وزارت صمت اعلام کرد: امکان اخذ شناسه رهگیری برای در سامانه جامع تجارت فراهم شده و دارندگان این دستگاه‌ها تا ۱۵ دی‌ ماه سال جاری مهلت دارند تا نسبت به این موضوع اقدام کنند.

ماینر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، دارندگان دستگاه‌های ماینر در سراسر کشور موظف به دریافت شناسه رهگیری برای دستگاه‌های خود شدند. طبق اعلام وزارت صمت، دریافت شناسه کالا از طریق سامانه جامع تجارت و در یک مهلت ۱۵ روزه از ابتدای دی‌ماه سالجاری امکان‌پذیر بوده و این الزام شامل حال ماینرهای بهره‌برداری نشده نیز می‌شود.

بر همین اساس، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که دارنده جواز تأسیس و یا پروانه بهره‌برداری تولید ماینر هستند بایستی نسبت به اخذ یکتای رهگیری اقدام کنند؛ مطابق تأکید وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مسئولیت عواقب ناشی از عدم اقدام به موقع در این خصوص به طور مستقیم بر عهده دارندگان دستگاه‌های مذکور است.

گفتنی است، طبق تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کلیه کالاهای تولید داخل یا وارداتی که به صورت تجاری برخلاف ضوابط تعیینی دولت «خرید»، «فروش»، «حمل» یا «نگهداری» می‌شوند، در حکم کالای قاچاق بوده و با عنوان کالای موضوع قاچاق از آنها یاد می‌شود.

با این تفاسیر، کلیه افراد ذینفع اعم از استفاده‌کنندگان، دارندگان، مونتاژکاران و حتی افرادی که در نگهداری دستگاه‌های ماینر در حال فعالیت هستند، مشمول این ماده قانونی هستند و بایستی به منظور پیشگیری از عواقب قانونی، نسبت به اخذ شناسه رهگیری ماینرها از سامانه جامع تجارت، اطمینان حاصل کنند.

همچنین انجمن بلاکچین ایران، طی بیانیه‌ای ضمن اعلام اینکه تاریخ تعیین شده (۱۵دیماه) به عنوان آخرین مهلت برای دریافت شناسه رهگیری دستگاه‌های استخراج رمزارز، دیگر قابل تمدید نیست؛ از دارندگان این دستگاه‌های خواسته است تا برای جلوگیری از مشکلات تعزیراتی و انتظامی هر چه زودتر اقدامات لازم را انجام دهند.

پیش از این محمد خدادادی، مجری طرح رمز ارز توانیر در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از استخراج غیر قانونی رمز ارز گفته بود که از ابتدای سال ۹۸ تا تابستان سالجاری، مجموعاً نزدیک به ۸هزار مرکز استخراج غیرمجاز رمزارز، شناسایی شده که بیش از ۲۵۰هزار دستگاه ماینر در این مراکز فعالیت داشته‌اند. به نظر می‌رسد با الزام دارندگان ماینرها به دریافت شناسه رهگیری، مقابله با استخراج غیرقانونی رمزارز وارد فاز جدیدی خواهد شد.

کد خبر 814875
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha