به دنبال سخنان وزیر اقتصاد در مورد حذف قیمت گذاری دستوری صنایع لاستیک و پلاستیک، روز گذشته سهام شرکت های این گروه در بورس با جهش مواجه شدند این روند صعودی امروز هم همچنان ادامه دارد. پرسش این است که دلیل واکنش مثبت سهام شرکت های تولید کننده تایر به خبر حذف قیمت گذاری این صنعت چه بود.

تایر

به گزارش همشهری، قیمت گذاری دستوری یکی از بزرگ ترین معضلات بازار سرمایه است به همین دلیل سهامداران به طور مدام اخبار مربوط به قیمت گذاری محصولات را دنبال می کنند. هر نوع مجوز افزایش نرخ محصولات یا حذف قیمت گذاری در صنایع اثر مثبتی بر بازار سهام دارد و سهام شرکت های آن گروه را تحت تاثیر قرار می دهد.

درچنین شرایطی روز جمعه عباس علی آبادی وزیرصنعت از حذف قیمت گذاری صنعت لاستیک و پلاستیک خبر داد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری برداشته شد تا انگیزه تولیدکنندگان افزایش پیدا کند.

رشد قیمت سهام

به دنبال سخنان وزیر صنعت در مورد آزاد سازی قیمت لاستیک روز گذشته قیمت سهام اغلب شرکت های تولیدکننده لاستیک در بورس با رشد مواجه شدند.

آن طورکه آمار ها نشان می دهد درمبادلات روزگذشته حجم تقاضا برای خرید سهام این شرکت ها به قدری افزایش یافت که قیمت سهام این شرکت بین ۲ تا ۷ درصد افزایش یافتند. امروز هم قیمت سهام این شرکت ها روند صعودی را دنبال می کند. این واکنش مثبت در حالی اتفاق افتاد که وزیر صنعت جزئیات بیشتری نیز در این باره اعلام نکرد.

دلیل واکنش مثبت بازار

آن طورکه آمارها نشان می دهد اغلب تولیدکنندگان تایر شرکت هایی هستند که سهامشان در بورس مبادله می شود و شرکت های بورس بیش از ۹۰ درصد سهم بازار تولید تایر را دراختیار دارند. با وجود اینکه این شرکت ها در بورس هستند قیمت گذاری محصولات آنها توسط دولت انجام می شود.

بررسی ها نشان می دهد که در نتیجه این قیمت گذاری اختلاف قیمت تایرهای تولید شده با بازار آزاد به ۱۵ تا ۶۰ درصد رسیده بود. این پایین بودن قیمت فروش تایرهای تولیدی منجر به کاهش سود آوری شرکت های این گروه شده بود. این موضوع در عین حال منجر شده بود رانت زیادی کلانی نصیب واسطه ها در حاشیه بازار شود. در واقع سودی که می توانست نصیب تولیدکنندهها شود نصیب دلالان می شد.

آمارها همچنین نشان می دهد قیمت مواد اولیه تولید تایر در یک سال و نیم گذشته به طور متوسط ۶۵ درصد افزایش یافته بود و حتی قیمت برخی اقلام تا ۸۵ درصد افزایش یافته بود. این افزایش قیمت مواد اولیه در حالی اتفاق افتاده بود که قیمت انواع تایر ثابت مانده بود.

اواخر سال ۱۳۹۹ طبق هماهنگی هایی که با وزارت صنعت انجام شده بود شرکت‌های تولیدی همه آمار فروش را در سامانه جامع تجارت ثبت می کردند و همه محصولات این صنعت از شمول قیمت گذاری خارج شده بود که با این روش تولید صنعت تایر در همان سال، ۲۰ درصد رشد کرد. اما از سال ۱۴۰۰ این روند دوباره بر عکس شد و وزارت صنعت دوباره قیمت گذاری تایر را آغاز کرد.

این آغاز دوباره قیمت گذاری اثر منفی بر سهام شرکت های این گروه داشت.حالا اما با حذف دوباره قیمت گذاری دستوری این امکان برای شرکت های تولیدکننده تایر فراهم می شود که بتوانند درآمد خود را افزایش دهند و این همان علت اصلی رشد قیمت سهام شرکت های این گروه در مبادلات دیروز است.

پیش از این حمیدرضا عبدالملکی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفته بود: مهم ترین چالشی که در یکی دو سال اخیر در این صنعت مشاهده می‌شود بحث قیمت گذاری دستوری است که به کاهش سود و حتی زیان ده شدن این صنعت منجر شده است.

کد خبر 808547
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha