مدیر کارگروه پروژه طراحی و راه‌اندازی قطار ملی از دستیابی کشور به دانش و فناوری و توانایی ساخت قطارهای برقی پرسرعت به واسطه طراحی و ساخت قطار ملی مترو می گوید.

قطار پرسرعت

به گزارش همشهری آنلاین، سیدکاظم طاهرزاده از شروع کارهای اولیه مربوط به پروژه ساخت قطار پرسرعت برقی با همکاری نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و گفت: پروژه قطار ملی مترو که یکی از انواع مدل قطارهای برقی است، با توجه به تجهیزات به کار رفته در آن و همچنین موضوع هوشمند سازی، یکی از پیچیده‌ترین نوع قطارها به شمار می رود. طراحی و ساخت قطار ملی مترو و دستاورد و تکنولوژی که به واسطه این پروژه در کشور به دست آمده، باعث شده تا هم اکنون توانایی طراحی و ساخت انواع قطار برقی ایرانی را در داخل کشور داشته باشیم.

او افزود: با توجه به این موضوع؛ پیشنهاد ساخت قطار پرسرعت برقی "۲۰۰ پلاس" را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه کردیم که مورد قبول واقع شده است و به همراه معاونت حمل و نقل وزارت صمت مشغول کار روی این پروژه هستیم. دلیل این نامگذاری این است که قطار پرسرعت "۲۰۰ پلاس" طراحی شده توانایی سیر در خطوط ریلی بین شهری با سرعت ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را دارد.

مدیر کارگروه پروژه طراحی و راه‌اندازی قطار ملی توضیح داد: البته از آنجا که غیر از چند مسیر معدود و انگشت شمار هنوز زیرساخت های ریلی کشور و همچنین بحث تامین برق مورد نیاز آن در راه آهن و خطوط ریلی کشور موجود نیست و از طرف دیگر نمی‌خواهیم قطاری که ساخته می‌شود زمین گیر شده و در موزه‌ها قرار بگیرد، طراحی و ساخت قطار "پلاس ۲۰۰" به شکلی خواهد بود که هم برقی باشد و هم به شکل دیزلی کار کند تا در مسیرهایی که زیرساخت‌های برقی فراهم نیست از طریق دیزلی به حرکت دربیاید.

او با بیان اینکه از طرف دیگر برای حرکت قطار ها با سرعت ۲۰۰ کیلومتر و بیشتر باید ریل‌ها بهینه سازی شود که این کار در برخی مسیر ها درحال انجام است، افزود: اما به هرحال چنین کاری زمان بر خواهد بود. با توجه به این موضوع، تدبیر ما است که قطار پرسرعتی که طراحی و ساخته می‌شود، به صورتی باشد که بعدا با تغییراتی مثل تعویض موتور پس از فراهم شدن زیرساخت‌های ریلی کشور، بتواند با سرعت ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کرده و مسافران را جابجا کند.»

طاهرزاده درباره اینکه آیا بحث ساخت قطار های پرسرعت برای خطوط مترو تهران هم مطرح است؛ هم گفت: در خطوط مترو با توجه به مواردی چون فاصله ایستگاه و شکل خطوط، سرعت مجاز و استاندارد قطارها حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت است و در مواردی حداکثر می‌تواند به حدود ۹۵ کیلومتر برسد. بنابراین اصولا در خطوط مترو به قطارهای پرسرعتی نظیر"۲۰۰ پلاس" نیازی نداریم و باید درخطوط بین شهری از آنها استفاده کرد. ساخت و رونمایی از این قطار با احتساب تست‌ها کمتر از ۳ سال خواهد بود.

کد خبر 813496
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مجتبی آل یاسین JP ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    3 2
    دنیای صنعتی با شتاب به پیش می‌رود و ما هنوز اندر خم یک کوچه به فکر این هستیم چگونه قطاری تولید کنیم که ۲۰۰ کیلومتر سرعت داشته باشد !!