یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: این مدخل شما را با گزینه‌های عکسبرداری در دوربین آشنا می‌سازد:

اکثر دوربین‌های امروزی، چه نگاتیو و چه دیجیتال دارای گزینه‌های عکس‌بردای هستند که برای موقعیت‌های خاص از پیش برنامه‌ریزی شده‌اند و به عکاسان این امکان را می‌دهند تا با استفاده از این گزینه‌ها عکس‌های بهتری را تهیه کنند.

هر چند این گزینه‌ها در بعضی از دوربین‌ها متنوع‌تر و بیشتر است اما تعدادی از آن‌ها در تمام دوربین‌ها به صورت استاندار و یکسان وجود دارند. با شناخت بیشتر از کارایی این گزینه‌ها نه تنها آگاهی و دانش خود را از عکاسی افزایش می‌دهید بلکه می‌توانید با انتخاب درست و به موقع تصاویر بهتر و هنرمندانه‌تری ثبت کنید.

این گزینه‌ها به دو دسته اولیه و پیشرفته تقسیم می‌شوند؛ گزینه‌های اولیه آن‌هایی هستند که از قبل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده‌اند و تنظیم‌ها توسط دوربین انجام می‌شود و گروه دوم آن‌هایی هستند که به عکاسان اختیار بیشتری برای کنترل دوربین می‌دهد و بیشتر توسط کسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از دوربین دانش بیشتری دارند.

دو نمونه از نمایش گزینه‌های عکسبرداری

 گزینه‌ها اولیه:

  • حرکت (سرعت زیاد)
  • منظره
  • ماکرو (زاویه نزدیک)
  • شب
  • پرتره (چهره)

 پیشرفته:

  • اولیت دریچه دیافراگم
  • اولیت سرعت شاتر
  • تنظیم دستی

 گزینه حرکت (سرعت زیاد)

تقریبا تمام دوربین‌هایی که در بازار موجود است این انتخاب را دارند که سمبل آن تصویر مردی در حال دویدن است. با انتخاب این گزینه به دوربین دستور می‌دهید تا با سرعت بالاتری عکاسی کند.

دوربین این دستورالعمل را با تغییر عوامل زیر انجام می‌دهد:

  • بالا بردن سرعت شاتر
  • بالا بردن سرعت حساسیت فیلم

بالا بردن سرعت شاتر باعث می‌شود که حرکت سریع سوژه به صورت ثابت ثبت شود و همچنین مقدار نور وارد شده را به دوربین را کاهش می‌دهد.

در عکاسی با سرعت شاتر بالا، تنظیم حساسیت یا ISO روی اعداد بالاتر باعث جبران نوردهی کافی به فیلم یا صفحه دیجیتال می‌شود. اما متاسفانه همیشه این راه حل مناسبی نخواهد بود و امکان ثبت تصاویر کم نور و تاریک وجود دارد.

راه دیگری برای نوردهی کافی، باز گردن دریچه دیافراگم لنز است. اما باید در نظر داشته

باشید که هر چه این عدد کمتر باشد عمق میدان و وضوح کمتری در تصویر خواهید داشت. در واقع تنها بخشی از تصویر که به دوربین نزدیک‌تر است از وضوح کافی برخوردار می‌شود.

این به معنای ضعف این گزینه نیست. در واقع شما باید با در نظر گرفتن محدودیت‌های آن دست به انتخاب این گزینه بزنید و به خاطر داشته باشید که در بیشتر دوربین‌ها این گزینه برای ثبت حرکت‌های ورزشی به صورت ثابت در نور روز تنظیم شده‌است.

در بعضی دوربین‌ها نیز این امکان وجود دارد که تا فشار قطعی شاتر لنز به صورت پیاپی بر سوژه در حال حرکت فوکوس می‌کند.

با استفاده از این گزینه می توان سوژه‌های در حال حرکت را به صورت ثابت به تصویر کشید.

ترجمه: نفیسه مطلق

منبع: photography.about.com

کد خبر 81034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز