همشهری آنلاین: رئیس جمهوری گفت: بحمدالله فعالیت‌های اقتصادی در کشور مسیر خود را به خوبی طی می‌کند

 و نخستین بار در چند دهه اخیر، رشد نقدینگی کنترل و به سمت طرح‌های مورد نظر هدایت و نوسانات شدید قیمت‌ها مهار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ آقای احمدی نژاد پس از پایان جلسه روز چهارشنبه 23 اردیبهشت هیات وزیران در جمع خبرنگاران گفت: براساس برنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی سیر کنترل قیمت‌ها را داریم و سرمایه گذاری در کشور نیز مسیر خود را طی می‌کند.

وی اضافه کرد: در حالی که همه دنیا به لحاظ اقتصادی و مالی در التهاب است در جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری و برنامه‌ها در حال اجراست و دولت در نشست ها و کارگروه‌های تخصصی خود تصمیمات لازم را می‌گیرد.

رئیس جمهوری گفت: در فضای بازار هم آرامش برقرار است و بعضی کشورهای هم ‌تراز ما با توجه به مشکلات اقتصادی به وجود آمده در آنها، به ما مراجعه می‌کنند و به استفاده از تجربیات ایران در این زمینه علاقه مندند.

دولت به عهد خود با مردم و قوانین پایبند است

رئیس جمهوری گفت: دولت به عهد خود با مردم و قوانین به طور کامل پایبند است و تا امروز مطلقاً اجازه نداده است تا موضوع مهم انتخابات در روند فعالیت‌های اجرایی تأثیر داشته باشد.

احمدی نژاد افزود: دولت نهم با همان قوت سال‌های گذشته اکنون نیز در حال فعالیت است و طبق دستورکارهای از قبل تعیین شده، سفرهای استانی و کارگروه‌های تخصصی فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

رئیس جمهوری گفت: یک دقیقه و یک ثانیه مسیر پیشرفت و توسعه کشور را به علت فضای انتخاباتی متوقف نمی‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: مسئولان باید فعالیت‌های خود را تا آخرین لحظه ادامه دهند.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: فعالیت‌های دولت به معنای فعالیت‌های تبلیغاتی نبوده و نیست و من نیز به عنوان نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری آینده، کمتر از نامزدهای دیگر فعالیت انتخاباتی می‌کنم و فقط از ساعاتی که رسانه ملی در اختیار نامزدها می‌گذارد و علی القاعده چند کنفرانس خبری برای بیان مسائل داخلی و خارجی و پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران است استفاده می‌کنم.

رئیس جمهوری همچنین گفت: هیئت دولت  در جلسه امروز (روز سه شنبه) خود و در جلسه استانی در قزوین تصمیمات خوبی گرفته است.

احمدی نژاد از سفر استانی خود به تهران و سمنان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: مسائل جاری داخلی و خارجی را همانند گذشته پیگیری می‌کنیم.

پاسخ هجمه‌ها را می‌دهم

رئیس جمهوری با بیان اینکه تخریب کار آدم‌های عاجز است و دولت این کار را نه تایید می‌کند و نه وارد آن خواهد شد تصریح کرد: در مورد این هجمه کم سابقه به دولت تا قبل از انتخابات در جایی صحبت خواهم کرد.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوءال که برخی سایت‌ها اخباری برای تخریب دولت از جمله استعفای رئیس کل بانک مرکزی و لغو سفر دولت به سمنان آغاز کرده‌اند، آیا شما برای مقابله با این تخریب‌ها برنامه‌ای دارید، گفت: سفر ما به سمنان لغو نشده و چون از قبل از سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان خبر داشتیم سفر به سمنان را به بعد از سفر ایشان موکول کردیم.

رئیس جمهوری افزود: چون من نسبتی هم با سمنان دارم سفر به این استان را آخرین سفر هیئت دولت قرار داده‌ایم و همان گونه که در دور قبل نیز آخرین سفر بود، همشهری‌های من این موضوع را پذیرفته‌اند.

رئیس جمهوری در خصوص استعفای رئیس کل بانک مرکزی نیز گفت: آقای بهمنی مطلقاً استعفا نکرده است و کارش را با قوت پیگیری می‌کند و انجام می‌دهد.

وی افزود: رفت و آمدها در دولت نهم یک امر طبیعی و عادی است.

احمدی نژاد انتخابات را یک پرش بلند به سوی جلو برای کشور ارزیابی کرد و گفت: در انتخابات همه باید به اخلاق و قوانین پایبند باشند تا بتوانیم شاهد انتخاباتی شکوهمند و در راستای هدف اصلی انتخابات یعنی حرکت به سمت جلو باشیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه هر کس باید در انتخابات از خودش بگوید، تصریح کرد: اینکه دولت تاکنون درخصوص تخریب‌ها سکوت کرده است، نه اینکه پاسخ ندارد، پاسخ جدی دارد و البته در یک جایی تا قبل از انتخابات حرف‌هایی را خواهم زد.

احمدی نژاد گفت: چرا عده‌ای به خودشان اجازه می‌دهند هر اتهامی به دولت بزنند؟

وی افزود: دولت وارد شدن به این گونه بگو مگوها را به نفع کشور نمی‌داند زیرا تا انتخابات یک ماه یعنی یک دوازدهم یک سال و یک شصتم یک برنامه پنج ساله باقی مانده است و در این مدت با قوت کارها را پیش خواهد برد.

دولت تا آخرین لحظه به خدمت رسانی ادامه می‌دهد

رئیس جمهور گفت: دولت تا آخرین لحظه به کار خدمت رسانی خودش ادامه می دهد.

احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی در خصوص سفرهای استانی گفت: این سفرها ابتکار موفق دولت است که همه دنیا نیز در حال الگو گرفتن از آن است.

وی گفت: حکومت نمی‌تواند بدون ارتباط عاطفی با مردم زندگی کند، مگر آنکه کسانی حکومت را برای حکومت بخواهند نه حکومت را برای مردم.

وی افزود: حکومت مال مردم است و باید پیوسته در تماس با مردم باشد.

رئیس جمهوری گفت: پایه حکومت پیوند عاطفی مردم و مسئولان است که در دیدار رو در رو با مردم و به دور از بوروکراسی حاصل می‌شود.

وی بوروکراسی حاکم بر جوامع را یکی از موانع رشد متوازن و ایجاد عدالت اعلام کرد و گفت: دولت نمی‌تواند در یک مکان بنشیند و در یک اتاق برای کل کشور تصمیم گیری عادلانه کند.

رئیس جمهوری گفت: تصمیم‌های دولت وقتی به چرخه بوروکراسی می‌افتد استحاله می‌شود و روند بوروکراسی هم کند کننده شتاب رشد کشور است.

احمدی نژاد افزود: دولت با سفرهای استانی این بوروکراسی را دور زده که یک انقلاب در شیوه مدیریت است.

رئیس جمهوری گفت: با این سفرهای استانی، بوروکراسی که تهدید تلقی می‌شد امروز با بازدهی چند برابر کار می‌کند و این به خاطر شیوه عمل دولت است.

وی تصمیم‌های دولت را در سفرهای استانی در دورهای اول و دوم کاملاً بر اساس بررسی‌های کارشناسی شده بیان کرد و گفت: کسانی که مدعی هستند، تاکنون نتوانسته‌اند حتی یک تصمیم ما را در سفرهای استانی زیر سؤال ببرند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در مصوبات سفرهای استانی، مطالبات مردم در بخش‌های آب، کشاورزی و غیره در نظر گرفته و به اجرای طرح‌ها سرعت داده شده است، گفت: مخالفان بگویند کدام تصمیم سفرهای استانی دولت، غیرکارشناسی بوده است؟

وی با بیان مصادیقی از مصوبات سفرهای استانی دولت مانند اختصاص ده میلیارد تومان قرض الحسنه برای رفع نیازهای اضطراری جوانان یا برطرف کردن مشکلات آموزش و پرورش و بهداشت و درمان گفت: در بیش از سه سال اخیر،دولت نهم حدود 59 سفر استانی انجام داده و کسی نتوانسته است با استدلال این مصوبات استانی را زیر سؤال ببرد.

وی انتقاد برخی افراد از سفرهای استانی دولت را بداخلاقی انتخاباتی دانست و گفت: ما برای این گونه اظهارنظرها ارزش قائل نیستیم و سفرهای استانی ادامه پیدا خواهد کرد و مصوبات را هم پیگیری خواهیم کرد.

احمدی نژاد گفت: دولت تا لحظه آخر کارش را انجام می‌دهد و اگر قرار باشد دولتی تحت تأثیر برخی اظهار نظرها قرار گیرد، صحیح نیست.

وی افزود: حرف بی حساب و کتاب هزینه‌ای ندارد و این دولت نیز معتقد به آزادی مطلق منتقدان است و برخورد نمی‌کند.

ملت ایران دقیق ترین ملت‌هاست

احمدی نژاد در پاسخ به سوءالی در زمینه پیش افتادن از رقیبانش در نظرسنجی‌های انتخاباتی گفت: نظرسنجی‌ها کار خود را انجام می‌دهند ما هم وظیفه خود را که خدمت به مردم است تا لحظه‌ای که این وظیفه بر دوش دولت است انجام می‌دهیم.

رئیس جمهوری افزود: من درباره تهمت‌ها و دروغ‌ها در آینده و قبل از انتخابات توضیح خواهم داد ولی آنچه مسلم است اینکه ما تا آخر در کنار مردم و با مردم خواهیم بود و اگر مردم تشخیص دهند این دولت با همین شتاب البته با اصلاحاتی که در دوره دوم توضیح خواهم داد حضور داشته باشد، همچنان خدمت خواهد کرد.

رئیس جمهوری افزود: آنان که بداخلاقی می‌کنند و تهمت می‌زنند مردم را دست کم نگیرند چرا که ملت ایران هوشمندترین، سیاسی ترین، اخلاقی ترین و دقیق ترین ملت‌هاست، کسی خیال نکند مردم تشخیص ندارند و بی تفاوتند و بدانند که این گونه روش‌ها در کشور تجربه شده است و فکر نمی‌کنم دستاوردی بیش از گذشته برای آنان داشته باشد.

رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به سوءالی درباره بسته پیشنهادی ایران گفت: بسته پیشنهادی برای مدیریت بحران جهانی و زمینه سازی مشارکت عمومی ملت‌ها در مدیریت بحران‌ها در دست تهیه است.

دستاوردهای خوبی در مبارزه با مفاسد اقتصادی داشتیم

رئیس جمهور گفت: دولت نهم دستاوردهای خوبی در زمینه مبارزه با رانت خواری و فساد اقتصادی داشته است اما هنوز به نقطه پایان نرسیده‌ایم.

آقای احمدی نژاد در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: دولت در زمینه اصلاحات اساسی در ساختارها، جلوگیری از رانت خواری و برخورد با دست اندازی هایی که در فرصت‌های عمومی می‌شد فعالیت‌های گسترده‌ای انجام و بسیاری از آیین نامه‌ها را تغییر داده است.

رئیس جمهوری افزود: در درون ساختار دولت برخورد قاطعی در زمینه مبارزه با رانت خواری و فساد اقتصادی انجام و در این زمینه ساختار اجرایی مهار شده است.

احمدی نژاد گفت: از معاون اول می خواهم تا فهرست فعالیت‌هایی را که در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی و رانت خواری انجام شده است، تشریح کند.

احمدی نژاد افزود: در دولت نهم توانسته‌ایم شرایط بروز تخلفات، روابط، مقررات و نیروی انسانی را تغییر دهیم و با آنکه هنوز به نقطه پایانی نرسیده‌ایم اما توانسته‌ایم دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته باشیم.

رئیس جمهوری درباره برخی اخبار در خصوص گزارش تفریغ بودجه و درآمدهای میلیاردی دولت از نفت گفت: درباره درآمدهای نفتی دولت به طور مفصل صحبت خواهم کرد و در زمینه تفریغ بودجه نیز توضیحاتی در رسانه ملی ارائه کرده‌ام.

احمدی نژاد افزود: دیوان محاسبات که در درون خود دادستان و دادگاه دارد وابسته به مجلس است و اگر سوء استفاده‌ای شده باشد می‌تواند برخورد کند.

رئیس جمهوری گفت: مواردی را که به عنوان تخلف برای دولت عنوان می‌کنند به طور عمده اختلاف نظر است.

احمدی نژاد افزود: رسیدگی به بودجه در یک مقطع زمانی صورت می‌گیرد در حالی که اسناد و مدارک هزینه آن به مرور ارائه می‌شود.

رئیس جمهوری درباره هزینه یک میلیاردی که دولت را به آن متهم می‌کنند گفت: صورتجلسه این بودجه تنظیم شده است و باید از همان تریبونی که دولت را متهم کرده‌اند گزارش آن ارائه شود.

وی افزود: علت این گونه خبرسازی‌های مکرر را در آینده توضیح می‌دهم.

رئیس جمهوری گفت: اکنون در آستانه انتخابات هستیم و منتقدان دولت از فرصت‌های خود برای بیان هر گونه اتهام استفاده می‌کنند اما هیچ کدام راهکارها و نکات مثبت خود را در این زمینه‌ها نمی‌گویند.

علاقه مندان دولت تحمل کنند

رئیس جمهور گفت: علاقه مندان به دولت نهم در این یک ماه اگر جسارت و توهینی به دولت شد، تحمل و حوصله کنند.

احمدی نژاد در پاسخ به یکی از خبرنگاران که گفت: روز گذشته سه شنبه 22 اردیبهشت در شیراز یکی از طلاب به خاطر حمایت از دولت در یک جلسه انتخاباتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، اظهار داشت: من در روز ثبت نام توصیه‌هایی کردم که یکی از آن‌ها تحمل بود، اما نه در این حد که کسی مورد ضرب و شتم قرار گیرد.

وی افزود: این فرد می‌تواند این موضوع را در مراجع قضایی پیگیری کند و این طور برخوردها در هر شرایطی محکوم است.

رئیس جمهوری گفت: این برخوردها بالاتر از سیاسی کاری و یک جرم قطعی است که باید با آن برخورد شود.

وی افزود: کسانی که درباره بنده صحبت می‌کنند، نه علیه کسی و نه شخصیتی نباید صحبت کنند و فقط خواسته خود را در حد واقعیت مطرح کنند.

احمدی نژاد گفت: این کار به اخلاقی شدن انتخابات کمک می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید از نظر اخلاقی در جهان الگو باشیم، افزود: شخصیت‌ها را در همین حوادث می‌توان سنجید.

نسبت صادرات غیرنفتی به واردات 40 درصد افزایش یافت

رئیس جمهوری در ادامه اظهارات خود گفت: نسبت صادرات غیرنفتی به واردات از 22 درصد در ابتدای این دولت به 40 درصد در حال حاضر افزایش یافته است.

احمدی نژاد در ادامه در پاسخ به سوءالی مبنی بر اینکه آمار و ارقام متفاوت درباره سرمایه گذاری خارجی به نادیده انگاشته شدن دستاوردهای دولت در این باره منجر شده است گفت: ارقام، متفاوت نیست؛ در محاسبه واردات و صادرات طبقه بندی وجود دارد؛ برای مثال در صادرات غیرنفتی صادرات کالای غیرنفتی و میعانات گازی را لحاظ می‌کنند و این دو بعضی وقت‌ها با هم و بعضی وقت‌ها جدا جدا محاسبه می‌شود.

رئیس جمهوری افزود: در واردات نیز گاهی کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی با هم و بعضی وقت‌ها جدا جدا محاسبه می‌شود.

احمدی نژاد افزایش نسبت صادرات غیرنفتی به واردات را نشان دهنده جهش بزرگی در اصلاح تراز تجاری کشور دانست.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در این مسیر هم تولیدکنندگان و هم صادرکنندگان با اراده و عزم ملی کار کرده‌اند تصریح کرد: دولت هم در کنار اینها سازوکارهای لازم را تعبیه و فراهم کرد.

احمدی نژاد با بیان اینکه کاهش کسری تراز تجاری غیرنفتی ادامه دارد ابراز امیدواری کرد در پایان برنامه پنجم توسعه، به تراز تجاری غیرنفتی برسیم.

رقیب هیچ کس نیستم

رئیس جمهوری گفت: در انتخابات ریاست جمهوری من رقیب هیچ کس نیستم بلکه می‌خواهم به ملت و کشورم خدمت کنم.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوءال که رقیب جدی شما در انتخابات کیست افزود: من دوست همه هستم؛ اگر هر کس رئیس جمهوری شود کمک خواهم کرد تا به پیشرفت و تعالی کشور دست یابد و بقیه هم باید کمکش کنند.

رئیس جمهوری در پاسخ به این سوءال که آیا رژیم صهیونیستی در لغو سفر شما به برزیل نقش داشته است گفت: این سفر به دلیل فنی لغو شد و رژیم صهیونیستی کوچک ترین نقشی در این باره نداشت و نمی‌تواند داشته باشد.

احمدی نژاد افزود: رژیم صهیونیستی کوچک تر از آن است که بتواند در این جور مسائل نقشی ایفا کند و در معادلات سیاسی به حساب نمی‌آید.

رئیس جمهوری با بیان اینکه حمایت ما از مقاومت مردم فلسطین و برخورد با جنایات رژیم صهیونیستی ادامه دارد تصریح کرد: سفر به برزیل در برنامه‌های ما هست و ما معتقدیم که این سفر حتماً یک نقطه عطف نه تنها در روابط دوجانبه بلکه در روابط منطقه‌ای و بین المللی خواهد بود.

احمدی نژاد گفت: در این باره نظر و تصمیم من این است که اگر این سفر بعد از انتخابات ریاست جمهوری انجام شود دستاوردهای مهم تری خواهد داشت.

کد خبر 81279

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز