مسعود رضایی گفت: مناسبات جهانی و رویه‌های حاکم بر نهادهای بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم بر مدار قدرت شکل گرفته. لذا از این جهت باید در نظر داشت انتظار اینکه آمریکا به عنوان یک کشور زورگو بخواهد بر طبق اصول قواعد حقوق بین‌الملل عمل کند، یک پیش‌فرض غلط است.

آوازخوانی یک زن در صحن علنی سازمان ملل

به گزارش همشهری آنلاین، آمریکا بامداد شنبه ۱۸ آذر ماه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد. پیش‌نویس این قطعنامه که خواستار برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه است از سوی امارات ارائه شده بود. برای این که چگونه نهادهای حقوقی بین‌المللی در برابر چنین اقداماتی که جنایات در منطقه را تداوم می‌بخشد با مسعود رضایی کارشناس مسائل سیاسی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه حاصل کار را می‌خوانید.

زور قدرت بر حقوق بین‌الملل می‌چربد

مسعود رضایی در ابتدا گفت: مناسبات جهانی از جمله رویه‌های حاکم بر نهادهای بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم بر مدار قدرت شکل گرفته و این زورگویی و اعمال فشار است که بر قواعد و حقوق غلبه پیدا می‌کند. لذا از این جهت باید در نظر داشت انتظار اینکه آمریکا به عنوان یک کشور زورگو بخواهد بر طبق اصول قواعد حقوق بین‌المللی عمل کند، یک پیش‌فرض غلط است. او به بهانه پیشرفت نظامی و نفوذ و قدرتی که دارد این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که با فشار و اعمال قدرت سیاست‌های خودش را پیگیر شود. احیاناً اگر هم درجایی آمریکا قواعد حقوقی را رعایت کند، نه از سر احترام و ارزشی که برای آن‌ها قائل است، بلکه از آن جهت است که در آن برهه حقوق بین‌المللی به نفع آن است، پس چه بهتر که آن را رعایت کرد.

پشتیبانی از جنایت علیه بشریت

وی افزود: یکی از بارزترین مصادیق آنچه که گفته شد، امروزه نوع رفتار و موضع‌گیری‌های آمریکا در قبال جنایاتی است که در غزه توسط رژیم صهیونیستی درحال رخ دادن است. همه دنیا می‌دانند که فی‌الحال اسرائیل در حال جنگ نیست بلکه بنا به آنچه که حتی رئیس سازمان ملل هم بدان اذعان داشت، رژیم اشغالگر دست به یک جنایت جنگی زده است. در این ایام اسرائیل تمام قواعد و مقررات جنگ را زیر پا گذاشت و از حمله به بیمارستان تا کشتن غیرنظامیان را در کارنامه خود ثبت کرد و در همه این مدت، آمریکا به مثابه یک متحد که زور دارد و از نفوذش استفاده می‌کند، از او پشتیبانی کرده و حتی‌الامکان در پی سفیدشویی اقدامات اسرائیل است.

باید در برابر زورگویی قوی شد

این کارشناس مسائل سیاسی در انتها اشاره کرد: این وضعیت برای مردم جهان بالاخص مردم منطقه یک پیغام جدی دارد و آن این است که تنها راه چاره ما در برابر این زورگویی‌ها و اعمال فشارها یک چیز است و آن هم قدرتمند شدن است. کسب قدرت این فرصت را فراهم می‌آورد که در تقابل با سلطه‌گری بهتر در میدان عمل کنیم.

کد خبر 814466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 0
    خیانتکاران و جنایتکاران به سرکردگی آمریکا جنایتکار و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار از 15 مهر ماه تاکنون همه جانبه از تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی صهیونیست ها جنایتکار در فلسطین، غزه، لنبان و سوریه کمک، حمایت و پشتیبانی می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 0
    کشتن کودکان و زنان در غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است ولی اما متأسفانه سران بی ادب آمریکا جنایتکار در این مدت 2 ماه و 5 روز است که درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند. کشتن کودکان و زنان در غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است ولی اما متأسفانه سران بی ادب کشورهای اروپایی جنایتکار در این مدت 2 ماه و 5 روز است که درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند. کشتن کودکان و زنان در غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است ولی اما متأسفانه سران بی ادب کشورهای عربی جنایتکار در این مدت 2 ماه و 5 روز است که درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند.
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 0
    صهیونیست ها، تروریست های داعش و سایر گروه های تروریستی 100 درصد فقط با کمک، هدایت، مدیریت، نظارت، حمایت و پشتیبانی آمریکا، کشورهای اروپایی و هم برخی کشورهای عربی جنایت می کنند، آدم می کشند و هم دست به اقدامات تروریستی می زنند. ارتش فرانسه جنایتکار در دریای سرخ چه غلطی می کند؟ حضور ارتش فرانسه جنایتکار در دریای سرخ غیر قانونی است و هم نقض قوانین بین المللی بوده است. ارتش فرانسه جنایتکار حق حضور در دریای سرخ را ندارند.
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 0
    يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰/ فرانسه جنایتکار دیگر نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی آمریکا و متحدانش سرپوش بگذارد. فرانسه جنایتکار دیگر نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی اروپا و متحدانش سرپوش بگذارد. فرانسه جنایتکار دیگر نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی اسرائیل و متحدانش سرپوش بگذارد.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 0
    يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵/ از سال 1917 تاکنون برای همه مردم منطقه و جهان ثابت شده است که در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست آمریکا جنایتکار در کار است. از سال 1917 تاکنون برای همه مردم منطقه و جهان ثابت شده است که در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست انگلیس جنایتکار در کار است. از سال 1917 تاکنون برای همه مردم منطقه و جهان ثابت شده است که در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست فرانسه جنایتکار در کار است. از سال 1917 تاکنون برای همه مردم منطقه و جهان ثابت شده است که در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست آمریکا جنایتکار در کار است.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 0
    يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵/ آمریکا جنایتکار و انگلیس جنایتکار از 15 مهر ماه تاکنون و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار در جنگ غزه از صهیونیست ها جنایتکار کمک، حمایت و پشتیبانی نظامی می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
  • بابائی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 0
    شورای بی امنیت سازمان بی ملل از سال 1945 تاکنون ثابت کرده است و نشان داده است که نوکر آمریکا، غرب و اسرائیل بوده است.