تا نیم قرن پیش تفکر عمومی چنین بود که افراد دارای معلولیت جایی در صحنه‌های ورزشی و بازی‌های گروهی ندارند و فقط می‌توانند تماشاچی باشند.

مسابقه برنده شو

به گزارش همشهری آنلاین در دنیای امروز اما با توجه به شمار رو به افزایش افراد دارای معلولیت و نیاز حیاتی این افراد به تحرک و فعالیت بیشتر جسمانی، لزوم برگزاری برنامه‌های ورزشی و تفریحی که خاص معلولان باشد، بیش از پیش احساس می‌شود.

شهرداری تهران که در بسیاری از مواقع در موضوع معلولان -مثل مناسب‌سازی‌های شهری- در کنار بهزیستی ایستاده، این بار هم با هدف ارتقای سلامت، نشاط اجتماعی و آموزش تخصصی جامعه معلولان قرار است برنامه‌ای مفرح در قالب طرح «برنده شو» و در ۲گروه بازی‌های فکری و بازی‌های حرکتی را با حضور داوران فدراسیون ورزش‌های همگانی، کمیته بازی‌های فکری هیأت همگانی استان تهران و کانون معلولان برگزار کند.

اسم این رویداد بزرگ، بازی‌های نشاط آور برای افراد دارای معلولیت شهر تهران است و متولی اصلی آن اداره کل سلامت شهرداری تهران است. آنطور که مهدی قهاری، رئیس کمیته بازی‌های فکری و هیأت ورزش‌های همگانی و دبیر اجرایی مسابقات برنده شو به همشهری می‌گوید، این مسابقات بزرگ‌ترین مسابقات آموزشی در حوزه آموزش، بازی و نشاط بچه‌های دارای معلولیت است. در این مسابقه افراد معلول در ۷طیف دسته بندی می‌شوند که شامل افراد دارای سندرم دان، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی، افراد دارای معلولیت ذهنی، نابینایان، ناشنوایان، افراد اتیسمی و افراد کوتاه قامت هستند.

بیشتر بخوانید:

قهاری توضیح بیشتری در این‌باره می‌دهد و اضافه می‌کند: «نزدیک به ۷۰هزار معلول در شهر تهران داریم که قرار است از بین این تعداد، ۴۲هزار نفر که در مؤسسات خیریه، مجموعه‌های بهزیستی، مدارس استثنایی و کانون معلولان در محله‌ها هستند، ابتدا آموزش ببینند و بعد در مسابقات شرکت کنند. البته علاوه بر معلولان، برخی از مربیانی که در حوزه بازی‌های فکری کار کرده اند هم آموزش می‌بینند. این آموزش‌ها، هم شامل آموزش بازی‌های فکری است و هم بازی‌های حرکتی. بعد از آموزش‌ها که در ادارات سلامت هر منطقه برگزار می‌شود، از بین این ۴۲هزار نفر، نزدیک به ۳-۲هزار نفر به‌عنوان منتخب برگزیده می‌شوند که روز ۱۳آذر که روز معلولان است، در برج میلاد در مسابقه بزرگ بازی‌های نشاط آور شرکت کنند. ۱۵مهرماه هم افتتاحیه این رویداد بود که حدود ۱۰۰نفر از این افراد در آن مسابقه شرکت کردند و به همه جوایزی اهدا شد و بازی‌ها هم در آن مسابقه به شکل آزمایشی برگزار شد.»

به‌گفته این مسئول، این مسابقه، بزرگ‌ترین اتفاقی است که در حوزه معلولان رخ خواهد داد که اداره کل سلامت شهرداری، برگزاری آن را بر عهده گرفته است. این را هم بگوییم که هر طیف از افراد دارای معلولیت به‌صورت جداگانه مسابقه می‌دهند و در هر طیف ۶نفر به‌عنوان نفرات اول برگزیده می‌شوند. بازی‌ها هم شامل بازی‌های فکری تعادلی، بازی‌های فکری کارتی و بازی‌های حرکتی مثل پرتاب حلقه یا شوت بال است.

کد خبر 806360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha