غرب آسیا با تلاش‌های فراوان معماری چون جمهوری اسلامی، حرکتی مهم و اثرگذار برای موازنه قوا در خاورمیانه شروع کرد.

قنادباشی

به گزارش همشهری آنلاین، تغییر و تحولات غرب آسیا در مقایسه با دهه‌های گذشته، سمت و سویی جدید پیدا کرده است. در حقیقت اگر به دو قرن گذشته بازگردیم، می‌بینیم که خاورمیانه‌ای که سال‌ها تحت استعمار کشورهای غربی و آمریکایی قرار داشت و مطابق نقشه‌های این کشورها اداره می‌شد، اکنون سلطه پذیری را کنار گذاشته و به دنبال استقلال و احقاق حقوق خود است.

در گذشته ارتش‌های غرب آسیا، همگی تحت آموزش فرماندهان و کشورهای غربی بوده اند و تجهییزات نظامی خود را نیز از این کشورها تهیه می‌کردند. در حقیقت غربی‌ها ابتکار عمل را در غرب آسیا به دست داشتند و اطمینان داشتند که دولت‌ها و حکومت‌های مورد نظر خود را روی کار خواهند آورد. بنابراین مردم کشورهای خاورمیانه هیچ نقشی در تعیین سرنوشت خود نداشتند. در ادامه نیز کشورهای غربی با راه اندازی جنگ سرد میان قبیله‌ها و قومیت‌های مختلف، غرب آسیا را در کنترل خود داشتند.

اما پس از وقوع انقلاب اسلامی و گسترش تفکرات این انقلاب در میان نخبگان غرب آسیا، شاهد تغییرات بنیادین در چینش قدرت در منطقه غرب آسیا بوده‌ایم. در موضوع فلسطین و تقابل با رژیم اشغالگر قدس نیز اوضاع به همین شکل بوده است. یعنی از حدود دو دهه پیش، رژیم صهیونیستی که همواره در همه جنگ‌ها برای سرکوب کشورهای اسلامی موفق عمل کرده است. عملا توانایی سابق خود را از دست داده است. در حقیقت با فعال شدن مقاومت در لبنان، عراق، سوریه و فلسطین تمامی نقشه‌های دشمنان در غرب آسیا خنثی شد. پس با وقوع انقلاب اسلامی و مواضع صریح ایران در موضوع همگرایی کشورهای منطقه غرب آسیا، مانع از شکل گیری نقشه خاورمیانه جدید شد و به قول مقام معظم رهبری دوگانه‌ای در منطقه شکل گرفت که یک سوی آن مقاومت قرار دارد و در سوی دیگر دشمنان کشورهای غرب آسیا قرار دارند که مورد تنفر مردمان این سرزمین‌ها نیز قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر حکومت‌های اسلامی منطقه نیز فعال شدند. نبردهای اخیر در سوریه، لبنان و هم اکنون در فلسطین نیز همگی از دستاوردهای این نوع حرکات هستند. بنابراین غرب آسیا با تلاش‌های فراوان معماری چون جمهوری اسلامی، حرکتی مهم و اثرگذار برای موازنه قوا در خاورمیانه شروع کرد و نقشه مهم دشمنان را در تشکیل خاورمیانه جدید خنثی نمود. از طرفی یکی از نقشه‌های مهم آمریکایی‌ها برای منطقه، ایجاد ارتش‌های وارداتی بود که در چند سال اخیر شاهد اخراج ارتش‌های غربی و آمریکایی نیز بوده‌ایم.

جعفر قنادباشی کارشناس منطقه

کد خبر 812111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha