طوفان ‌الاقصی همانطور ‌که نقطه عطفی در بیان مظلومیت غزه و قدس شریف شد، تحول عظیم و بی‌نظیری نیز درحوزه رسانه‌ها به همراه داشت. این نکته‌ای است که دکتر حسین زکریائی عزیزی، دبیرکل و رئیس هیأت مدیره مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع ‌مقدس و مقاومت به آن اشاره دارد.

خبرنگار غزه

همشهری آنلاین - الناز عباسیان: طوفان ‌الاقصی همانطور ‌که نقطه عطفی در بیان مظلومیت غزه و قدس شریف شد، تحول عظیم و بی‌نظیری نیز درحوزه رسانه‌ها به همراه داشت. این نکته‌ای است که دکتر حسین زکریائی عزیزی، دبیرکل و رئیس هیأت مدیره مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع ‌مقدس و مقاومت به آن اشاره دارد. او که نویسنده ۲۸ عنوان کتاب است و روزنامه‌نگار دهه ۷۰ و مسئول صفحه جبهه و جنگ روزنامه جمهوری اسلامی بوده، درباره سکوت مجامع بین‌المللی پیرامون خبرنگارکشی در غزه به سؤالات ما پاسخ می‌دهد.

در جنگ اخیر غزه طبق آمار بیش از ۷۰ خبرنگار در مدت ۵۰ روز به شهادت رسیدند که این جنایات بی‌سابقه است. چرا به این اندازه شاهد خبرنگارکشی در غزه بودیم؟

قطعا مخاطبان رسانه شما می‌دانند که از ابتدا، صهیونیست براساس رسانه شکل گرفت، چرا که تئودور هرتسل پایه‌گذار جنبش سیاسی صهیونیسم و نویسنده کتاب «کشور یهود» و به‌عبارتی پدر صهیونیسم سیاسی مدرن، خودش خبرنگار و روزنامه‌نگار بود و توانست با ابزار رسانه موضوع «خانه‌ای برای یهودیان» راکه همان اسرائیل بود جا بیندازد. لذا در این مسیر یهودیان تلاش کردند تا قدرت رسانه‌ای رژیم غاصب را افزایش بخشند به‌طوری‌که به غول رسانه‌ای دنیا تبدیل شدند و تا قبل از طوفان ‌الاقصی خودشان را قدرت بلامنازع و غیرقابل شکست معرفی کرده و اجازه نمی‌دادند هیچ رسانه‌ای واقعیت و ماهیت پوشالی صهیونیست را، که ضعیف‌تر از لانه عنکبوت بود، مخابره کند. اما به حول و قوه الهی با نبرد طوفان ‌الاقصی اخبار رسانه‌های دنیا که توسط خبرنگاران مظلوم غزه منتشر می‌شد به گوش جهانیان رسید و ظلم صهیونیسم برای مردم دنیا آشکار شد و مظلومیت غزه و در رأس آن قدس شریف، آزادگان عالم را به خیابان‌ها کشاند و همین موضوع اسباب این را فراهم کرد تا رژیم غاصب به‌دنبال از بین بردن خبرنگاران برود. تا جایی‌که طبق آخرین آمار بیش از ۷۰ خبرنگار در این مدت در این باریکه محدود به شهادت رسیدند که چنین مقوله‌ای با این اوصاف در هیچ کجای دنیا اتفاق نیفتاده بود و چنین بی‌رحمی قطعا هیچ‌گاه اتفاق نخواهد افتاد.

دبیرکل مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع‌مقدس و مقاومت: خبرنگاران ظلم صهیونیسم را آشکار کردند

واکنش مجامع بین‌المللی دراین قضیه چه بوده و چه موضعی گرفتند؟

متأسفانه به‌رغم بیداری مردم جهان، همچنان مسئولان و سردمداران مجامع بین‌المللی تحت نفوذ صهیونیست ها هستند که امیدواریم به‌زودی این تابو نیز شکسته شود و قدس شریف به دامن مسلمانان و صاحبان واقعی آن برگردد. ان شاالله!

وظیفه جامعه خبرنگاران جهانی نسبت به شهدای خبرنگار در غزه چیست و آیا آنگونه که باید اقدامی انجام شده یا خیر؟

با توجه به اینکه طبق قوانین بین‌المللی خبرنگار باید از مصونیت برخوردار باشد و برهمین اساس اگر کشوری به این قوانین جامه عمل نپوشد و مفاد آن را زیر پا بگذارد، باید مورد مواخذه قرار گیرد، خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای جهان باید موضع خود را اعلام می‌کردند که متأسفانه جز از رسانه‌های کشورهای حوزه مقاومت از دیگران حتی کورصدایی هم در نیامد. اگرچه تأثیر همین رسانه‌ها بسیار رسا بود اما انتظار می‌رفت آژانس‌های خبری دنیا نیز اقدامی کنند که متأسفانه نه‌ تنها سکوت اختیار بلکه گاهی اخبار دروغ منتشر کردند که با توجه به آگاهی مردم دنیا در این موضوع، عملا اعتبار چندین و چند ساله خود را از دست دادند که همین فقره نیز جزء توفیقات طوفان الاقصی و برکات خون شهدای مظلوم خبرنگار غزه به شمار می‌آید.

اخیرا مراسمی برای گرامیداشت شهدای خبرنگار غزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری و مشارکت این مجمع برگزار شد. کمی درباره این برنامه توضیح دهید.

ما با توجه به شهادت خبرنگاران غزه طرحی را با هدف بزرگداشت شهدای خبرنگار غزه و ‌تجلیل از خبرنگاران جبهه مقاومت تقدیم معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌کردیم‌ که موافقت شد تا به‌صورت مشارکتی این برنامه را روز یکم آذرماه برگزار کنیم. نکته غم‌انگیز این مراسم و بزرگداشت این بود که هرچه به روز برگزاری مراسم نزدیک می‌شدیم تعداد شهدای غزه افزایش پیدا می‌کرد تا آنجا که در شب مراسم با شهادت ۲ خبرنگار شبکه المیادین، تعداد شهدای عزیز به ۷۲ نفررسید.

در مراسم «زیتون سرخ» صورت گرفت

تجلیل از ۵ خبرنگار جبهه مقاومت

تجلیل از 5 خبرنگار جبهه مقاومت

مراسم «زیتون سرخ» آیین گرامیداشت شهدای خبرنگار در نبرد غزه با حضور مقامات کشوری و لشکری و فعالان حوزه رسانه چندی پیش در سالن اجتماعات معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این بزرگداشت با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرشاد مهدی‌پور، ‌معاون امور ‌مطبوعاتی انجام شد تجلیل از ۵ خبرنگار، عکاس، تصویربردار و مستندساز جبهه مقاومت بود.
سهیل کریمی، مستندساز آزاده که در جنگ عراق به اسارت آمریکایی‌ها در آمد و محمد تاجیک، یاور سردار شهید حاج حسین همدانی که در تمام جنگ‌های منطقه حضور داشته و تصاویر نابی را از مجاهدت رزمندگان جبهه مقاومت در عراق و سوریه ثبت کرده، از جمله افرادی بودند که در این مراسم از آنها تجلیل شد. همچنین از مجاهدت‌های جانباز خبرنگار حمید بهمنی که در جنگ عراق ۲ چشم و بخشی از ریه‌اش را از دست داد و بیژن نوباوه و عبدالله ضیغمی، خبرنگاران جبهه مقاومت هم تجلیل به عمل آمد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه رژیم جنایتکار صهیونیست با انتشار عادلانه و آزادانه خبر مشکل دارد، گفت: جنایت هولناک قتل خبرنگاران به‌دست این رژیم سفاک اتفاق افتاده است.

کد خبر 812857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha