دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۵۹
۰ نفر

گروه شهری – سینا قنبرپور: نوجوانان و جوانان روستای معدن از توابع شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری با نخستین مراحل اکوتوریسم رودخانه‌ای آشنا شدند

 تا در قالب طرح ملی گردشگری در آب‌های خروشان بتوانند میزبان علاقه‌مندان به رفتینگ( قایقرانی در آب‌های خروشان ) باشند در این طرح قرار است جامعه محلی روستاهای همجوار با رودخانه ارمند با قواعد طبیعت‌گردی و رفتار با گردشگران و همین‌طور تخصص قایقرانی در آب‌های خروشان آشنا شوند تا در آینده راهنمایان و میزبانان گردشگران در این روستا باشند.

دراین‌برنامه که از هفته نخست اردیبهشت امسال آغاز شد جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری حضور داشتند و آنها نیز این شاخه گردشگری ماجراجویانه را تجربه کردند.

حیدر صادقی، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری درباره برنامه اداره متبوعش از این شاخه گردشگری ماجراجویانه به همشهری گفت: ما این آمادگی را داریم که ضمن حمایت‌های حقوقی تسهیلات مالی و اعتباری لازم برای رونق این رشته در روستاهای معدن و ارمند را در اختیار مجری طرح قرار دهیم و علاوه بر این، زمین مناسب برای کمپینگ و اقامتگاه را نیز فراهم کنیم.

این مقام مسئول در مورد آموزش‌هایی برای ارتقای سطح دانش روستاییان در میزبانی گردشگران گفت: واحد آموزش سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری برنامه آموزش روستاییان را آماده کرده و قرار است از طریق مدرسه و شورای روستا این آموزش‌ها از یک ماه دیگر به اجرا گذاشته شود.

صادقی به طرح آموزش و تربیت دستیاران و همیاران گردشگری در 10 روستای نمونه گردشگری این استان اشاره کرد و افزود: 10 روستا به‌عنوان اولویت‌های ما در گردشگری مطرح هستند ولی با توجه به طرح ملی گردشگری در آبهای خروشان ما این برنامه را با اولویت آموزش در روستاهای معدن و ارمند در مدارس آغاز می‌کنیم.

روستای معدن که از سوی طراح برنامه ملی گردشگری در آب‌های خروشان به‌عنوان نقطه آغاز کار یعنی جایی که قایق‌ها به آب انداخته می‌شود در نظر گرفته شده است، به‌شدت نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه حفاظت از محیط‌زیست و جمع‌آوری و پاکسازی محل از زباله است.

شیرزاد موسوی، رئیس شورای روستای معدن و کلکله در پاسخ به همشهری درباره جمع‌آوری زباله و آموزش و فرهنگ‌سازی به روستاییان گفت: وسیله لازم برای جابه‌جایی زباله‌های روستا را نداریم.

بر خلاف زندگی روستایی در حاشیه روستای معدن انواع زباله‌های ناشی از مصرف ظروف
یکبار مصرف به چشم می‌خورد که نیازمند فرهنگ‌سازی در نحوه مصرف آنان است.

صادقی درپاسخ به همشهری درباره اصلاح الگوی مصرف روستاییان و پاکسازی محل از زباله توضیح داد: سازمان میراث‌فرهنگی به‌صورت مستقیم نمی‌تواند برای موضوع زباله اقدام کند اما اگر اجرای طرح گردشگری در آب‌های خروشان سرعت بگیرد این قول را می‌دهیم که به سرعت با دهیاری و شورای روستا مکاتبه و زمینه لازم برای پاکسازی محل از یک سو و فرهنگ‌سازی از سوی دیگر در دستور کار قرار بگیرد.

نکته دیگری که در مورد رونق گردشگری در این منطقه بکر طبیعی مطرح است اینکه ممکن است در پی ورود گردشگر و توجه به این روستاها و طبیعت پیرامون آن ساخت و ساز در منطقه افزایش و اصالت روستا از بین برود.

نگرانی ناظران و مجریان طرح ناشی از به یاد آوردن تجربه گردشگری در مناطقی نظیر کلاردشت و شمال کشور است.

صادقی درپاسخ به همشهری دراین‌باره تاکید کرد: ما طرح مناطق نمونه گردشگری را داریم و خارج از آن مجوزی برای ساخت و ساز صادر نمی‌کنیم؛ با این حال برای حفظ اصالت و بافت روستاهای مورد نظر در این طرح حتما با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم مکاتبه خواهیم داشت که مجوزی برای ساخت آپارتمان و ویلا‌سازی‌ در این روستاها داده نشود و مطابق قواعد طبیعت‌گردی پیش برویم.

او قول مساعد داد که برای حل مشکل اقامت از طرح‌های بومی و ایجاد فضایی برای کمپینگ‌هایی حمایت کند که با ظاهر روستا و استانداردهای طبیعت‌گردی همخوانی و مطابقت داشته باشد.

«معدن » سرآغاز گردشگری در آب‌های خروشان

کیانوش محرابی، طراح برنامه ملی گردشگری آب‌های خروشان که برای آموزش و آشناسازی روستاییان در حاشیه رودخانه ارمند مستقر شده است نیز به همشهری گفت: ما کار شناسایی رودخانه را از سال گذشته آغاز کردیم و با شناسایی روستای معدن به‌عنوان نقطه آغاز کار آشناسازی جامعه محلی با این رشته و رفتار با گردشگران را آغاز کردیم.

در گام نخست نوجوانان و جوانان روستا را با این نوع گردشگری ماجراجویانه آشنا می‌کنیم و سپس جامعه محلی را برای میزبانی از گردشگران آموزش می‌دهیم.

او تاکید کرد: متأسفانه ما آگاهانه  نسبت به محیط طبیعی خود رفتار نمی‌کنیم و در این مدتی که به شناسایی رودخانه‌ها برای این طرح ملی مشغول بودم، می‌توانم به جرات بگویم اکثر رودخانه‌های ما آلوده‌اند و نیاز به پاکسازی و آموزش مردم همجوار خود دارند تا زباله کمتری به آنها وارد شود.

کد خبر 80586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز