آقامیری گفت: تهران با وضعیت فعلی به بیش از ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، این درحالی است که درحال حاضر تنها ۲ هزار دستگاه اتوبوس فعال در خط فعالیت می‌کنند.

اتوبوس

محمد آقامیری، عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، با اشاره به واردات اتوبوس خارجی برای شهر، اظهار کرد: تهران با وضعیت فعلی به بیش از ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، این درحالی است که درحال حاضر تنها ۲ هزار دستگاه اتوبوس فعال در خط فعالیت می‌کنند. اگر این ۱۰ هزار اتوبوس تامین شود مردم بیشتر از ۵ تا ۱۰ دقیقه معطل نخواهند شد اما متاسفانه درحال حاضر شهروندان بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در ایستگاه‌ها معطل اتوبوس هستند. برای تامین این تعداد اتوبوس نیاز است از ظرفیت های داخلی و خارجی استفاده کنیم و مردم را نمی توان صرفا معطل تولید داخلی کرد.

وی افزود: شهرداری تهران با تمام شرکت های تولید کننده داخلی قرارداد بسته و از آن‌ها خواسته است که هر تعدادی تولید کنید مدیریت شهری خریدار است چراکه اولویت شهرداری تهران خرید از شرکت‌های داخلی بوده اما این در صورتی است که شرکت های داخلی تمام توان خود بگذارند و دغدغه ای که شورای ششم و شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر دارد را درک کنند و تولید خود را به نقطه مطلوبی که ما درنظر داریم برسانند.

آقامیری ادامه داد: وقتی می‌بینیم شرکت‌های داخلی تلاش‌شان در حدی نیست که بتوانند نیازهای شهر تهران را تامین کنند مجبور هستیم بخشی از نیازها را از توان خارجی تامین کنیم. در سفری که شهردار تهران به چین داشتند تفاهم نامه ای دو هزار دستگاه اتوبوس با شرکت های چینی بسته است، این کار را باید انجام دهیم که زودتر به تامین ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس برسیم.

عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: وضعیت الودگی هوای تهران در شرایطی است که باید هرچه زودتر پرونده توسعه حمل و نقل عمومی را دنبال کنیم باید ناوگان افزایش یابد تا مردم تشویق شوند از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده نکنند. سهم ناوگان حمل و نقل عمومی ما در آلودگی هوا ۲ تا ۳ درصد است برهمین اساس باید تلاش کنیم از حمل و نقل شخصی کاسته شود و به سمت استفاده از حمل و نقل برویم برای رسیدن به این هدف باید زیرساخت های لازم را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: راه دوم برای کاهش آلودگی هوا برقی شدن خودروهای شخصی است در این زمینه باید دولت و وزارت صمت ورود کنند و تشویق ها و امتیازاتی در این زمینه لحاظ کنند تا هم تولید کننده داخلی به سمت تولید خودرو برقی تشویق شود و هم بتوانیم واردات خودروهای برقی را داشته باشیم البته این واردات باید به صورتی باشد که عوارض گمرکی سنگین به این خودرو تعلق نگیرد و به صورتی انجام شود که مردم تشویق به خرید خودروهای برقی شوند درواقع قیمت گذاری این خودروها به صورتی باشد که مردم همان مبلغی را که بابت خودروهای داخلی پرداخت می کنند بتوانند خودرو خارجی برقی بپردازند با این اقدام می توانیم به سمت برقی شدن و کاهش آلودگی هوا برویم. اگر اولویت را حل مشکل آلودگی هوا بدانیم بسیاری از کارهای نشد، شدنی می شود اما متاسفانه هنوز اراده ای در این زمینه وجود ندارد.

آقامیری تصریح کرد: ما در بحث مترو هم این کار را کردیم وقتی تولید کننده داخلی نداشتیم نمی‌توانستیم وضعیت مترو با این شرایط رها کنیم تا تولید کننده داخلی بتواند به تولید واگن برسد. ما خریداری واگن خارجی را انجام دادیم اما در کنار آن به دنبال موضوع افزایش توان تولید کنندگان داخلی را پیش بردیم و برهمین اساس طی تفاهم نامه ای ورود بحث تکنولوژی دنبال شد. درحال حاضر واگن های مترو نصف حجم مورد نیاز ما است و باید ۲ تا ۲.۵ برابر افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تولید کنندگان داخلی در بحث تولید خودرو برقی توان دارند اما منافع آن‌ها در تولید خودروهای عادی بیشتر است و یا در بحث تولید اتوبوس، طی ۸ سال گذشته خط تولیدشان متوقف شده بود و با پیش پرداختی که شهرداری تهران داشت خط تولیدشان فعال شد این شرکت ها با خریدی که شهرداری تهران از آن‌ها داشته فعال شد، امیدواریم آنان نیز به تعهداتشان در زمان مقرر عمل کنند اما ما نمی توانیم شهر را صرفا معطل تولید داخلی کنیم چراکه نیاز ما فراتر تولیدی است که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند تامین کنند.

کد خبر 810487
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    آقایون کار دست بگیرین ما نفسمون در نمیاد