کار چرم را از خیلی سال پیش شروع کرده است. درست از زمانی که دوره نوجوانی را پشت سرگذاشت. هدفش این بود که فراغتش را با هنرهای دستی پر کند.

کارآفرین

همشهری آنلاین - مژگان مهرابی: برای همین از پول توجیبی اش مقداری وسیله تهیه کرد و دست به کار شد. چرم دوزی را آموزش دید و بعد هم دست به کار شد. چرم را برش می زد و کیف می دوخت آن هم با دست. کم کم در کارش مهارتی پیدا کرد و تصمیم گرفت از همین راه کسب درآمد کند. مینا جوان حالا کارآفرین نمونه کشور شده و اسم و رسمی در بازار کار پیدا کرده است. هم اکنون ۱۰ بانوی سرپرست خانوار در کارگاه چرم دوزی او مشغول به کار هستند. پای صحبت این کارآفرین برتر می نشینیم تا تجربیات خود درباره کسب و کارش را تعریف کند.

بارها شکست خوردم اما دست از تلاش برنداشتم

کارگاهش خیلی بزرگ نیست. اما تا چشم کار می کند کیف های چرمی زیباست که کنار هم قطار شده و منتظرند تا راهی بازار شوند. در گوشه دیگری از کارگاه ورق های چرم روی هم قرار گرفته اند. در آنجا انواع وسایل چرم دوزی وجود دارد. چند خانم هم مشغول کارند که هر کدام گوشه ای از کار را برعهده گرفته اند. مینا جوان از خودش می گوید که از سال ۱۳۸۰ چرم دوزری را شروع کرده و از ۱۰ سال پیش موفق به راه اندازی کارگاه چرم دوزی شده است. او تعریف می کند: «آن زمان تازه دوره دبیرستان را تمام کرده بودم. برای درست یک کیف ساعت ها وقت می گذاشتم. بعد هم با لذت تماشایش می کردم.» او برای شروع، هزینه چشمگیری نداشت. فقط به اندازه خرید چند ورق چرم و کمی ابزار ابتدایی پول داشت. جوان مرتب کیف درست می کرد و می فروخت. از پول به دست آمده سرمایه ای برای رونق کارش استفاده می کرد. باقی ماجرا را از زبان خودش می شنویم: «کم کم خواهرم نیلوفر هم علاقه مند شد چرم دوزی شد. در کارها کمکم می داد. بارها شکست خوردم اما دست از تلاش برنداشتم. گاهی اوقات اجناسمان آنطور که انتظار داشتیم فروش نمی رفت. به خصوص در زمان شیوع کرونا کارمان کساد شد. آن هم به دلیل مجازی شدن بازار فروش بود.»

با این حرفه حسابی پول به جیب بزن | این دختر تجربه کرده شما هم می توانید

فقط یادگیری حرفه کافی نیست

مینا جوان، در کسب و کار تجربه خوبی دارد. این را مدیون پشتکارش است. او به همه کسانی که تمایل دارند از هنر دستی، درآمدزایی کنند، توصیه می کند: «یادگیری حرفه بخشی از راه است. در این مسیر اگر تلاش و صبر نباشد، رسیدن به هدف غیرممکن است. من هیچ وقت حامی مالی نداشتم. روی پای خودم ایستاده بودم. کسی که می خواهد از راه هنر، حرفه یا تولید خانگی به درآمد بالا برسد باید بداند هیچ کس از راه نمی آید تا خلاقیتش را شکوفا کند. اگر می خواهد به جایی برسد باید خودش کوشش کند.»این کارآفرین برای برند کردن محصولات خود دست به خلاقیت جالبی زده است او در کیف های چرمی از فلز و سنگ هم کمک می گیرد که همین زیبایی کیف ها را دوچندان می کند.

از خلاقیت خود بهره بگیرید

او در حال حاضر یکی از کارآفرین های برتر محصولات چرمی است و توانسته از سازمان صنایع دستی پروانه تولید کارگاهی بگیرد. مینا جوان معتقد است، همه ما در ضمیر وجودی مان استعدادی نهفته داریم که با پرورش آن می توانیم به موفقیت برسیم. او به همه زنان و دخترانی که جویای کار هستند و شغل مورد علاقه شان را پیدا نمی کنند، می گوید: «وقتی صحبت از کارکردن می شود، اغلب ذهنشان به سمت امور اداری و دولتی می رود. دختران تحصیل کرده زیادی داریم که بیکار هستند. بعضی شان در آشپزی زبانزد عام و خاصند. بعضی در خیاطی یا خوشنویسی. کافی است خلاقیت به خرج دهی و از توانمندی خود استفاده کنی. خود من اگر عشق به کارم نباشد کارگاه را جمع می کنم. پول حاصل از فروش وسایل کارگاه را سرمایه گذاری کنم سوددهی بیشتری برایم دارد. اما کار کردن و جنگیدن با مشکلات را دوست دارم. از سوی دیگر حس انسان دوستی به من اجازه نمی دهد، کسانی که در کارگاه فعالیت می کنند را به حال خود رها کنم.»

کد خبر 813653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha