کسی نیست که نداند گم‌کردن مدارکی مثل کارت ملی، شناسنامه، کارت سوخت، پاسپورت یا گواهینامه چقدر می‌تواند نگران‌کننده باشد و گرفتن المثنی برای هر کدام از این مدارک چه دردسرها و دوندگی‌های زیادی دارد.

مدارک هویتی

به گزارش همشهری آنلاین، عده‌ای برای اینکه با این اتفاق مواجه نشوند، با دیدن تبلیغات شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند با یک برچسب روی مدارک، می‌توان به سرعت آن را پیدا کرد، پول می‌دهند و با خرید این برچسب‌ها و چسباندنشان روی کارت‌ها، دیگر خیالشان راحت است که اتفاقی برای مدارکشان نخواهد افتاد.

مسئولان این شرکت‌ها می‌گویند این برچسب‌ها که به «آنی‌یاب» مشهورند، طرحی ویژه درخصوص اطلاع‌رسانی سریع بین مالکان و یابندگان است و یابنده به‌راحتی با ارسال یک کد به سامانه پیامکی یا شماره‌گیری کد شما در سامانه تلفنی می‌تواند با شما ارتباط بگیرد و مدارک پیداشده شما را تحویل دهد. اما سازمان ثبت احوال آب پاکی را روی دست خریداران این برچسب‌ها ریخته و اعلام کرده که شهروندان نیازی به استفاده از برچسب‌های «آنی‌یاب» روی مدارک هویتی خود ندارند و هیچ‌گونه ارتباطی هم بین این شرکت‌ها و سازمان ثبت احوال وجود ندارد و مردم باید نسبت به سوءاستفاده این شرکت‌ها آگاه باشند. ضمن اینکه چسباندن برچسب‌های آنی‌یاب باعث مخدوش‌شدن مدارک می‌شود و این یک نوع تخلف به‌حساب می‌آید.

بنابراین بهتر است به این شرکت‌ها اعتماد نکنید و بیخودی هزینه‌ای نپردازید. ثبت احوال گفته روند تحویل مدارک و اسناد هویتی پیداشده توسط فرد مشخص است، ‌ضمن اینکه مردم در زمان پیداکردن مدرکی می‌توانند آن را تحویل مراجع ذیصلاح بدهند. اما از حق نگذریم کار این شرکت‌ها خلاقانه بوده و شیوه خوبی برای پیداکردن مدارک با سرعت بیشتر است؛ به شرطی که سازمان ثبت احوال خود بانی راه‌اندازی این طرح باشد تا سوءاستفاده‌ای صورت نگیرد و مردم با خیالی آسوده چنین برچسب‌هایی را خریداری کنند.

کد خبر 808754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha