل هسته ای ایران موضوع روشنی است و در سازوکارهای روشن و قانونی ادامه دارد.


سخنگو افزود: ایران همواره در چارچوب های سازوکارهای بین المللی، صلح آمیز بودن فعالیت خود را اثبات کرده و در پانزده گزارش دبیرکل آژانس این موضوع مورد توجه قرار گرفته و تایید شده و فعالیت موشکی ایران در چارچوب قدرت ایران در بازدارندگی انجام می شود. ما در این زمینه فعالیت روشنی داریم و این، تهدید علیه هیچ کسی نیست.

کنعانی در خصوص فردای جنگ علیه غزه گفت: ما بارها اعلام کردیم ملت فلسطین تنها طرفی است که حق دارند و می توانند در خصوص سرنوشت خود و سرزمینشان و حکومت خودشان تصمیم بگیرند. اینکه عده ای در خارج از منطقه مایل هستند که طراحی های سیاسی را انجام دهند و برای آن یارگیری کنند، از سوی ملت فلسطین پذیرفته نخواهد شد.

وی با اشاره به تجارب گذشته که نشان داده، ملت فلسطین در برابر آنچه از بیرون طراحی شد مقاومت خواهد کرد و تسلیم طراحی های خارجی و ناعادلانه که به نفع طرف متجاوز شکل گرفت، نخواهد شد، گفت: باید راهکارها از داخل سرزمین فلسطین شکل بگیرد. ما ایده ای را برای فلسطین مطرح نمی کنیم. ما راهکار دموکراتیک را مطرح کردیم و اگر طرف های مدعی به دنبال راهکار برای حل بحران بین المللی می گردند، راهکار ایران می تواند پاسخگو باشد.

طرف‌هایی بدنبال آن هستند که آنچه را از طریق جنگ بدست نیاوردند در طراحی سیاسی بدست آورند

سخنگو ادامه داد: طرف های مشخصی به خصوص آمریکا مایل هستند آنچه را که از طریق جنگ به دست نیاورده، در طراحی های سیاسی جدید دنبال کنند. ما در این زمینه ورود نخواهیم کرد و دیگران هم حق ندارند خواسته های سیاسی خودشان را تحمیل کنند.

ایران ضرورتی برای برجام دوم نمی بیند

وی درباره گفته ها در خصوص برجام دو گفت: ایده های مطرح شده از طرف کسانی است که از انجام تعهد خود استنکاف کردند و تعهدات خودشان را در چارچوب توافق انجام ندادند و با طرح ایده های انحرافی به دنبال شانه خالی کردن هستند و ایران ضرورتی برای برجام دیگر قایل نیست. برجام امضا شده مسئولیت هایی را برای طرف ها مطرح کرده است.

دادگاه جنایات منافقین از فردا آغاز می شود

کنعانی درباره دادگاه جنایتکاران منافقین گفت: این دادگاه با زمینه سازی و مقدمات حقوقی انجام شده توسط قوه قضاییه از فردا آغاز خواهد شد. یک گام دیگر در مسیر استمرار اقدامات ایران در پیگیرد قضایی جنایتکارانی است که دستشان به خون ۱۷ هزار شهروند ایرانی آلوده است و سابقه جنایت ننگین این جنایتکاران هیچگاه از پیشانی آنان پاک نخواهد شد و حمایت های غربی هم هیچگاه پاک کننده دامن آنان نخواهد بود.

سخنگو افزود: زمینه های خوبی توسط قوه قضاییه انجام شده و جهات ذیربطی که می توانستند به این روند قضایی کمک کنند، ایفای نقش کردند. در این روند از روندهای عادلانه قضایی مبتنی بر قوانین داخلی ایران استفاده خواهد شد. از روش های اصولی قضایی هم استفاده شده است. انتظار ملت از دولت آن است که جنایتکاران را به سزای عمل برسند.

پیگیر قضایی ترور سردار سلیمانی در خاک عراق هستیم

وی در خصوص دومین نشست بین هیئت ایرانی و عراقی گفت: همکاری های قضایی ایران و عراق یکی از زمینه های خوب و مهم همکاری های میان دو کشور است. ما موضوعات مختلف قضایی داریم که نیازمند همکاری های دو کشور برای پیگیری و حل و فصل آنان و پیگیری اتباع دو کشور است. خوشبختانه در سایه وجود روابط همسایگی و خوب دو کشور رفت و آمدهای شهروندان به طور مستمر انجام می شود. این موضوعات قابل توجه است.

کنعانی یادآور شد: ما موضوع پیگیری قضایی جنایتکارانی که مرتکب ترور حاج قاسم سلیمانی در خاک عراق شدند که نیازمند مشورت است را نیز داریم.

وی درباره سفر رئیسی به روسیه و عصبانیت نتانیاهو از این سفر گفت: به اظهارات طرف های خاص در مناسبات دوجانبه ایران با کشورهای دوست توجهی نمی کنیم و اینگونه اظهارات تاثیری در تلاش برای تعمیق مناسبات میان ایران با شرکا در زمینه های مختلف نخواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه روابط ایران و روسیه در راستای منافع متقابل روند رو به رشدی را شاهد بوده است، اظهار داشت: علاوه بر گسترش روابط سیاسی و فرهنگی، روابط ما در حوزه اقتصادی و تجاری رشد ملموسی تجربه کرده است. حجم روابط تجاری دو کشور بر اساس آمار مراجع رسمی در سال ۲۰۲۲ به بیش از پنج میلیارد دلار رسیده است.

کنعانی این موارد را نشان دهنده عملکرد خوب دو کشور در گسترش روابط خواند و گفت: پروژه های متعددی را در حوزه های مختلف دنبال می کنیم. کریدور شمال- جنوب به طور خاص در دستورکار دو کشور قرار دارد. همچنین همکاری های دو کشور در حوزه حمل و نقل، انرژی، بانکی و صنایع مورد گفتگو قرار گرفت. پیش بینی ما این است که با برگزاری هفدهمین اجلاس همکاری های دو کشور در تهران شاهد ارتقا همکاری های دو کشور باشیم.

کد خبر 814972
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • شهروند IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    48 4
    این دیگه چه مسخره بازیه. که از 14 کشور تعداد 13 رأی مثبت بدن و فقط رأی آمریکا که خلاف بقیه است قبول باشه. اصلا بقیه کشورها خجالت نمی کشند. از شورای امنیت خارج بشید سیاه لشکرهای بی عرضه. بابا حماقت هم حدی دارد.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
      10 10
      حالا شما فشار نخور خودشان میدانند چه بکنند
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      1 7
      انقدر که مخالفش هستن آیا کاری هم تونستن بکنن که بر زندگی مردم تاثیر مثبت داشته باشه نبود برجام؟؟
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    46 10
    برجام دو بماند بعد از آزادی قدس
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      2 7
      فعلا مسئولین یه فکر به حال معیشت و حال فعلی مردم بکنن ... بعد بیان در مورد آینده نظر بدن برجام به نفع مردم هست یا به ضرر مسئولین ؟ انقدر که مخالفش هستن آیا کاری هم تونستن بکنن که بر زندگی مردم تاثیر مثبت داشته باشه نبود برجام؟؟
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    46 8
    برجام دو ساخت بمب اتمی 100درصد واجب است
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    3 9
    شما پس به چه چیز ضرورت میدین؟ لطفا بیان بفرمایید با مدرک نه فقط حرف نگاهی به وضع مردم ومملکت میندازین؟
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    12 1
    ۱۷:۰۷ ۱۴۰۲-۹-۲۰/ حمله صهیونیست‌ها به جنوب لبنان با بمب‌های فسفری آمریکایی رژیم صهیونیستی در حمله اخیر خود به شهرک الظهیره در جنوب لبنان از بمب‌های فسفری ارسالی آمریکا استفاده کرده است. حمله صهیونیست‌ها به جنوب لبنان با بمب‌های فسفری آمریکایی به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آثار تسلیحات اهدایی آمریکا به رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان رصد شده است. روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گزارش داد که رژیم صهیونیستی از تسلیحات حاوی فسفور سفید که واشنگتن برای اسرائیل ارسال کرده، در حمله به شهرک «الظهیرة» در جنوب لبنان استفاده کرده است. سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه استفاده رژیم صهیونیستی از بمب‌های حاوی فسفر سفید در جنوب لبنان را تایید کرد. در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است: «تحقیقات ما استفاده اسرائیل از بمب‌هایی که حاوی فسفر سفید بوده در جنوب لبنان را تایید می‌کند که طی آن غیرنظامیان نیز هدف این بمب‌ها قرار گرفتند». این در حالی است که وزارت بهداشت فلسطین عصر امروز خبر داد که در جریان بمباران اردوگاه جبالیا، تا این لحظه بیش از 100 نفر شهید و بیش از 300 نفر هم زخمی شده‌اند.
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    10 2
    تعداد شهدای غزه به ۱۸۲۰۵ تن رسید که تعداد شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ۱۸ هزار و ۲۰۵ تن رسیده است. سوال اینجاست که پس مدعیان دروغین حقوق بشر، سران بی ادب کشورهای اروپایی و سازمان های بین المللی در این مدت ۲ ماه و ۶ روز کجا هستند خفه خون گرفتند، هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟
    • US ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      0 1
      دقیقا یکدرصد جمعیت غزه شهید شدند ولی سرزمینشان را پس میگیرند
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    12 0
    اتحادیه اروپا جنایتکار دیگر نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی اسرائیل و متحدانش سرپوش بگذارد.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    0 1
    ایران در مقابل آنگلوساکسون های آمریکایی و انگلیسی هیچ تعهد برجای ندارد. مقامات ایران سطح درک تاریخی خود را ارتقا دهند و دست از محافظه کاری بردارند. هژمونی آنگلوساکسون های آمریکایی و انگلیسی خیلی وقت است منقضی شد.
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    1 0
    ایران باید اتمی بشه با وجود اتمی بودن خونخواری مثل اسقاطیل برجام رو کلا. بی خیال بشید. هم تحریم هم برجام بی فایدس
  • عبدالله IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
    0 0
    خداوند فرمود برای هر امتی و ملتی پیغمبری به زبان همان قوم مبعوث کردم و حضرت موسی ع برای یهود حضرت عیسی ع و مادرش را برای همه عالمیان . حضرت محمد ع را برای شبه جزیره حجاز و عربها .و اینگونه ما ایرانیان باید به حضرت زرتشت ع پیروی نمایم چون هر دینی که به زبان آن ملت نباشد خارجی محسوب میشود .این کلام خود قران کریم است .