رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: آن دسته از بانک‌هایی که خارج از مقررات بانک مرکزی درباره نرخ سود سپرده‌ها عمل کنند، متخلف بوده و پرونده آنها جهت بررسی به هیأت انتظامی ارسال می‌شود.

سود بانکی

به گزارش همشهری، محمدرضا فرزین، در حاشیه نشست هیات دولت با تأکید بر لزوم رعایت نرخ سود سپرده‌ها ابلاغی این بانک توسط شبکه بانکی، گفت: بانک‌ها موظف به رعایت نرخ سود سپرده‌های ابلاغی هستند و قصدی هم برای تغییر در نرخ سود بانکی نداریم.

او در بحث نرخ سود بانکی، هشدار داد: آن دسته از بانک‌هایی که خارج از مقررات بانک مرکزی درباره نرخ سود سپرده‌ها عمل کنند، متخلف بوده و پرونده آنها جهت بررسی به هیأت انتظامی ارسال می‌شود.

آنچه فرزین، هشدارگونه درباره بانک‌های متخلف در رعایت نرخ سود بانکی مطرح کرده، موضوعی است که متأسفانه به شیوه‌های مختلف در شبکه بانکی در حال وقوع است و بانک‌ها برای مبالغ درشت و میلیاردی، بالاتر از نرخ سود مصوب شوری پول و اعتبار به مشتریان پرداخت می‌کنند.

رقابت مخرب بانک‌ها بر سر جذب منابع با نرخ سود بالاتر، یکی از راه‌هایی است که به جبران کسری‌های آنها در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت کمک می‌کند، به‌خصوص که بانک مرکزی نسبت به اضافه برداشت بانک‌ها سخت‌گیر است درحالی‌که در مقوله نرخ سود آسان‌تر برخورد می‌کند. در نهایت اما، اقدام بانک‌ها در پرداخت سود بیشتر برای کسب منابع کلان‌تر، یا به وقوع بحرانی بزرگ منجر خواهد شد یا باعث می‌شود که ثروت بزرگی از جیب قاطبه ملت به جیب بانک و ذینفعان اصلی آن منتقل شود.

برخی از کسری منابع در بانک‌ها، ثمره پرداخت تسهیلات بدون بازگشت به دولت، افراد خاص و شرکت‌های زیرمجموعه بانک بوده و گرچه با جذب سپرده با نرخ سود بالاتر فعلاً می‌توانند جای آن را پر کنند اما در ادامه، علاوه بر اصل کسری‌ها، سود قابل‌توجه پرداختی به مشتریان هم به آن اضافه می‌شود و راهی جز بازی پانزی و پرداخت سود بیشتر برای پر کردن کسری‌های بزرگ‌تر برایشان باقی نمی‌ماند.

در این میان برخی بانک‌ها نیز منابع تجهیز شده با نرخ سود بالاتر را صرف کسب سود در بازارهایی می‌کنند که مستقیم یا غیرمستقیم، هزینه عامه مردم را افزایش می‌دهد و ثمری برای کشور ندارد.

بر اساس آمارهای اعلامی بانک مرکزی، تا اینجای کار سیاست‌های مهار رشد نقدینگی موفقیت‌آمیز بوده و با کاهش نرخ رشد نقدینگی از ۴۲ درصد به ۲۶.۴ درصد، می‌توان نسبت به تحقق نرخ رشد ۲۵ درصدی هدف‌گذاری شده امیدوار بود.

در این میان، اقدامات دولت در رفع ناترازی بانک‌ها هم گرچه در سکوت خبری انجام می‌شود اما از مجموع سه موسسه و بانک ناتراز، تاکنون یک موسسه را با اعلام انحلال، تعیین تکلیف کرده و سرنوشت دو موسسه دیگر نیز به‌تدریج مشخص خواهد شد.

گرچه رئیس‌کل بانک مرکزی، از انجام برنامه اصلاحی برای ناترازی در سایر بانک‌ها خبر داده، اما با توجه به نرخ شکنی برخی از بانک‌های بسیار ناتراز در شرایط فعلی، به نظر می‌رسد باید با سخت‌گیری بیشتری وارد عمل شود و حداقل با مولدسازی دارایی‌ها و بنگاه‌های این بانک‌ها، عملکرد مخرب آنها را متوقف کند.

کد خبر 809868
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha