قوه قضاییه می‌گوید یک متهم پرونده صرافی کریپتولند که با قرار وثیقه بیرون از زندان بوده است با وجود ممنوع الخروجی کشور را ترک کرده است.

قوه قضاییه

به گزارش همشهری آنلاین، قوه قضاییه اعلام کرد: علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست شورای عالی قوه قضاییه در تاریخ ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۲ از صدور و ابلاغ رای پرونده صرافی کریپتولند با بیش از ۵۱ هزار نفر شاکی خصوصی خبر داد. پس از انتشار این خبر انتشار یک تصویر از سینا استوی برخی گمانه‌زنی‌ها را مطرح کرد.

به دنبال انتشار این تصویر عنوان می‌شود متهم برای ردمال شکات پرونده و در پی همکاری موثر در رد مال بیش از ۲۴ هزار نفر از شکات با قرار وثیقه بیرون می‌آید و ممنوع المعامله و ممنوع الخروج بوده است. در حال حاضر از ۷ متهم پرونده فقط یک نفر متواری است و ۶ متهم دیگر پرونده در داخل کشور هستند.

اقدامات مجرمانه متهمان پرونده کریپتولند

پس از بروز تخلفاتی از سوی یک صرافی غیرمجاز به نام کریپتولند و خرید حجم زیادی از توکن‌های جعلی توسط سرمایه‌گذاران متهم سینا استوی به دادسرا احضار و بازداشت می‌شود. دادستانی تهران در تاریخ ۱۹/۰۲/۱۴۰۰ پرونده را به شعبه دوازدهم بازپرسی، دادسرای تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارجاع کرده و پس از ارجاع پرونده به دادسرا، دستورات قضایی برای شروع رسیدگی قضایی پرونده صادر شد.

در زمان انجام تحقیقات پرونده و در نتیجه اقدام مهم دادسرای تهران وجوه ۲۴ هزار و ۸۰۲ نفر از مجموع ۵۱ هزار و ۳۵۲ کاربر که موجودی آن‌ها تغییر نکرده بود و کسانی که دریافتی آن‌ها کمتر از واریزیشان بود، پرداخت می‌شود.

در پی همکاری متهم استوی در بازپرداخت و ردمال مطالبات ۲۴ هزار نفر از شکات، بازپرس پرونده با تعیین قرار وثیقه متهم را در عین ممنوع المعامله و ممنوع الخروج بودن برای ردمال باقی شکات به صورت تحت نظر آزاد می‌کند.

متهم در نتیجه اقدامات و همکاری با مقام قضایی در حال طی فرایند ردمال باقی شکات بوده است که کیف پول دیجیتال وی هک می‌شود.

تحقیقات قضایی و فنی برای بازیابی کیف پول دیجیتال استوی آغاز می‌شود که در تحقیقات مشخص می‌شود که هک کیف پول الکترونیکی وی صحت دارد و با این اقدام مبلغی به ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان از کیف دیجیتال وی خارج شده است.

در پی بروز این اتفاق پرونده قضایی تشکیل شده و با همکاری ضابط پرونده فرد هک کننده بازداشت و دادگاهی شده و با دستور قضایی ۱۱۰ میلیارد تومان پول کلاهبرداری شده به چرخه پول‌های صرافی متهمان بازمی‌گردد تا به دیگر شکات تحویل شود.

در همین حین متهم که با قرار وثیقه بیرون از زندان بوده است با وجود ممنوع الخروج بودن به صورت غیرقانونی کشور را ترک می‌کند. گفتنی است بلافاصله برای سینا استوی اعلان قرمز به پلیس بین الملل شده است.

این پرونده ۷ متهم داشته است که برای همه این افراد محکومیت قطعی صادر و فقط یک نفر فراری دارد. در این خصوص نیز اقدامات قضایی جهت پیگیرد بین المللی جلب محکوم در حال انجام است.

پرداخت مطالبات شاکیان از محل ضبط وثایق و اموال کشف شده از متهمان

با ابتکار دادگستری استان تهران در حال حاضر مطالبات افرادی که مطالبه آن‌ها به صورت ریالی بوده است بدون ثبت دادخواست و طی زمان دادرسی جدید بر اساس حفظ قدرت خرید بر پایه شاخص بانک مرکزی پرداخت می‌شود.

بر اساس این گزارش در حال حاضر ردمال‌های صورت گرفته در پرونده از محل وثایق ضبط شده و مال‌های توقیفی محکومان در حال انجام است.

اتهامات متهمان

براساس کیفرخواست صادره سینا استوی به تشکیل و سردستگی شبکه سازمان یافته اخلال کلان در نظام اقتصادی (ارزی و پولی) کشور از طریق تصدی به عملیات صرافی غیرمجاز رمز ارزی تحت عنوان صرافی کریپتولند با همکاری متهمان مهدی استوی، حسن گل محمدی، جواد ارژدل، بهنام خدابخشی و کیوان عابدی متهم شد.

همچنین این فرد به مباشرت در اخلال کلان در نظام ارزی پولی کشور از طریق: خیانت در امانت از طریق برداشت غیرمجاز از نقدینگی کاربران صرافی غیرمجاز کریپتولند تحت عنوان صرافی کریپتولند متهم شد.

جعل اسناد رسمی و استفاده از اسناد رسمی مجعول (گذرنامه جعلی به نام هاکان استوی و حکم ماموریت جعلی)، خرید آثار عتیقه فروش مال غیر و خیانت در امانت از دیگر اتهامات سینا استوی در کیفرخواست صادره بود.

متهمان دیگر پرونده شامل مهدی استوی، حسن گل محمدی، علی فهیمی کاشانی، کیوان عابدی، بهنام خدابخشی، جواد ارژدل، شخصیت حقوقی شرکت یکتا اکسیر سبز به مشارکت در تشکیل شبکه سازمان یافته اخلال کلان در نظام اقتصادی (ارزی و پولی) کشور از طریق تصدی به عملیات صرافی غیرمجاز رمز ارزی تحت عنوان صرافی کریپتولند متهم شدند.

احکام محکومان

پس از رسیدگی به پرونده، احکام متهمان از سوی شعبه ۵ دادگاه انقلاب تهران ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی صادر شد.

۱_ دادگاه سینا استوی را به ۱۵ سال حبس، ۷۵ ضربه شلاق، پرداخت جزای نقدی و ردمال و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی محکوم کرد.

۲_ مهدی استوی به ۸ سال حبس، ۵۰ ضربه شلاق، جزای نقدی و رد مال و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی محکوم شد.

۳_ حسن گل محمدی به ۵ سال حبس و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی محکوم شد.

متهمان علی فهیمی کاشانی، بهنام بخشی، جواد ارژدل، نیز هر کدام به یک سال حبس و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی محکوم شد.

دادگاه در مورد شرکت یکتا اکسیر سبز حکم به انحلال این شرکت داد.

کد خبر 811828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • نامی IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    35 4
    اینم رفت اونجایی که خاوری رفت، متهم و اتهام هرچه بزرگتر سوراخ های فرار هم بزرگتر، بیچاره ژان وال ژان های دزد یه قرص نان که محاله از زیر دست قانون بتونند فرار کنند.
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
      1 3
      دور ور ندار . زود هم قضاوت نکن . حکم هم صادر نکن. بزودی برش می گردونند و روسیاهی به سیاه نماهای بهانه گیر همیشگی می ماند
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    27 3
    یک وانت بارسبزی فروش یک چراغ قرمزاشتباهی ردکند۴مکان دیگراورامیگیرندچگونه عالیجناب استوی ۲۴هزارنفرشاکی داشته امابیرون زندان بوده...پورشه عزیزم توچرا....
    • US ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      22 2
      واضع است پول و قدرت و نفوذ حرف اول را میزد تو پول و قدرت داشته باشد و ادعای خدایی کن
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    23 7
    اینم بدرقه کردند بره پیش قبلیا
  • ناصر IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    25 4
    دست شما درد نکنه ! ممنون از زحمات تون ، قوه قضاییه و ......
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    21 3
    دراخبارگوناگون شهرخبرامروزهم درج فرمودیدشهردارلواسان هم دستگیرشدمتهم هم فرارکرداون لواسان وبالابالاهاچه خبره چه خبرتونه.اختلاسگران راکه تیشه به ریشه بیت المال میزننددستگیرکنیدوبه زندان وکاراجباری بفرستید..صرافی غیرمجازپس ناظرین بانک مرکزی وحراست بانک مرکزی .....چگونه دوربین نبستن کمربندجاده شهریارورودی تهران می بیندهمان لحظه پیامک جریمه میادچگونه نفرات صرافی تشکیل ۲۴هزارشاکی ......
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    20 1
    گذاشتن وًثیقه شده مایه فساد وتباهی بیت المال
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    18 2
    کانادا آغوشت را باز کن یه اختلاص گر مال مردم خور دیگه داره میاد خوش بحال کانادا که یه کارآفرین دیگه به کشورش اضافه شد
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      2 12
      کانادا حاضر است اختلاس گران را در آغوش بگیرد ولی این پولا یکروز پدر کشور کانادا رو در میاره مطمئن باش
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    16 2
    اه لامصب اینم ک در رفت
  • احمدی IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    16 1
    واقعا شده مملکتی برای کلاهبردارها و کسی نیست این کثیر الپرونده ها را از سر مردم کم کند و بلای جان مردم شدند با پیش فروش آپارتمان و خودرو و ...
  • علی IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    8 1
    صرافی ... هم همین کلاهبرداری رو کرده اما با گزارش به پلیس فتا هم به جایی نرسید
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    16 4
    مسئولان قضایی گوشت را می دهند به گربه و بعد دنبال گربه می دوند. حالا اگه یک بدبخت و بیچاره بود ،اونقدر او را در زندان نگه می داشتند تا دیگر توان راه رفتن نداشته باشد . چطور فردی که ممنوع الخروج بوده توانسته فرار کند ؟ جواب اون بسیار آسان هست ...
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    4 9
    خوراک تبلیغاتی برای رسانه‌های معاند و مروج خشونت فراهم نکنید لطفاً بازارشون کساد کساد شده بود از شدت دروغ و دغل
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    18 1
    آدم خنده اش می گیره. بنده های خدایی به خاطر اندک بدهی در زندان پیر می‌شوند و اونوقت این ابر بدهکاران مثل آب خوردن از زندان مرخص می شوند و به خارج از کشور می روند.
  • شهروز IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    13 1
    با این احکام ضعیف دزدان و اختلاسگران اقتصادی خوشحال ترین افرادند
  • حامد IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    6 3
    ما از اول گفتیم آقا دور بورس و تتر و رمز ارز و موسسه وپیش فروش و اینا خط بکشید.اما مثل اینکه اشتباهات باید تکرار شود
  • US ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    13 2
    الان صورت را ۲ تیغه صفا داده به ریش همه میخندد نامسلمان
  • مهدی IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    10 1
    چطوری که سردسته باوثیقه آزاده ولی بقیه بازداشت و چقدر وثیقه داشته ودر مقابل چقدر بدهکار بوده است..؟
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    10 0
    پاداش ریش گذاشتن و پاچه خواری کردناشو گرفت
  • اﻳﺮاﻥ IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    1 0
    ﺑﺎ اﻳﻦ ﺣﻜﻢ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻫﺴﺖ ﺭﻳﺸﻪ اﻧﻬﺎ ﻫﻴﺞ ﻭﻗﺖ ﺧﺸﻚ ﻧﻤﻴﺸﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ اﻳﻦ اﺗﻔﺎﻗﺎﺕ اﻳﻦ ﺩﺯﺩﺑﻬﺎ ﺗﻛﺮاﺭ ﻣﻴﺸﻪ اﮔﺮ ﻗﻮﻩ ﻗﻀﺎﻳﻴﻪ ﺑﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﺟﻠﻮ اﻳﻦ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺭا ﻣﻴﮕﺮﻓﺖ اﻻﻥ ﻫﻴﭻ ﻛﺴﻲ ﺟﺮاﺕ ﻛﺎﺭ ﻏﻴﺮ قاﻧﻮﻧﻲ ﻛﻮﭼﻜﻲ ﻫﻢ ﻧﺪاﺷﺖ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﺎﺯﻫﻢ ﺗﻜﺮاﺭ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ اﻳﻦ ﻣﺴﻴﺮ ﺑﺎﺯ ﻫﺴﺖ ﺑﺮاﻱ اﻧﻬﺎﻱ ﻛﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ اﻳﻦ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ
  • RO ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    2 0
    چرادزدان راباوثیقه آزادمیکنیدکه فرارکنند این کم کاری قوه قضایی است
  • ناشناس IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    2 0
    فراریش دادن فرار نکرد
  • ناشناس IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    2 0
    یه نفر از قشر فقیر جامعه باشه اگه یه بدهی جزیی هم داشته باشه حساباشو مسدود میکنند چه بلاهایی که سرش میارن طرف ۵۱هزار شاکی داره گزاشت رفت کسی هم چیزی نگفت حتما خودشون فراری دادن
  • US ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    0 0
    بابک زنجانی آب شد رفت زیر زمین
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    0 0
    این فرد هم مثل خاوری خودتان فرستادینش رفت
  • DE ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    2 0
    ۱۵ سال حبس محکوم شده ولی داره بیرون ول میچرخه..پول واقعا جادو میکنه
  • علی خوش روان US ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    2 0
    بهتر است ببینید چه کسی این متهم را فراری داد چون او سر نخ است !!