گروه اقتصادی: درحالی‌که اخبار مثبتی از اوضاع اقتصادی آمریکا و آسیا گزارش می‌شود، گزارش‌ها حکایت از وخیم شدن اوضاع اقتصادی اروپا دارد

به‌گونه‌ای که گفته می‌شود اتحادیه اروپا وارد بدترین دوران اقتصادی خود پس از جنگ جهانی دوم شده است.

براساس گزارش رسمی کمیسیون اروپا که دیروز منتشر شد، رکود و بحران اقتصادی در این اتحادیه که هم‌‌اکنون به اوج خود رسیده تا سال آینده ادامه خواهد یافت و شمار بیکاران به‌شدت در حال افزایش است.

براساس این گزارش، مجموع 27کشور عضو اتحادیه اروپا و 16کشوری که از واحد پول یورو استفاده می‌کنند، امسال با کاهش 4درصدی رشد اقتصادی مواجه خواهند شد. مثلا رشد اقتصادی ایرلند 9درصد، آلمان 4/5درصد و کشورهای حوزه بالتیک به‌طور متوسط بیش از 10درصد سقوط خواهند کرد.

کمیسیون اروپا از بیکار شدن 5/8 میلیون نفر در اتحادیه اروپا تا پایان سال آینده خبر داده که بدین ترتیب، نرخ بیکاری در این اتحادیه به 5/11درصد خواهد رسید که بالاترین نرخ بیکاری پس از جنگ جهانی دوم است.

در حالی که نرخ بیکاری فرانسه به 11درصد رسیده است، شمار بیکاران در فرانسه و انگلستان تا سال آینده از 3میلیون نفر خواهد گذشت و اسپانیا بدترین وضعیت بیکاری را دارد به‌طوری که از هر 5کارگر، یکی بیکار شده و نرخ بیکاری به 20درصد رسیده است.

در این گزارش از سقوط شدید حجم مبادلات تجاری کشورهای اروپایی خبر داده شده به‌طوری که در سال‌جاری میلادی، حجم صادرات در اتحادیه اروپا 13درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

رشد اقتصادی آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپاست، در سال‌جاری 5/5درصد کاهش پیدا خواهد کرد. رشد اقتصادی انگلستان و ایتالیا نیز 4 تا 5/4درصد کاهش خواهد یافت و کاهش رشد فرانسه و اسپانیا نیز 3درصد برآورد شده است. 

بانک‌های اروپایی تاکنون 290میلیارد یورو زیان دیده‌اند و کمیسیون اروپا نسبت به افزایش رشد مطالبات معوقه بانک‌ها هشدار داده است. مجموع کسری بودجه دولت‌های اروپایی در پایان سال 900میلیارد یورو پیش‌بینی شده که 25/7درصد تولید ناخالص داخلی این منطقه است.

بازارهای جهانی آرام شدند

با وجود گزارش بسیار هشدارآمیز درباره اقتصاد اروپا، دیروز گزراش‌های مثبتی درباره وضعیت اقتصادی آمریکا و چین منتشر شد که موجب بازگشت آرامش به بورس‌ها شد.

بدین ترتیب، بازارهای جهان که هفته گذشته را در شوک آنفلوانزای خوکی گذرانده بودند، دیروز در نخستین روز کاری خود در هفته جاری، با بهبود قابل توجه شاخص‌ها مواجه شدند.

شاخص برخی بورس‌های آسیایی، دیروز تا 5درصد افزایش یافت و در اروپا نیز شاخص بورس‌های معتبر در آلمان و فرانسه تا 2درصد بالا رفت. شاخص بورس تایوان نیز روز گذشته با رشد 6/5درصدی و استرالیا با رشد 3درصدی روبه‌رو شد.

شاخص 2بورس معتبر آمریکا یعنی داوجونز و اس.اند.پی نیز دیروز افزایش محسوسی داشت. البته این وضعیت مثبت، پیش از انتشار گزارش منفی کمیسیون اروپایی بود و انتظار می‌رود بازارها در روز سه‌شنبه، واکنش منفی به این گزارش نشان دهند.

کد خبر 80612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز