باشگاه‌های عربستانی علاوه بر صعود دسته‌جمعی به مرحله حذفی، اغلب رکوردها و عناوین برتر را هم به خودشان اختصاص دادند

تصاویری از شب تلخ حذف پرسپولیس| روز سیاه سرخ پوشان-2

همشهری آنلاین- پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب، این فرصت را به دست می‌دهد که با برترین‌های این مرحله طی مقایسه‌ای میان گروه‌های مختلف آشنا شویم. حتی قرار دادن هر 20تیم منطقه غرب در یک جدول می‌تواند نتایج جالبی را درباره باشگاه‌های مختلف و حتی کشورهای مختلف به همراه داشته باشد. در این مرحله عربستان با صعود هر 4نماینده‌اش به جمع 8تیم برتر، طبعا موفق‌ترین کشور غرب آسیا بود. سعودی‌ها از لحاظ میانگین امتیازگیری هم در صدر همه تیم‌های غرب آسیا قرار گرفتند. 4تیم این کشور مجموعا 54امتیاز به دست آوردند، یعنی به‌طور میانگین هر تیم عربستانی 13.5امتیاز به دست آورده که رقم قابل توجهی است و میانگین 2.25 امتیاز در هر بازی را رقم زده است. امارات که 2نماینده داشت با کسب 23امتیاز و ثبت میانگین 11.5امتیاز برای هر تیم، دومین کشور موفق غرب آسیا بوده است. از دو تیم اماراتی، العین با صدرنشینی صعود کرد و شارجه حذف شد. تیم نیروی هوایی، تنها نماینده عراق با 10امتیاز به کار خود پایان داد تا عراق با همین میانگین امتیاز، سومین کشور موفق منطقه غرب باشد. ایرانی‌ها به‌طور میانگین 8امتیاز گرفتند و ازبکستان هم با میانگین 7.75 امتیاز در رتبه بعدی قرار گرفت. نکته جالب درباره ازبکستان این است که 2تیم از این کشور به مرحله حذفی صعود کرده‌اند تا ازبکستان از این لحاظ دومین تیم موفق بعد از عربستان باشد. اما ازبک‌ها در کنار این دو تیم صعودکرده و پاختاکور 7امتیازی، تیم بدون امتیاز آلمالیق را هم دارند که میانگین امتیازات نمایندگان این کشور را به شکل قابل توجهی پایین آورده است.

رکوردداران مرحله گروهی

بالاترین امتیاز: الهلال عربستان با 16امتیاز از 18امتیاز ممکن. الهلال فقط یک مساوی به نوبهار ازبکستان داد که این نتیجه در اولین هفته مسابقات و در عربستان رقم خورد.

کمترین امتیاز: آلمالیق ازبکستان و مومبای‌سیتی هند، دو تیمی بودند که مسابقات را بدون امتیاز و با 6شکست به پایان رساندند. البته آلمالیق در مرحله پلی‌آف هم حضور داشت و با دو پیروزی یک بر صفر خودش را به مرحله گروهی رسانده بود.

پرگل‌ترین مسابقه: سپاهان با برتری 9 بر صفر مقابل آلمالیق هم پرگل‌ترین بازی این رقابت‌ها را رقم زد و هم رکورد قاطع‌ترین پیروزی را از آن خودش کرد. یکی دیگر از بازی‌های پرگل این مسابقات هم جدال دو تیم همگروه پرسپولیس یعنی النصر و الدحیل بود که با برتری 4 بر 3 نماینده عربستان تمام شد.

بهترین گلزن: آندرسون تالیسکا بازیکن برزیلی تیم النصر عربستان با 6گل بهترین گلزن منطقه غرب آسیا بود. او 4گل به الدحیل و 2گل به استقلال تاجیکستان زد. جالب اینکه تالیسکا در هر دو بازی رفت و برگشت مقابل پرسپولیس غایب بود و در لیست النصر قرار نگرفت.

بهترین گلزن ایرانی: رامین رضاییان از سپاهان و محمدرضا آزادی از نساجی هر کدام 4گل در این رقابت‌ها زدند تا جایگاه خوبی در جدول گلزنان داشته باشند. آزادی و تیمش حذف شده‌اند اما رامین هنوز هم می‌تواند به آمار عالی‌اش در این فصل اضافه کند.

بهترین خط حمله: العین امارات با 17گل بالاتر از الهلال و سپاهان که هر کدام 16گل زدند، عنوان بهترین خط حمله رقابت‌ها را از آن خودش کرد. بهترین گلزن این تیم کودجو لابا، مهاجم اهل توگو است که 5گل در مرحله گروهی به ثمر رسانده است. العین یکی از 3تیمی است که حریف بعدی سپاهان از میان آنها انتخاب خواهد شد.

بهترین خط دفاعی: الهلال عربستان با 2گل خورده عنوان برترین خط دفاعی را از آن خود کرد. یکی از این 2گل را محمود قائدرحمتی با پیراهن نساجی زد و یک گل هم در جریان تساوی یک-یک با نوبهار وارد دروازه الهلال شد. جالب اینکه خط دفاعی پرسپولیس هم در میان برترین‌ها است و رتبه سوم را دارد اما با این وجود سرخپوشان از دور رقابت‌ها حذف شده‌اند.

کمترین باخت: النصر و الهلال، دو قطب پرستاره و مدعی فوتبال عربستان، تیم‌های شکست‌ناپذیر مرحله گروهی بودند. البته الهلال در همان اولین بازی تا مرز شکست مقابل نوبهار رفت اما بالاخره در دقیقه 10+90 گل مساوی را زد.

دست خالی میهمان‌های ناخوانده

یکی از نواقص عجیب در نحوه برگزاری مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، حضور 40تیم در 10گروه است که وضعیت تیم‌های دوم را برای صعود پیچیده می‌کند. در حالی که لیگ قهرمانان اروپا در 8گروه برگزار می‌شود و همه تیم‌های دوم صعود می‌کنند، لیگ قهرمانان آسیا هم تا همین چند سال قبل به همان شکل استاندارد و در 8گروه برگزار می‌شود. در آن زمان کشورهایی مانند هند، اردن، تاجیکستان، ترکمنستان و حتی عراق نماینده‌ای در جمع 32تیم این مرحله نداشتند. اما AFC تصمیم گرفت 32تیم را به 40تیم برساند تا جا برای کشورهای بیشتری باز شود و سفره لیگ قهرمانان در آسیا گسترده‌تر شود. امسال اما در اتفاقی قابل توجه، تقریبا تمامی آن تیم‌های نامبرده در گروه‌های خودشان آخر شدند و ضعیف‌تر از آن ظاهر شدند که حضورشان در این مسابقات توجیهی داشته باشد. آخال ترکمنستان، الفیصلی اردن، مومبای‌سیتی هند و استقلال تاجیکستان همگی در گروه‌های خودشان آخر شدند و بعضی از آنها حتی یک امتیاز هم در این مسابقات نگرفتند. شاید بهتر بود AFC رقابت‌ها را به همان شکل قبلی و با 4گروه در غرب و 4گروه در شرق آسیا برگزار می‌کرد. البته از سال آینده قرار است باز هم شکل این مسابقات تغییر کند و تعداد تیم‌ها و نحوه صعود آنها دستخوش تغییرات فراوانی خواهد شد.

کد خبر 814182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha