غزه؛ الهام‌بخش تازه مسلمانان است و مقاومت مردم غزه باعث افزایش اسلامگرایی در جوامع غربی شده است.

فلسطین

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: این روزها اسلام مبلغ جهانی جدیدی دارد. مبلغی که یک فرد نیست، بلکه یک هویت است. هویتی بنام فلسطینی که از یک ماه گذشته تا کنون آن چنان خود را در افکارعمومی جهانی مقاوم و سرسخت نشان داده که باعث شده تا بسیاری از غیرمسلمانان بدنبال دین این هویت باشند. مسلمانان فلسطینی ساکن غزه طی حدود دو ماه گذشته زیر رگبار بمب‌ها و بیش از ۳۰ هزار تن بمب و ۲۰ هزار شهید و مفقود نشان داده‌اند که فقط به ماندن و مقاومت فکر می‌کنند. «کوری شر»، از دانشگاه نیویورک و «جمون ون دن هوک» از دانشگاه ایالتی اورگان با استفاده از تجزیه و تحلیل داده های ماهواره ای دریافتند که در جریان بمباران اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه، تقریباً ۹۰۰ هزار ساختمان آسیب شدید دیده اند و مقامات غزه می گویند بیش از ۵۰ درصد از واحدهای مسکونی در شهر غزه به طور کامل ویران شده‌اند، اما خبری از تخلیه کامل شهر غزه نیست. ساکنان غزه در دومین روز آتش بس موقت مراسم عروسی به راه انداختند، در زیر بمباران‌ها و قطعی سوخت با هیزم فلافل پزی‌ کردند و نوجوانان روی آوار ساختمان‌ها، پرچم فلسطین را تکان دادند تا نشان دهند که قصد تسلیم شدن ندارند. اکنون برای بسیاری از غیرمسلمانان غربی این سوال مطرح شده که اسلام چه دینی است که پیروانش در غزه این گونه برای زندگی می جنگند؟

پاسخ قرآن به چرایی مقاومت فلسطین

طی دو ماه گذشته که بمباران غزه در شدیدترین وضعیت ادامه داشته است، بسیاری از غیرمسلمانان با انتشار تصاویری از آغاز مطالعه قرآن خبر داده‌اند. جایگاه برجسته قرآن کریم در میان فلسطینی‌ها باعث شده تا غیرمسلمانان با هدف پاسخ به چرایی مقاومت آنان، به مطالعه و تحقیق در قرآن بپردازند. در یک فیلم کمتر از یک دقیقه، بیش از ۱۰ نفر از غیرمسلمانان که فاقد حجاب هستند و از نظر ظاهری و تباری مرتبط با کشورهای غربی به نظر می‌رسند، از آغاز مطالعه قرآن خبر می‌دهند. این افراد که مطالعه قرآن را همزمان با جنگ غزه آغاز کرده‌اند، در شبکه‌های مجازی بسیار پرهوادار هستند و محتوای تولیدی آنان بیش از ۱۰ هزار و در مواردی هم تا ۳۰۰ هزار لایک داشته است.

تهیه قرآن توسط زن ملحد آمریکایی

همزمان با افزایش مراجعه شخصیت‌های اجتماعی و شماری از شهروندان غربی به قرآن‌کریم، یک زن آمریکایی با انتشار تصاویری اعلام کرد که من ملحد هستم اما ایمان مردم غزه باعث شد یک نسخه از قرآن را تهیه کنم. به گفته این زن آمریکایی، اگر قرآن راز پایداری‌ فلسطینی‌هاست، پس باید این کتاب را خواند. شهروند آمریکایی همچنین با انتقاد از سیاست «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در حمایت از اشغال‌گری تاکید دارد تا هر شهروند آمریکایی یک نسخه از قرآن را برای جو بایدن به کاخ سفید ارسال کند.

مسلمان شدن گروهی زنان غربی

در استرالیا به تازگی گروهی از زنان با مراجعه به یک مرکز اسلامی خواستار تغییر دین خود به اسلام شدند. یکی از این زنان با پوشیدن حجاب اسلامی گفته است که «اتفاقات غزه انقلابی در درونم برپا کرد تا باورم را تغییر دهم، می خواهم به اسلام و الله نزدیک تر باشم.» یکی دیگر از این زنان با اشاره به تحولات غزه می‌گوید که وضعیت غزه باعث تغییر اعتقاداتم شده است. در آمریکا نیز ویدئوهایی از مسلمان شدن برخی زنان تحت تاثیر تحولات فلسطین منتشر شده و در برخی از این تصاویر افراد بدون تغییر دین، علاقه مند به کسب آگاهی بیشتر درباره اسلام و خواندن قرآن تحت تاثیر تحولات فلسطین شده‌اند.


بیشتر بخوانید:

مذاکرات آتش‌بس به بن‌بست رسید | دستور رئیس موساد به اعضای هیات اسرائیلی

صهیونیست‌ها چه جنایتی در غزه کرده‌اند؟


دروغ‌های اسرائیل و رشد اسلام گرایی در اسپانیا

«عمر دل پوزو»، رئیس انجمن اسلامی در شهر مادرید اسپانیا به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته است که حملات اسرائیل به غزه باعث علاقه بیشتر اسپانیایی‌ها به اسلام شده و هر هفته مسجدی در جنوب اندلس شاهد یک یا دو مسلمان جدید است. به گفته عمر دل پوزو، اروپایی‌ها حملات و دروغ های اسرائیل را می بینند و شروع به پرسیدن سوالات بیشتری پیش خود درباره جنایت در غزه می‌کنند، مضاف بر این که اراده فلسطینی‌ها برای بازگشت به خانه‌های خود و مبارزه آنها به علاقه مندی اروپایی‌ها به اسلام افزوده است.

گرایش نسل Z آمریکایی به اسلام در اوج بمباران غزه

وب سایت انگلیسی «About Islam(درباره اسلام)» نیز در گزارشی تاکید دارد که تعدادی زیادی از دختران نوجوان نسلZ در غرب بویژه در آمریکا می گویند که پس از خواندن قرآن و دیدن ایمان آهنین مردم فلسطین در مقابله با جنگ غزه، تصمیم گرفته‌اند تا مسلمان شوند. در این گزارش به مسلمان شدن «مدیسون ریوز» ۲۴ ساله از تامپا، فلوریدا اشاره شده که به تازگی پس از صحبت با یک دختر مسلمان به اسلام علاقه مند شد و جنگ غزه و نسل کشی علیه مردم فلسطین عزم او را برای تغییر مذهب تقویت کرد.

داغ شدن اسلام گرایی در تیک تاک

بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی دیلی میل، بسیاری از زنان آمریکایی در شبکه مجازی تیک تاک تصمیم خود برای گرویدن به اسلام در واکنش به جنگ اسرائیل در فلسطین را اعلام کرده‌اند. این گزارش به نقل از یکی از تازه مسلمانان جوان می گوید: «استفاده بی امان از زور توسط اسرائیل در غزه، عاملی برای پذیرش اسلام من بوده است». «مگان بی رایس»، ۳۴ ساله اهل شیکاگو همزمان با آغاز بمباران غزه، در ابتدا از تیک تاک برای توصیف بحران انسانی غزه استفاده کرد و سپس با خواندن قرآن، علاقه خود به اسلام را اعلام کرد. رایس در این ارتباط گفته است که «می‌خواستم در مورد ایمان مردم فلسطین صحبت کنم، این که چگونه این ایمان بسیار قوی است و آن‌ها هنوز هم شکر خدا را در اولویت قرار می‌دهند، حتی وقتی همه چیز را از آنها گرفته‌اند.» او به تازگی مسلمان شدن خود را هم تائید کرده است. الکسی نیز به تازگی با نمایش یک نسخه از قرآن و پوشاندن موهای خود، تجربیاتش را در TikTok منتشر و با مردم غزه ابراز همبستگی کرد.

روایت گاردین از چرایی گرایش به قرآن

روزنامه گاردین در گزارشی به نقل از «زارینا گروال»، دانشیار دانشگاه ییل لندن درباره گرایش به اسلام و قرآن همزمان با تحولات فلسطین گفته است که «مردم برای درک حمله ۷ اکتبر توسط حماس به قرآن روی نمی آورند، بلکه آنها به قرآن روی می آورند تا مقاومت، ایمان، قدرت اخلاقی و شخصیت باورنکردنی را که در فلسطینیان مسلمان می بینند، درک کنند.» گاردین افزوده است که طی یک ماه گذشته ویدئوهایی با هشتگ قرآن بوک کلاب (quranbookclub) تا ۱.۹ میلیون بازدید داشته است. همچنین «میشا یوسف»، نویسنده پاکستانی در آمریکا درباره علاقه غربی‌ها به خواندن قرآن می گوید: «در قرآن، زن و مرد نزد خداوند برابرند و برخی فعالان فمینیسم، تفسیرهای قرآن را پشتوانه اصول اعتقادی خود می‌دانند. همچنین وجود توضیحات علمی برای خلقت و آیاتی در قرآن که انفجار بزرگ و سایر نظریه ها را پوشش می دهد، باعث علاقه به قرآن خوانی غیرمسلمانان در غرب شده است.»

رشد جهانی اسلام به آمار و اعداد

براساس گزارش مرکز تحقیقات پیو اسلام سریع ترین دین در حال رشد جهان است.

۲۶ کشور؛ پذیرش اسلام به عنوان دین رسمی

۵۷ کشور، تعداد کشورهای مسلمان عضو سازمان همکاری‌های اسلامی

۲ برابر، رشد جمعیت مسلمانان نسبت به جمعیت جهان در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۶۰

۲۰۳۵، سبقت گرفتن موالید مسلمان از کودکان مسیحی

۲۰۵۰ به بعد، افزایش جمعیت مسلمانان از مسیحیان به عنوان بزرگترین دین جهان

۷۰ درصد، میزان افزایش جمعیت مسلمانان از ۱.۸ میلیارد در سال ۲۰۱۵ به حدود ۳ میلیارد در سال ۲۰۶۰

کد خبر 812477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha