اینکه مدیریت شهری، سازمان‌ها و نهادهای مربوطه در سال‌های اخیر سعی در افزایش گستره فضای سبز در تهران را داشته‌اند، بر کسی پوشیده نیست. در کشور هم اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، در همین راستاست.

بوستان روستایی

به گزارش همشهری آنلاین اینکه مدیریت شهری، سازمان‌ها و نهادهای مربوطه در سال‌های اخیر سعی در افزایش گستره فضای سبز در تهران را داشته‌اند، بر کسی پوشیده نیست. در کشور هم اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، در همین راستاست، چرا که مهم‌ترین اثرات فضای سبز، کاهش آلودگی هوا و آلاینده‌ها، کاهش آلودگی صوتی، تعدیل دما، افزایش رطوبت نسبی و تلطیف هوا و جذب گرد و غبار است.

حدود ۳سال پیش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران قرار بود برای گسترش فضای سبز در استان تهران، طرح ساخت بوستان‌های روستایی را به اجرا در آورد که در آن سال به سرانجام نرسید. حالا با توجه به پروژه‌ها و پویش‌های مختلف در زمینه کاشت درخت در کشور، طرح ساخت ۱۰بوستان در تهران هم بار دیگر مطرح شد و قرار است به‌زودی اجرایی شود.

اگر عنوان بوستان روستایی تا به حال به گوشتان نخورده، باید بگوییم که این بوستان‌ها قرار است با مشارکت خود مردم ساخته شوند. اداره منابع طبیعی زمین‌هایی را که مشکل حقوقی و فنی نداشته باشند؛ طبق قانون در اختیار روستاها قرار می‌دهد و با کاشت درختان، فضای سبز ایجاد شده مورد استفاده روستاییان قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه بسته به اقلیم هر منطقه، گونه‌های سازگار با آن کاشته می‌شود. ممکن است در منطقه‌ای اکالیپتوس و در منطقه‌ای دیگر گز، ارغوان و صنوبر کاشته شود؛ به‌طور مثال قرار است در جنوب تهران گونه‌های کم‌آب‌بر و مقاوم‌تر کاشته شوند.

بیشتر بخوانید:

همه روستاهای دارای دهیاری و شورای روستا هم می‌توانند درخواست احداث بوستان روستایی را بدهند، اما فعلا این کار در روستاهای شهرستان‌هایی چون ملارد، شمیران، دماوند و فیروزکوه مصوب شده است. در واقع حالا که منابع طبیعی آمادگی در اختیار گذاشتن زمین برای ایجاد بوستان روستایی را دارد، دهیاری‌ و شوراهای روستا باید همت کنند، درخواست‌های خود را بدهند و پیگیری کنند تا زودتر این طرح به اجرا در بیاید. تا حد امکان نیز نهال رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

ساخت بوستان‌های روستایی اقدامی ارزشمند و تأثیرگذار است، چرا که مردم به اهمیت فضای سبز و جنگل پی‌ می‌برند و مشارکت را تمرین می‌کنند و به این ترتیب محیط‌زیست کمتر مورد تخریب قرار می‌گیرد.

کد خبر 805724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha