پسری که هنگام سرقت یک گوشی موبایل صاحب آن را به قتل رسانده بود، در شرایطی که با قطعی شدن حکم قصاص‌اش، در یک سال گذشته ۴ مرتبه پای چوبه دار رفته و هر بار از اولیای دم مهلت گرفته بود، توانست با کمک خیران دیه مقتول را پرداخت کرده و از قصاص نجات پیدا کند.

بخشش قاتل بندرعباس

همشهری آنلاین: یکی از روزهای پاییز سال ۹۹ به بازپرس جنایی بندرعباس خبر رسید که پسر جوانی در یکی از خیابان‌های شهر در یک درگیری خیابانی به قتل رسیده است. دقایقی بعد با حضور وی و تیم بررسی صحنه جنایت، تحقیقات در این باره آغاز شد. مقتول پسر جوانی بود که بررسی‌های اولیه نشان می‌داد قربانی سرقت شده است. آنطور که شواهد نشان می‌داد عامل جنایت با انگیزه زورگیری گوشی موبایل به او نزدیک شده و با تهدید قصد زورگیری داشت اما چون او مقاومت کرده بود، قاتل با تیغه ماهی ضرباتی به او زده و گوشی را سرقت کرده بود. تیغه ماهی از استخوان ماهی ساخته می‌شود و مثل چاقو تیز و برنده است و ضربات مهلک عامل جنایت با تیغه ماهی این جنایت را رقم زد.

بازپرس جنایی دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی و انجام تحقیقات تخصصی برای یافتن قاتل را صادر کرد. کارآگاهان جنایی با انجام بررسی‌های میدانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن موفق شدند که عامل جنایت را شناسایی کنند. او سابقه دار و پیش از این نیز به اتهامات دیگری دستگیر و زندانی شده بود. در این شرایط وی بازداشت شد.

اعتراف به جنایت

متهم به قتل وقتی تحت بازجویی قرار گرفت، قتل را انکار می‌کرد و می‌گفت بی‌گناه است اما در ادامه به جنایتی که مرتکب شده بود اعتراف کرد. او درباره آنچه که روز حادثه اتفاق افتاده بود گفت: چون کار و درآمدی نداشتم تصمیم به سرقت گرفتم. روز حادثه از خیابان عبور می‌کردم که مقتول را دیدم که یک گوشی موبایل در دستش بود و با آن صحبت می‌کرد. من هم وسوسه شدم تا گوشی او را سرقت کنم. در حالی که یک تیغه ماهی همراه بود به او نزدیک شدم و با تهدید گفتم که باید گوشی اش را به من بدهد اما او زیر بار نرفت و حاضر به این کار نشد. من هم که تصمیم گرفته بودم به هر قیمتی به گوشی برسم، با تیغه ماهی ۷، ۸ ضربه به سرش زدم و گوشی را از چنگش بیرون کشیده و فرار کردم. فکر نمی‌کردم که ضرباتی که زده ام باعث مرگش شده باشد ام بعد فهمیدم که او جانش را از دست داده است. به همین دلیل چند روز مخفی شده و فراری بودم تا اینکه دستگیر شدم.

حکم قصاص

همه شواهد و مدارک به دست آمده از جمله اعترافات متهم از مجرم بودن او حکایت داشت. در این شرایط بود که پرونده این جنایت با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان هرمزگان فرستاده شد. در جلسه محاکمه پدر و مادر سالخورده مقتول بعنوان اولیای دم در جایگاه ایستادند و برای قاتل پسرشان درخواست حکم قصاص کردند. آنها گفتند که مقتول تنها پسرشان و عصای دست آنها بود. از طرفی او به طرز ناجوانمردانه‌ای به قتل رسیده و قاتل باید مجازات شود.

در ادامه این جلسه متهم به دفاع از خود پرداخت و مدعی شد هنگام وقوع قتل حالت عادی نداشته و ناخواسته مرتکب قتل شده است؛ اما هیچ مدرکی برای اثبات ادعایش نداشت. در این شرایط بود که قصات دادگاه وارد شور شدند و او را به قصاص محکوم کردند.

در یک قدمی چوبه دار

مدتی پس از صدور این حکم بود که قضات دیوان عالی کشور حکم دادگاه را تایید کردند و پرونده برای اجرای حکم به واحد اجرای احکام دادگستری هرمزگان فرستاده شد. قاضی اجرای احکام چندین جلسه صلح و سازش با اولیای دم برگزار کرد تا شاید آنها حاضر باشند قاتل را ببخشند اما پدر و مادر مقتول حاضر به این کار نبودند و برای اجرای حکم قصاص اصرار داشتند. به این ترتیب شمارش معکوس برای اجرای حکم آغاز شد.

اوسط سال ۱۴۰۱ بود که جوان محکوم به قصاص پای چوبه دار منتقل شد. همه چیز تمام شده به نظر می‌رسید و حتی طناب دار نیز به گردن او انداخته شده بود؛ اما در آخرین لحظات اولیای دم به او مهلت دادند و اجرای حکم متوقف شد. بعد از آن بود که رایزنی های انجام شده با اولیای دم باعث شد آنها یک قدم از خواسته شان عقب نشینی کنند. آنها اعلام کردند در صورتی که قاتل دیه مقتول را پرداخت کند از اجرای حکم صرف نظر می‌کنند. آنها برای این کا ۲ ماه به محکوم وقت دادند. با پایان این مهلت در شرایطی که قاتل نتوانسته بود هیچ پولی فراهم کند او برای اجرای حکم به قرنطینه زندان منتقل شد. این بار هم اما پیش از اجرای حکم اولیای دم به او مهلت دادند. این اتفاق ۴ مرتبه دیگر نیز اتفاق افتاد و در مجموع پسر جوان ۴ مرتبه در آستانه اجرای حکم قصاص قرار گرفت اما هر بار توانست مهلت بگیرد. آخرین مرتبه اما اولیای دم شرط کردند که اگر تا چند روز دیگر دیه مقتول پرداخت نشود آنها قطعه حکم را اجرا خواهند کرد.

بخشش با کمک خیران

به نظر می‌رسید که این بار اولیای دم برای اجرای حکم قصاص مصمم‌تر از همیشه هستند. بنابراین تلاش مسئولان اجرای احکام برای نجات جان این محکوم دوچندان شد. آنها پس از رایزنی با چند نفر از خیران توانستنند بخشی از مبلغی که اولیای دم خواسته بودند را فراهم کنند. در ادامه به مذاکره و رایزنی با آنها پرداختند و در نهایت آنها با دریافت همین مبلغ اعلام کردند که از قصاص گذشته اند. به این ترتیب پسر جوان که بخاطر سرقت یک گوشی موبایل و قتل صاحب آن ۴ مرتبه تا یک قدمی چوبه دار رفته بود از مرگ نجات پیدا کرد.

نقش مهم خیران

الهام پوردهقان فراشاه، معاون اجرای احکام دادگستری استان هرمزگان که تلاش زیادی برای ایجاد صلح و سازش در این پرونده انجام داده است به همشهری می‌گوید: در این پرونده هرچند پسر جوان گناهکار بود و مرتکب قتل شده بود اما تلاش زیادی برای ایجاد صلح و سازش انجام شد. در این بین آقای کاظم شاهرخ‌نیا، از اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس زحمات زیادی کشیدند تا اولیای دم حاضر به گذشت از قصاص شوند. از این گذشته چندین خیر نیز که با شورا همکاری می‌کنند در این زمینه مساعدت کردند تا بخشی از دیه مقتول پرداخت شده و پسر جوان از قصاص نجات پیدا کند.

او درباره زمان آزادی پسر جوان می‌گوید: او علاوه بر قصاص، به لحاظ جنبه عمومی جرم نیز به تحمل ۹ سال حبس محکوم شده بود که تاکنون حدود ۳ سال از حبس را گذرانده و بعد از پایان دوران محکومیتش آزاد خواهد شد.

کد خبر 814157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    4 0
    جنبه عمومی جرم کم است مدت آن
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    2 0
    زودتر آزادش کنید دوباره مردم بکشه