شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت از شنبه، ۱۱ آذر در سراسر کشور با کاشت ۲۵۰ میلیون نهال در سال اول این طرح ۴ ساله آغاز شد.

نهال کاری

به گزارش همشهری آنلاین بیش از ۲۴۸ میلیون نهال در ۲۰۲ نهالستان تولید شده است که از روز گذشته در اختیار مردم قرار داده می‌شود. این طرح به منظور احیای جنگل‌ها، تلطیف هوا، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای، تولید اکسیژن، حفاظت از منابع آب و خاک، نفوذپذیری آب، جذب دی اکسید کربن و گرد و غبار دنبال می‌شود. در قالب این طرح هر سال ۲۵۰ میلیون نهال کاشته می‌شود تا ۴ سال آینده یک میلیارد درخت در ایران کاشته شود.

در طرح کاهش یک میلیارد درخت، سهم جنگل‌ها ۳۰۰ میلیون اصله نهال یعنی ۳۰ درصد، زراعت چوب ۳۰۰ میلیون اصله (۳۰ درصد)، فضای سبز ۲۰۰ میلیون اصله نهال (۲۰ درصد) و بیابان ۲۰۰ میلیون اصله نهال (۲۰ درصد) است.

مدیرکل دفتر ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری می‌گوید که امسال ۳۰۰ میلیون درخت در کشور کاشته خواهد شد که این درخت‌ها شامل ۶۰ میلیون اصله درخت میوه، ۸۰ میلیون اصله زارعت چوب، ۸۰ میلیون درخت فضای سبز روستاها و شهرها و ۸۰ میلیون اصله درخت‌ برای تقویت جنگل‌ هستند.

سید یوسف مرادی توضیح می‌دهد که نسبت به میانگین جهانی یک سوم فضای سبز داریم؛ ۱۷۰۰ متر در هکتار برای هر نفر در حالی که در دنیا ۵۱۰۰ متر فضا وجود دارد و اگر بخواهیم به میانگین جهانی برسیم باید ۲۰ میلیارد درخت بکاریم.

استان‌ها به صورت سراسری این طرح را آغاز کردند و هر منطقه درخت متناسب با زیست بوم خود را در اختیار داشت به طوری که مثلا در هرمزگان نهال درخت حرا کاشته شد.

کد خبر 812393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    6 0
    ابیاری این درختان بعهده کیست؟ با تو جه به کاشتهایی که سالهای قبل صورت گرفته ،ایا تاکنون براوردی شده که چند در صد این نهالها سبز مانده اند و خشک نشده اند.
  • US ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    2 0
    اگر درحد شعار نباشد وکاشت درخت به تناسب نوع درخت هرمحل کاشته شود ایران گلستان میشود در کنارش آموزش نگهداری و حفظ آنها به مردم خصوصا کودکان و نوجوانان ....
  • US ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    4 0
    اگرهرسال کل ایران یک میلیارد درخت کاشته شود خصوصا درخت مثمر ثمر ومفید وجلوی خانه ها ازشهرگرفته تاروستا ودشتها ایران سرسبز و خوش آب و هوا خواهد فقط کمی همت و تلاش ودلسوزی ...‌ ایران کاشانه وخانه ابا و اجداد ما هست پس ابادش کنیم نه باحرف باعمل ...
  • من US ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    جهاد باغهای احداث شده مردم را قلع وقمع نکنه درختکاری پیش کشش باشه
  • حمید IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    اگر مثل پارک چیتگر ، درخت کاشته اید ، بهتر است بذارید خشک شود !!!! خواهشا برای هر منطقه ، درخت بومی همان منطقه کاشته شود و از نمونه های وارداتی و غیر ایرانی استفاده نشود ، مثل کاج و سرو آمریکایی !!!! هر چند غرب زده هستید و برنامه ریزی برای نابودی محیط زیست ایران می کنید !!!!!!