شهرام ایرانی گفت: زودی رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین برگزار خواهد شد و کشورهای پاکستان، برزیل، عمان، هند، آفریقای جنوبی و برخی از کشورهای همسایه در دریای خزر نیز به عنوان ناظر دعوت شده اند.

ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین، نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی هم‌زمان با ایام گرامی‌داشت حماسه آفرینی‌های دریادلان نیروی دریایی راهبردی ارتش، شنبه یازدهم آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر ایرانی فرمانده نیروی دریایی و جمعی از مقامات کشوری و لشکری در محل نمایشگاه‌های ستاد نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. بخش مهمی از دستاوردهای علمی و فنی نداجا در حوزه‌های مختلف تسلیحات دریایی، سامانه‌های موشکی ضد کشتی از زیر سطح به سطح، سامانه‌های پیشرفته اطلاعاتی، مخابراتی و جنگ‌های الکترونیکی و بومی‌سازی انواع قطعات پیچیده و گلوگاهی در این نمایشگاه رونمایی شده است. همین اتفاق باعث شد تا گفتگویی با شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران درباره آخرین دستاوردهای نیروی دریایی ارتش ایران داشته باشیم. مشروح این گفتگو در ادامه آمده است.

نمایشگاه توانمندی‌های نیروی دریایی این دوره با چه ویژگی‌ها و چه تفاوت‌هایی نسبت به سال گذشته برگزار شد؟

نمایشگاه، دستاوردهای نیروی دریایی ارتش در ستاد نیروی دریایی تهران و بندرعباس برگزار شده است. در نمایشگاه ستاد نیروی دریایی تهران حوزه‌های مختلف قطعه سازی ، توانمندی بخش نرم، شناورهای سطحی و زیر سطحی بدون سرنشین‌ها افتتاح و به نمایش در آمده است. در نمایشگاه بندرعباس نیز با توجه به حجم توانمندی‌هایی که در آنجا وجود دارد، تجهیزات وسیع‌تر و مفصل‌تری رونمایی شده است و با توجه به حجم توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها این نمایشگاه در همه حوزه‌ها مانند موشکی، اژدر و سایر تجهیزات در آن به نمایش گذاشته شده است. همچنین در نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی ارتش از ۱۵ جلد کتاب که با توجه به فرمان فرماندهی معظم کل قوا در حوزه فرهنگ‌سازی دریایی تدوین شده است و یک اثر پویانمایی رونمایی شد. در این نمایشگاه‌ همچنین در اکثر حوزه‌های دریایی نوآوری‌های مهمی داریم که ارائه شده است. البته بخشی از این دستاوردها امکان رسانه‌ای شدن ندارند اما عنوان های آن ها را اعلام خواهیم کرد. اما امسال یک روز قبل از افتتاح این نمایشگاه، رزمایش دریایی مشترک ایران و عمان در تنگه هرمز نیز برگزار شده است که حاکی از آمادگی دریایی بالای نیروی دریایی ارتش کشورمان و فراهم بودن زمینه‌ها برای برگزاری رزمایش‌های مشترک با کشورهای منطقه دارد. همچنین به زودی رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین برگزار خواهد شد و کشورهای پاکستان، برزیل، عمان، هند، آفریقای جنوبی و برخی از کشورهای همسایه در دریای خزر نیز به عنوان ناظر دعوت شده اند.

جزئیات طرح جاسک ۳ از زبان امیر ایرانی | شلیک موشک کروز از زیر سطح ؛ به زودی

علت سیر صعودی ساخت و راه اندازی تجهیزات مدرن در نیروی دریایی ارتش ایران چه بوده است؟

تمامی دستاوردهای نیروی دریایی ارتش به ویژه در سال‌های اخیر حاصل تلاش مداوم، دانش، ابتکار و خلاقیت جوانان ایرانی بوده است که امروز نیروهای مسلح ما و به طور خاص نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را از اتکا به خارج بی نیاز کرده است. خوشبختانه در نیروی دریایی ارتش ایران هر چند وقت یک بار شاهد ساخت و رونمایی تجهیزات دریایی مدرن هستیم که این موارد قطعا تاثیرات بسیار زیادی در آمادگی رزمی دریایی ایران دارد. اخیرا نیز نیروی دریایی ارتش موفق به ساخت و الحاق ناوشکن دیلمان به آب‌های شمالی کشور شده است. از سویی واکنش کشورهای منطقه نیز به این اتفاق مثبت بوده و به زودی این کشورها خواهان صادرات و آموزش ساخت تجهیزات دریایی ارتش ایران خواهند بود.

جزئیات طرح جاسک ۳ از زبان امیر ایرانی | شلیک موشک کروز از زیر سطح ؛ به زودی

نیروی دریایی در ادامه ساخت چه تجهیزاتی را در دستور کار قرار خواهد داد؟

درحال حاضر قصد حرکت و عزیمت برای ساخت زیر سطحی‌های سنگین را داریم و گام های مهمی را نیز تاکنون برداشته ایم. اما به طور ویژه قصد ساخت و آمده سازی زیردریایی‌های بدون سرنشین را در ابعاد و کلاس‌های مختلف داربم. پروژه جاسک ۳ نیز که شلیک موشک کروز از زیر سطح دریا است، به زودی انجام خواهد شد. همچنین حرکت به سوی استفاده از ناوشکن‌هایی با تناژ و ابعاد بالاتر با توانمندی بیشتر هدف گذاری شده است. چرا که هنگامی که ابعاد ناوشکن افزایش پیدا می‌کند، امکان استقرار تجهیزات بیشتری بر روی آن وجود داشته و میزان ماندگاری و پایداری آن چندین برابر می‌شود. همچنین به زودی زیردریایی‌های فوق سنگین به نیروی دریایی راهبردی ارتش اضافه خواهد شد.

نیروی دریایی ارتش تاکنون در چه حوزه‌های ملی و بین المللی فعالیت داشته است؟

امدادرسانی به دریانوردان عبوری از نزدیکی آب‌های سرزمینی ایران، یکی از مهم ترین فعالیت های بین المللی نیروی دریایی ارتش ایران در سال های اخیر بوده است. همچنین در سال گذشته مرکز امنیت دریایی ایران در چابهار تاسیس شد. نیروی دریایی ارتش در مراکز امنیت دریایی نماینده دارد و برای کمک به دریانوردان و کشتی‌های فراملی آمادگی کامل دارد و در صورت درخواست کمک و نزدیک بودن به سوژه مورد نظر سریعا وارد عمل خواهد شد.اما در حوزه فعالیت های ملی نیز نیروی دریایی ارتش ایران بسیار با تحرک حاضر شده است. افتتاح بیمارستان‌های نزدیک دریا با حضور وزیر بهداشت در بندر کنارک، بندعباس و بندر جاسک، ساخت و راه اندازی هنرستان‌های نیروی دریایی با هدف بکارگیری فارغ التحصیلان در عرصه دریا و همچنین تخصیص اعتبارات و کمک لازم برای نصب آب شیرین کن در سواحل مکران و همچنین با اعتبارات اهدایی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب و به طور کل تلاش برای آبادانی سواحل مکران از جمله مهم ترین فعالیت های ملی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکنون بوده است.

کد خبر 812442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha