یک کهکشان پرستاره، آمار شگفت‌انگیز و عطش قهرمانی، ژوزه مورایس را خوشبخت کرده است.

ژوزه مورایس

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی: برنده بزرگ هفته دوازدهم لیگ برتر، سپاهان بود؛ تیمی که با نتیجه پرگل ۴بر یک از سد مس رفسنجان گذشت و با ۲۱امتیاز، در فاصله ۳امتیازی استقلال صدرنشین در رده دوم قرار گرفت. موضوع اما فقط همین پیروزی نیست. به‌طور کلی ژوزه مورایس را باید خوشبخت‌ترین مربی لیگ برتر دانست؛ کسی که یک کهکشان ستاره در اختیار دارد و طی دومین فصل حضورش روی نیمکت طلایی‌پوشان، به خوبی بر اوضاع مسلط شده است. شاید فقط اتفاقی شگفت‌انگیز مانع از قهرمانی سپاهان در پایان فصل شود.

معدل قهرمانی، با وجود کسر امتیاز

نکته شگفت‌انگیز در مورد عملکرد فصل جاری سپاهان این است که این تیم حتی با وجود کسر ۴امتیاز به‌خاطر تخطی از قانون سقف بودجه هم فعلا در قواره‌های کسب عنوان قهرمانی کار کرده است. فرمول قدیمی لیگ برتر ایران می‌گوید تیمی که بتواند به‌طور میانگین ۲امتیاز از هر بازی بگیرد در پایان فصل قهرمان خواهد شد. سپاهان هم‌اکنون با کسب ۲۱امتیاز از ۱۰بازی، میانگین ۲.۱امتیازی در هر مسابقه را ثبت کرده و اگر ۴امتیاز کسرشده را هم درنظر بگیریم، شاگردان مورایس در هر مسابقه به‌طور متوسط ۲.۵امتیاز کسب کرده‌اند که یک آمار خیره‌کننده است.

توفان در خط حمله

گفتیم که سپاهان امسال کلکسیونی از ستارگان فوتبال ایران است و این چگالی مخصوصا در خط حمله به اوج می‌رسد؛ جایی که فورواردهایی مثل عیسی آل‌کثیر، شهریار مغانلو، رضا شکاری، کاوه رضایی، رضا اسدی و... در رقابت با هم برای حضور در ترکیب اصلی هستند. با وجود این همه مهاجم طرازاول و آن همه هافبک و وینگر خلاق، عجیب نیست که سپاهان بهترین خط آتش لیگ را داشته باشد. این تیم با ۲۴گل زده فقط در ۱۰بازی، صاحب برترین خط حمله مسابقات است و در هر دیدار به‌طور میانگین ۲.۴گل به ثمر رسانده. سپاهان ۱۶گل هم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان زده که در مجموع آمار این تیم را به ۴۰گل در ۱۶بازی می‌رساند. در مقام مقایسه فقط کافی است به یاد بیاورید تیمی مثل فولاد که رقیب بعدی سپاهان است، کلا در لیگ ۴گل زده یا پرسپولیس که مثل سپاهان در آسیا هم حاضر بوده و تاکنون ۱۶مسابقه برگزار کرده، در این تعداد بازی فقط ۱۷گل به ثمر رسانده، یعنی ۲۳گل کمتر از سپاهان!

سایر مواهب

از همه اینها که بگذریم مورایس هم‌اکنون آماده‌ترین فوتبالیست ایران یعنی رامین رضاییان را در اختیار دارد؛ بازیکنی که این فصل طی ۱۵بازی ۷گل‌زده و ۲پاس گل ارسال کرده است. همچنین سپاهان تنها تیم ایرانی بود که موفق شد از گروهش در لیگ قهرمانان آسیا بالا بیاید و حالا منتظر قرعه‌کشی مرحله یک‌هشتم نهایی است. از سوی دیگر محرومیت آنها از برگزاری بازی در ورزشگاه نقش جهان نیز به پایان رسیده و این تیم می‌تواند در استادیوم خانگی‌اش از رقبا پذیرایی کند. همه اینها، شرایطی مطلوب برای ژوزه مورایس به‌وجود آورده و او را گام به گام به کسب نخستین جام قهرمانی‌اش در ایران نزدیک می‌کند.

کد خبر 814887
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha