مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

دبیرخانه شهر ملی انگشتر استان قم طی ۲‌ماه آینده افتتاح خواهد شد. بعد از اینکه در سال ۱۳۹۹ شهر ملی انگشتر قم ثبت ملی شد، اکنون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان در آستانه افتتاح دبیرخانه شهر ملی انگشتر قرار دارد.

شهر ملي انگشتر

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم در این‌باره به همشهری گفت: «یک خانه تاریخی برای ایجاد دبیرخانه شهر ملی انگشتر درنظر گرفته شد و سال گذشته عملیات مرمت آن صورت گرفت. امیدوار هستیم که تجهیز این دبیرخانه به‌زودی به پایان برسد و ظرف ۲‌ماه آینده مراسم افتتاح آن برگزار شود.»

علیرضا ارجمندی ادامه داد: «در دبیرخانه شهر ملی انگشتر خیلی از مراکز مرتبط با سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی حضور پیدا خواهند کرد. همچنین این دبیرخانه در خدمت هنرمندان این حوزه خواهیم بود. هدف از ایجاد دبیرخانه تسریع فعالیت‌های شهر ملی انگشتر است.»

ارجمندی در ادامه یادآور شد که دبیرخانه در خیابان معلم قم و در جوار بیت تاریخی امام خمینی(ره) قرار دارد. ‌

هنرمندان صنعت انگشتر

به‌گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، با توجه به اینکه قم یک شهر مذهبی است و معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در این استان قرار دارد، از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه انگشتر برخوردار است. ارجمندی گفت: «همین ظرفیت سبب شد که قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر ثبت ملی شود.»

او عنوان کرد: «اگرچه شهر مشهد در حوزه انگشتر ظرفیت بسیاری خوبی دارد، اما در این شهر افراد با استفاده از ماشین‌آلات صنعتی در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ درحالی‌که در قم کمتر از ماشین‌آلات استفاده می‌شود و عمدتا هنرمندان صنعت انگشتر هستند که زحمت این کار را می‌کشند.»

مسئله صادرات

سنگ‌های قیمتی، نیمه‌قیمتی، زیورآلات و به‌ویژه انگشتر بیشتر به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود؛ این موضوعی است که ارجمندی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «تولید انگشتر در قم نه‌تنها بازار داخلی دارد، بلکه در بازارهای جهانی و به‌ویژه در حوزه خلیج‌فارس خواهان زیادی دارد. علاوه بر انگشتر، در حال حاضر سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و زیورآلات هم بازار بسیار خوبی دارند.»

او در ادامه به مشکلات صادرات این محصولات پرداخت و عنوان کرد: «تقاضا از عراق و کشورهای شیخ‌نشین‌ بسیار است؛ به طوری که حدود ۲ هزار محصول انگشتر و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی به این کشورها ارسال شده و امیدوار هستیم که این صادرات روند تصاعدی به‌خود بگیرد.» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان عنوان کرد: «ما برای صادرات انگشتر به‌ویژه نقره هنوز گرفتاری‌های گمرکی داریم. به‌نظر می‌رسد صادرات نقره ممنوع است؛ درحالی‌که اگر بتوانیم بازار مناسبی را به‌ویژه در حوزه صادرات فراهم کنیم، قطعا شرایط بهتری خواهیم داشت؛ زیرا علاوه بر کشورهای حوزه خلیج‌فارس، در کشورهای اروپایی استقبال زیادی از زیورآلات می‌شود.»

ظرفیت بالای اشتغال‌زایی

به‌گفته ارجمندی، اشتغال و توسعه صنایع‌دستی به تقاضای آن بستگی دارد. او ادامه داد: «اشتغال‌زایی در حوزه انگشتر و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی اینگونه است که علاوه بر کارگاه‌های بزرگ، می‌بینم که با ایجاد یک کارگاه کوچک چند نفر مشغول به‌کار می‌شوند. جالب اینکه نیاز به کارگاه‌های رسمی برای ساخت و عرضه انگشتر وجود ندارد. خیلی‌ها در خانه‌های خود انگشترسازی می‌کنند.»

او ادامه داد: «مراکز مناسب آموزشی با اقبال خوبی روبه‌رو می‌شوند و به‌نظر می‌رسد که اشتغال‌زایی در این صنعت همچنان رو به افزایش است.» ارجمندی تأکید کرد: «اکنون رویکرد هنرمندان ما فرآوری سنگ‌هاست؛ زیرا ارزش‌افزوده سنگ چندین برابر و ارزش‌افزوده بعضی از سنگ‌ها هزار و حتی ۲ هزار برابر می‌شود. اگر دولت در این زمینه توجه بیشتری داشته باشد، هم اشتغال‌زایی با سرمایه اندک صورت می‌گیرد و هم این می‌تواند ارزش‌افزوده ‌خوبی ‌ ایجاد کند.» اگرچه شهر مشهد در حوزه انگشتر ظرفیت بسیار خوبی دارد، اما در این شهر افراد با استفاده از ماشین‌آلات صنعتی در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ در حالی‌که در قم کمتر از ماشین‌آلات استفاده می‌شود و عمدتا هنرمندان صنعت انگشتر هستند که زحمت این کار را می‌کشند.

کد خبر 810135
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha