فؤاد ایزدی گفت: آمریکا صحنه‌گردان ماجرای غزه است و چون به خوبی پی بردند به وسیله نتانیاهو نمی‌توانند به اهداف خود برسند مجبور شدند جنگ را برای مدت کوتاهی متوقف کنند. 

بايدن و نتانياهو

به گزارش همشهری آنلاین، آتش‌بس اخیر جنگ غزه سؤالات بسیاری را با خود به همراه داشته است. نتانیاهو به امید کسب دستاوردی از این جنگ آن را قریب به 50 روز ادامه داد و بیان کرد که:« در آخر این جنگ یا ما نابود می‌شویم یا حماس.» ولی چندی پیش او درقبال توافق آتش‌بس با حماس گفت:«توافق با حماس کاری سخت، اما درست است.» به راستی چه شد که صهیونیست‌ها از کُری‌خوانیِ مبنی بر نابودی حماس به توافق با آن رسیدند؟ برای پاسخ به این پرسش با فؤاد ایزدی، تحلیلگر مسائل سیاسی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

آتش‌بسی در کار نیست، این صرفا یک توقف چندروزه است

فؤاد ایزدی در ابتدا گفت: باید گفته شود آنچه که رخ داده نه یک آتش‌بس، بلکه یک توقف در جنگ است. توقف در جنگ با آتش‌بس فرق دارد و در توقف 4 روزه‌ای که اعلام شد قرار است عملیاتی صورت نگیرد و اقدام نظامی از هیچکدام انجام نشود. این موضوع با آتش‌بس که در اذهان بسیاری از افراد وجود دارد فرق می‌کند. البته بسیاری از کشورها از ابتدا سعی داشتند با طرح آتش‌بس از ادامه جنگ جلوگیری کنند که نه صهیونیست‌ها آن را پذیرفتند و نه آمریکا با وتوی قطع‌نامه‌ها با آن موافقت کرد. حتی آمریکایی‌ها اعلام کردند که اگر قرار است این توقف همان آتش‌بس باشد باز آن را وتو خواهند کرد.

حرف، حرف حماس شد

وی افزود: نکته بعدی این است که صهیونیست‌ها انتظار داشتند بعد از گذشت قریب به 50 روز از جنگ به اهداف خود برسند و مجبور به تن دادن به توقف اجباری نشوند، اما آنان در این ایام نتوانستند به اهداف خودشان برسند و از سویی این جنگ برای خود نتانیاهو ایجاد دردسر کرد. امروزه خانواده اسرای اسرائیلی به دست حماس به نتانیاهو اعتراض دارند که می‌توانست از اول با آزادسازی فلسطینیان، اسرائیلی‌ها را معاوضه کند و نیازی به این حجم از ادامه جنگ نبود. حماس از روز اول اعلام کرد در قبال آزادسازی اسرای خود، اسرائیلی‌هایی که در دست دارد را آزاد خواهد کرد، اما امروزه رژیم صهیونیستی پس از کشتار14هزار نفر و ادامه 48 روزه جنگ به این نتیجه رسیده است که باید با حماس به توافق برسد.

آمریکا و اسرائیل مجبور به توقف جنگ بودند

این تحلیلگر سیاسی اشاره کرد:موضوع مهم بعدی فشارهای بین‌المللی بر رژیم صهیونیستی و موضع‌گیری‌ها علیه اقدامات آن‌هاست که آنان را واداشت برای مدت کوتاهی هم که شده توقف جنگ را انتخاب کنند. همچنین ارتش اسرائیل دچار ضربه سختی شده و صهیونیست‌ها نیاز به یک بازسازی نظامی دارند. آنان روزی 30 سرباز خود را از دست می‌دهند و موفق نشدند حتی یک سرباز حماس را دستگیر و اسیر سازند! نکته پایانی در این مورد هم بایدن و دولت آمریکاست. فشارها امروزه بر روی دولت بایدن نیز احساس می‌شود. بسیاری از مردم آمریکا مخالف سیاست آمریکا و اسرائیل در قبال غزه هستند و بخش قابل توجهی از جوانان علیه اسرائیل موضع گرفتند. همچنین افرادی از دولت بایدن به نشانه اعتراض استعفا دادند. اکثریت یهودی‌ها جانب جبهه دموکرات آمریکا را دارند، با این حساب ما شاهد یک تغییر جدی در وضعیت سیاسی آمریکا بودیم که بسیاری از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ضد اسرائیل موضع جدی گرفتند، یعنی حتی از جبهه مدنظر یهودی‌ها هم دفاع از فلسطین صورت گرفت. آمریکا صحنه‌گردان ماجرای غزه است و چون به خوبی پی بردند به وسیله نتانیاهو نمی‌توانند به اهداف خود برسند مجبور شدند جنگ را برای مدت کوتاهی متوقف کنند.

کد خبر 810104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • US ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    13 0
    نگاه تحلیلگران مسایل سیاسی. خارج ازکشوربا تحلیلگران بی طرف خارج از کشور تفاوت عمده وجود دارد
  • حسن IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    16 0
    حالا حرف هرکی میخواد باشه. مردم معمولی زن بچه ها له شدند.
  • نعمت IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    17 0
    آقا عاقل باش کل غزه با خاک یکسان شد شما برگشتی میگی توقف جنگ به آمریکا تحمیل شد.