مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین - رشید عسگری: وب‌سایت مجله تایم فهرستی از 10 محصول شناخته شده فن‌آوری و IT‌ منتشر کرده ‌است که با شکست روبرو شده‌اند.

این لیست که "ده شکست بزرگ فن‌آوری" نام دارد با درنظر گرفتن عوامل متعددی تنظیم شده‌است. این محصولات باید شناخته شده و معتبر باشند. توانایی شرکت تولید کننده در بازار IT  و خدمات دیجیتال نیز از عوامل مهم تهیه این لیست است.

ویندوز ویستا

محصول نه چندان محبوب مایکروسافت در صدر جدول شکست‌های فن‌آوری جای گرفته است. این محصول مایکروسافت از خانواده سیستم عامل‌های ویندوز برای کامپیوترهای شخصی در 30 ژانویه 2007 منتشر شد. یکی از اهداف انتشار ویستا بالا بردن سطح امنیت ویندوز بود ولی با توجه به نظر سنجی‌ها نه تنها ویستا از ایمنی بالایی برخوردار نیست بلکه با کامپیوترهای قدیمی سازگاری ندارد و برای استفاده از آن نیاز به کامپیوتری پرقدرت است.

با توجه به مطالعه وب‌سایت Net Applications ویستا 24 درصد و ویندوز XP، 62 درصد بازار سیستم عامل را در دست دارند.

کامپیوترهای شخصی Gateway

شرکت Gateway در سال 1985 در آمریکا کار خود را شروع کرد و یکی از موفق‌ترین شرکت‌های سازنده کامپیوترهای شخصی بود. این شرکت در سال 2004 بعد از شرکت‌های هیولت پکارد (HPQ) و Dell سومین شرکت قدرتمند بازار کامپیوتر به شمار می‌رفت. این شرکت در سال 2007 آنقدر ضعیف و ناتوان شد مه Acer آن را به قیمت 710 میلیون دلار خرید.

زمانی که تمام شرکت‌های تولیدکننده کامپیوتر به سمت تولید کامپیوترهای شخصی و فروش کامپیوتر به شرکت‌ها و سازمان‌ها رفته بودند Gateway در بخش فروش کامپیوتر Desktop‌ به اشخاص باقی ماند و همین امر باعث شکست Gateway‌ و ناتوانی آن در مقابله با شرکت‌هایی مانند Dell و HP شد.

HD DVD

HD DVD یکی از دو فرمت دی‌وی‌دی‌های با وضوع بالا (High Definition) است و در سال 2002 توسط شرکت‌های توشیبا و NEC معرفی و منتشر شد.

فرمت دیگر این دی‌وی‌دی‌ها بلو – ری بود که توسط سونی معرفی و بازاریابی شده‌بود. HD DVD در سال 2006 برای مدت بسیار کوتاهی در رقابت با بلو – ری موفق بود.

سونی برای رقابت با HD DVD نیاز به پشتیبانی استودیو‌های فیلم‌ سازی بزرگ داشت. به همین دلیل هم با شرکت وارنر برادرز وارد مذاکره شد و آن‌ها را متقاعد به انتشار اولین فیلم‌های فرمت بلو – ری کرد  و به این ترتیب HD DVD توانایی خود را در بازار از دست داد.[فصلی تازه در ماجرای رقابت Blu-ray و HD DVD]

شرکت توشیبا توجیه جالبی برای شکست محصول خود می‌دهد. این شرکت افزایش دانلود فیلم‌ها را عامل کاهش محبوبیت DVD‌معرفی کرد. واضح است که این امر می‌تواند بلو- ری را نیز تحت فشار قرار دهد.

متخصصان بازاریابی عدم پشتیبانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای Wall mart از HD DVD را به عنوان یکی دیگر از عوامل احتمالی شکست این فرمت معرفی می‌کنند.

Vonage

Vonage از اولین ارائه دهنده‌های خدمات VoIP به شمار می‌رود. این شرکت در دوره‌های اول معرفی VoIP‌ به عنوان فن‌آوری ارزان و جایگزین مناسبی برای خطوط تلفن عادی به موفقیت چشمگیری دست یافت.

اکنون با گذشت 9 سال از معرفی Vonage، محصولاتی نظیر Skype از شرکت eBay با 405 میلیون کاربر ثبت شده و درآمدزایی 553 میلیون دلاری در سال 2008 این شرکت را تنها به یک نام در صنعت VoIP تبدیل کرده‌است.

این شرکت در رقابت با سرویس‌دهنده‌های دیگر که سرویس‌های ارزان و حتی رایگان ارئه می‌کردند شکست خورد تا جایی که در ماه دسامبر 2006 هر سهم آن به قیمت 1 دلار به فروش رسید و با وجود مشکلات حقوقی این وضع بدتر شد و اکنون فعالیت آن متوقف شده‌است.

یوتیوب

یوتیوب بزرگترین وب‌سایت اشتراک کلیپ در جهان است و به گزارش سایت comScore تنها در آمریکا در ماه مارچ 2009 حدود 99.7 میلیون بیننده 5.9 میلیون ویدئو این وب‌سایت را تماشا کرده‌اند.

در نوامبر 2006 گوگل این وب‌سایت را به قیمت 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد. با گذشت سه سال از پیوستن یوتیوب به خانواده خدمات گوگل، مدل درآمدزایی مناسبی برای این وب‌سایت ارائه نشده‌است و به نظر می‌رسد که درآمد یوتیوب حتی به هزینه‌های میزبانی آن نیز نمی‌رسد.

البته نباید موفقیت یوتیوب در ترکیب با شبکه‌های اجتماعی و جذب کاربران را فراموش کرد. یوتیوب پتانسیل بسیار بالایی دارد ولی همچنان به عنوان محصولی پرخرج برای گوگل شناخته شده‌است.

رادیو Sirius XM

Sirius یک رادیو ماهواره‌ای موفق با 5.9 میلیون کاربر تا پایان سال 2005 بود. پیش‌بینی می‌شد که با رسیدن تعداد کاربران به 10 میلیون درآمد این محصول به شدت بالا می‌رود. ولی در مدت زمان رسیدن به این هدف، شرکت تولید کننده این سرویس برای پوشش دادن هزینه‌های هنگفت تبلیغات و گسترش محصول مجبور به دریافت وام‌های بسیار زیادی شد. فشار بدهی‌های از یک طرف و ظهور محصولاتی مثل آی‌پاد و آی‌فون، هر سهم Sirius را به 0.05 دلار و تعداد کاربران با به 400 هزار نفر رساند.

Microsoft Zune

مایکروسافت دستگاه پخش مالتی‌مدیای zune را در نوامبر 2006 معرفی کرد. اپل تا آن زمان حدود 100 میلیون آی‌پاد را به فروش رسانده بود.

مایکروسافت در کسب پشتیبانی 4 لیبل معروف موسیقی موفق بود ولی با این حال درآمد آن از 185 میلیون دلار در سال 2007 به 85 میلیون دلار در سال 2008 رسید. این در حالی بود که اپل در همین دوره از آی‌پاد 3.37 میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌بود.

با وجود پشتیبانی خوب شرکت‌های تولید آلبوم‌های موسیقی و دسترسی ارزان‌تر مایکروسافت به قطعات الکترونیکی، Zune همواره در رقابت با آی‌پاد شکست خورده‌است.

Palm

Palm با یک دستگاه قابل حمل چندکاره و سیستم عامل موبایل به بازار تلفن‌های هوشمند (Smart Phone) وارد شد. تلفن‌های هوشمند Treo و V آن در 1999 معرفی شدند.

با ورود Research in Motion و Nokia‌ به عرصه تولید تلفن‌های همراه Palm کنترل بازار را از دست داد و از سال 2005 تا 2007 تنها 200 هزار کاربر را به خود جذب کرد.

عدم وجود قابلیت‌هایی نظیر تبادل صدا و دیتا به صورت بی‌سیم در تلفن‌های Palm عامل شکست محصولات این شرکت در رقابت با iPhone اپل و Blackberry می‌باشد.

تلفن ماهواره‌ای ایریدیوم (Iridium)

ایریدوم برند تلفن ماهواه‌ای محصول شرکت موتورولا است. این شرکت در سال 1999 در پی پرداخت ناموفق هزینه‌ 5 میلیارد دلاری برای گسترش زیرساخت‌های شبکه جهانی تلفن ماهواره‌ای، محبور به اعلام ورشکستگی شد.

این سرویس برای شروع نیاز به 66 ماهواره داشت و همین امر بدهی 1.5 میلیارد دلاری به ایریدوم وارد کرد. عدم وجود بازاریابی مناسب به دلیل هزینه‌های بالای توسعه شبکه، تعداد کاربران این سرویس را به 10 هزار نفر رساند.

اختلالات بالای شبکه ایریدیوم و ظهور شبکه‌های پیشرفته سلول موبایل باعث افزایش قیمت این محصول شد و هر دستگاه ایریدیوم 3 هزار دلار و هر دقیقه تماس با آن 5 دلار قیمت داشت.

اسکوتر برقی Segway

اسکوتر برقی Segway در 2002 به بازار روانه شد. این محصول مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت و پیش‌بینی می‌شد که درآمد حاصل از فروش آن به سرعت به یک میلیارد دلار می‌رسد.

در پی همین استقبال‌ها و پیش‌بینی‌های نادرست شرکت سازنده آن 100 میلیون دلار برای توسعه Segway هزینه کرد. همین هزینه قیمت آن را به 3 تا 7 هزار دلار رساند که برای اکثر مصرف کنندگان بسیار زیاد است.

مشکلات قانونی استفاده از Segway‌ در خیایان‌ها و جاده‌های اکثر کشور‌ها باعث شد تا در 6 سال تنها 30 هزار عدد از این اسکوتر دوچرخ به فروش برسد.

کد خبر 81453

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز