گروه اجتماعی: با اقدام شورای حفظ اراضی ملی از مجموع 51 میلیون متر مربع زمین‌های تصرفی توسط زمین خواران 15 میلیون متر مربع آن در تهران رفع تصرف شد.

جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی استان تهران با حضور وزیر مسکن و شهرسازی، رییس کل دادگستری استان تهران، دادستان تهران و اعضای این شورا برگزار شد. دادستان عمومی و انقلاب تهران و دبیر این شورا با اشاره به جلسه هفته گذشته شورای امنیت کشور، اظهار داشت: در این جلسه که با حضور رییس‌‏جمهوری برگزار شد، به بحث و بررسی پیرامون مبارزه جامع و قاطع با پدیده زمین‌‏خواری و همچنین موضوع ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهرها اختصاص داشت.

سعید مرتضوی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور، تمامی واحدها و نهادهای دولتی موظف شدند از ارایه هر نوع خدمات به واحدها و افرادی که اراضی دولتی را تصرف کرده و مجوز قانونی نیز دریافت نکرده‌اند، جلوگیری و هیچگونه خدماتی به آنها داده نشود.
دادستان عمومی و انقلاب ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده‌‏های زمین‌‏خواری که در دادسرای ناحیه سوم تهران بررسی شده یا در دست بررسی است، گفت: تاکنون 14 میلیون متر مربع از اراضی دولتی و ملی از دست متصرفین عدوانی خلع ید و به دولت تحویل شده است که ارزش ریالی این اراضی نیز 465 میلیارد تومان برآورد شده است.

در ادامه جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی استان تهران، نماینده اداره کل امور آب استان تهران به ارایه گزارشی از عملکرد این سازمان پرداخت.

ابراهیم‌‏خانی، رییس دادگاه‌‏های تجدیدنظر استان تهران نیز در ادامه این جلسه ضمن تشریح وضعیت پرونده‌‏های زمین‌‏خواری موجود در این دادگاه، گفت: از مجموع 291 پرونده موجود در دادگاه تجدید نظر استان تهران در بحث زمین‌‏خواری، 239 پرونده مربوط به تغییر اراضی زراعی و باغ‌‏ها و 52 پرونده دیگر به ابطال اسناد مربوط به نظریه کمیسیون ماده 12 مرتبط است.
وی خاطر نشان کرد، همچنین از 291 پرونده موجود نیز محکومیت 172 پرونده تایید، 22 پرونده با ایراد نقص به دادگاه بدوی ارجاع و 66 پرونده نیز در جریان رسیدگی است.

سردار علی‌پور ‏‌، رییس پلیس امنیت تهران بزرگ نیز در ادامه این جلسه، با بیان اینکه تاکنون 323 پرونده مربوط به زمین‌‏خواری به پلیس امنیت تهران بزرگ ارجاع شده است، گفت: از حدود 51 میلیون متر مربع از اراضی تصرف‌‏شده، تاکنون توانسته‌ایم بیش از 15 میلیون متر مربع از این اراضی را رفع تصرف کنیم که ارزش ریالی این زمین‌‏ها نیز بالغ بر 465 میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی ، در این راستا 320 نفر احضار و 27 نفر بازداشت شده‌اند.

کد خبر 8145

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز