دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: معاون وزیر مسکن و شهرسازی با اذعان به کندی پیشرفت مسکن مهر، علت آن را تاخیر در اعطای تسهیلات بانکی اعلام کرد.

طرح مسکن مهر با تبلیغات بسیار آغاز شد و دولت اصرار داشت که با اجرای این طرح، بخش اعظم تقاضای مسکن جامعه را تامین خواهد کرد.

اما در ماه‌های اخیر، به کرات اظهاراتی درباره روند کند اعطای تسهیلات برای ساخت مسکن مهر به‌عنوان عامل کندی اجرای آن منتشر شد؛ به‌طوری که حتی اکنون اینگونه اظهارات درباره روند کند اعطای تسهیلات بانکی به مسکن مهر، تکراری شده است.

از 2400میلیارد تومان خط اعتباری که بانک مرکزی برای مسکن مهر اختصاص داده، تا اسفند سال گذشته فقط 39میلیارد تومان وام از سوی بانک‌ها پرداخت شده که 6/1درصد مبلغ تخصیص یافته است.

تا اسفند ماه سال گذشته بیش از 99میلیارد تومان تسهیلات بابت تعداد 305 هزار و 272 واحد معرفی شده برای پرداخت، مورد تصویب قرار گرفته است.

منوچهر خواجه‌دلویی، معاون وزیر مسکن و شهرسازی، همچنین در گفت‌وگو با ایسنا درباره تعداد انصراف‌دهندگان طرح مسکن مهر اظهار داشت: در کل کشور کمتر از 6درصد متقاضیان انصراف داده‌اند و این رقم در تهران نیز کمتر از میانگین کل کشور است.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان با بیان اینکه تعدادی از افراد به‌دلیل نداشتن توان مالی انصراف می‌دهند، تصریح کرد: افرادی که توان مالی حداقل را ندارند تا زمان فراهم کردن مبلغ مورد نیاز در انتهای صف قرار می‌گیرند اما افرادی که به هیچ وجه امکان پرداخت ندارند باید تحت پوشش طرح‌های کمیته امداد و بهزیستی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: این سازمان‌ها با وزارت مسکن و شهرسازی تفاهمنامه‌ای منعقد کرده‌اند که طبق آن ملزم به پرداخت سهم افراد تحت پوشش خود هستند. خواجه‌دلویی خاطرنشان کرد:‌ افرادی که قصد انصراف دارند می‌توانند پول خود را از صندوق تعاون دریافت کنند.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان درباره همکاری انبوه‌سازان با طرح مسکن مهر گفت: پس از عقد تفاهمنامه میان انبوه‌سازان و وزارت مسکن و شهرسازی هم‌اکنون پروژه‌ها در مرحله تحویل به انبوه‌سازان است.

وی با بیان اینکه اگر کند‌ی در طرح مسکن مهر وجود دارد ناشی از تسهیلات بانکی است، خاطرنشان کرد: واگذاری زمین‌های طرح مسکن مهر از خرداد 86 آغاز شد و تاکنون 520 هزار واحد به مرحله قرارداد ساخت رسیده که طبق برنامه، پیشرفت بدی نیست.

خواجه‌دلویی واگذاری زمین، آماده‌سازی زمین، تهیه طرح ساختمانی، واگذاری طرح به پیمانکاران و ساخت‌و‌ساز را از مراحل طرح مسکن مهر معرفی و تصریح کرد: طی 5/2 سال گذشته 30 هزار واحد به مرحله اتمام رسیده که روند کندی نیست اما دولت در سرعت ساخت و ساز این طرح نقشی ندارد و این امر به تلاش تعاونی‌ها و متقاضیان بستگی دارد.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه طرح مسکن مهر با طرح نوسازی بافت‌های فرسوده تداخل ندارد، گفت:‌ در بافت‌های فرسوده سیاست توسعه شهری دنبال می‌شود اما باید توجه کرد که دولت در بافت‌های فرسوده زمینی برای واگذاری ندارد و درصورتی که بخواهد در این مناطق زمین برای واگذاری به مردم خریداری کند علاوه بر اینکه نیاز به زمان زیادی است، قیمت تمام شده واحدهای مسکونی هم بسیار گران تمام می‌شود.

وی افزود: این دو طرح به موازات هم اجرا می‌شوند و هیچ تداخلی با یکدیگر ندارند
 خواجه‌دلویی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بازار افزایش قیمت نداریم و حتی صحبت از کاهش قیمت هم در میان است و به‌نظر نمی‌رسد در ماه‌های آینده شاهد افزایش قیمت باشیم.

کد خبر 80619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز