سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

تنش میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر ایده رئیس‌مجلس نمایندگان در ارائه طرحی جدید جهت بررسی لایحه بودجه و جلوگیری از تعطیلی دولت آمریکا همچنان ادامه دارد. با این حال اکثر نمایندگان دموکرات خود را متعهد به حمایت از طرح مذکور کرده‌اند.

مایک جانسون

به گزارش همشهری آنلاین، به رغم مخالفت‌های برخی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا با طرح دو مرحله‌ای «مایک جانسون» رئیس این مجلس، اکثریت نمایندگان دموکرات از این طرح حمایت کرده و عنوان کرده‌اند، جهت جلوگیری از تعطیلی دولت به آن رای مثبت خواهند داد.

به گزارش«ان بی‌سی نیوز» مایک جانسون به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که به مدت سه هفته است این سمت را بر عهده گرفته است، طرحی دو مرحله‌ای را در قالب یک راه‌حل موقتی برای بررسی بودجه دولت و جلوگیری از تعطیلی آن ارائه کرده است.

به موجب این طرح، بودجه بخشی از وزارت خانه‌های دولت تا اواسط ماه ژانویه سال آینده تامین می‌شود و نمایندگان این فرصت را خواهند داشت تا بودجه دیگر بخش های باقی مانده را از ابتدای ماه فوریه سال جاری تامین کنند. جالب این جاست که در این راه حل موقتی ارائه شده، هیچ بودجه‌ای برای حمایت از رژیم صهیونیستی در نظر گرفته نشده است.

دموکرات‌ها با وجود مخالفت‌های اولیه با طرح مذکور اکنون خود را متعهد به حمایت از آن دانسته و عنوان کرده‌اند که این طرح به طور چشمگیری خطر تعطیلی دردناک دولت بایدن در پایان هفته جاری را کاهش می‌دهد. مخالفت برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه علیه لایحه مذکور نشان دهنده آن است که جانسون باید از حزب دموکرات برای تصویب آن کمک بگیرد.

در همین راستا، رهبران حزب دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز دوشنبه عنوان کردند که در حال بررسی حمایت از استراتژی جانسون هستند و این طرح از سوی «چاک شومر» رهبر اکثریت سنا از ایالت نیویورک و «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنای ایالات متحده مورد حمایت قرار گرفت.

پیشتر کاخ سفید طرح مورد نظر ارائه شده از سوی جانسون را نقد کرده و آن را طرحی «افراطی» و «غیرجدی» خواند که می‌تواند به آشفتگی بیشتر حزب جمهوری‌خواه منجر شود. بایدن هیچ تعهدی مبنی بر اینکه شاید این لایحه دو مرحله ای را وتو کند، عنوان نکرده است.

با این حال اکنون موضوع گیری جدید دموکرات‌ها شرایط را بسیار تغییر داده است. در حالی که همین چهار روز پیش،«حکیم جفریس» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا لایحه پیشنهادی را نقد کرده و عنوان کرد نه دموکرات‌ها و نه مردم آمریکا نمی‌توانند آن را بپذیرند.

به موجب این لایحه دو مرحله‌ای، قرار است، بودجه بخش‌هایی مانند حوزه کشاورزی، حمل و نقل و وزارت امور کهنه سربازان آمریکا افزایش پیدا کند و تا ۱۹ ژانویه تصویب شود و دیگر بخش‌های دولتی هم تا ۲ فوریه بودجه‌شان مورد تصویب قرار گیرد.

قرار است این لایحه امروز بار دیگر در مجلس نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد. واضح است که مایک جانسون برای تصویب اولین لایحه پیشنهادی خود بایستی به دموکرات‌ها تکیه کند تا اعضای حزب خودش که به شدت در مورد این لایحه دچار اختلاف‌نظر هستند. در حال حاضر ۸ تن از جمهوری‌خواهان محافظه کار عنوان کرده‌اند که به این لایحه رای منفی خواهند داد و احتمال افزایش تعدادشان هم وجود دارد.

کد خبر 807455
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    چرا نمیان از دولتمردان ما یاد بگیرن ؟