بشر دستکم در دو قرن اخیر، همیشه درگیر پول، به معنای جدید آن بوده و همیشه این سوال مطرح است که ما با چقدر پول خوشبخت خواهیم بود.

رضایتمندی مالی

همشهری آنلاین: اخیرا، بحث در این باره دوباره به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی کشیده شده و این سوال، ذهن خیلی‌ها را درگیر کرده است. چیزی که باید به آن توجه کرد این است که پول، واقعا از نظر مردم یکی از عوامل خوشبختی است. در آمریکا، از هر ۱۰ نفر به این مساله اعتقاد دارند. نسل هزاره (متولدین بین ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶) حتی رقم را هم مشخص کرده و گفته‌اند اگر سالی ۵۲۵ هزار دلار درآمد سالانه داشته باشند، از نظر مالی احساس رضایت خواهند کرد. در نسل‌های بعدی این رقم کمتر شده و به ۱۲۴ هزار دلار می‌رسد و برای همین میانگین این رقم به ۲۸۴ هزار دلار می‌رسد.
این رقم در اروپا کمتر است؛ بر اساس یک تحقیق توسط دانشگاه پوردو در سال ۲۰۱۸، مردم در غرب اروپا و اسکاندیناوی، سالی ۱۰۰ هزار دلار درآمد را رضایت‌بخش می‌دانند. به گفته آنها، درآمد بیشتر اثری مثبت بر تفکر آنها درباره زندگی‌شان خواهد داشت. در اروپای شرقی، نقطه عطف کمتر است و به در آمد ۴۵ هزار دلار در سال می‌رسد. بر اساس همین تحقیق، رضایت احساسی و عاطفی از زندگی، فقط با میزان مشخصی افزایش درآمد ارتباط مستقیم دارد که اینمیزان در اروپای غربی حدود ۵۴ هزار دلار و در اروپای شرقی حدود ۳۸ هزار دلار است. داشتن پول بیشتر از آن، اثر مستقیمی بر این که افراد چقدر خوشحال هستند ندارد.

بیشتر بخوانید:

در آمریکا، افرادی که در نظرسنجی شرکت به نام امپاور شرکت کرده‌اند، خوشبختی مالی را آزادی، امنیتی و احساس رضایت عنوان کرده‌اند. چهار پنجم آنها هم گفته‌اند که خوشبختی مالی باعث تقویت سلامت آنها می‌شود.
این دغدغه در قشر ثروتمند متفاوت سات؛ بر اساس یک تحقیق ۸۱ درصد طبقه بسیار برخوردار در اروپا که درآمد شخصی ۱۱۰ هزار دلاری دارند، خود را خوشبخت خوانده‌اند. سن هم عامل مهمی است و افراد بالای ۳۵ سال طبقه برخوردار که بالای ۱۰۰ هزار دلار درآمد دارد، در مقایسه با همین بازه سنی در اقشار پایین‌تر، رضایتمندی بیشتری از زندگی دارند.
در کشورهای مختلف، رقمی که افراد فکر میکنند با داشتن آن به خوشبختی مالی می‌رسند متفاوت است. در تحقیق دانشگاه پوردو که چند سال پیش برگزار شده و نسبت‌های قدرت قدرت خرید هم در آن لحاظ شده، بالاترین رقم برای این که مردم احساس خوشبختی کنند متعلق به ایران است: ۲۳۸ هزار دلار در سال. برای مقایسه، در نروژ این رقم کمتر از ۱۱۸ هزار دلار و در سوئیس کمتر از ۱۱۷ هزار دلار بوده است.

کد خبر 813086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha