گروه اقتصادی: یکی از اقدامات مسئولان دولت نهم براساس برنامه چهارم توسعه طی یک سال قبل توجه هر چه بیشتر به مقوله توسعه مسکن روستایی است.

چرا که هم‌اکنون از سه میلیون و 700 هزار واحد مسکونی روستایی کشور معادل 2 میلیون واحد مقاوم نیستند. در این باره با علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفتگو کرده‌ایم.

***

  • براساس برنامه دولت برای ساخت واحدهای مسکونی روستایی چه برنامه‌هایی از سوی مسئولان برای اجرایی شدن در نظر گرفته شده است؟

دولت بر اساس برنامه چهارم توسعه مکلف شده است ظرف 10 سال تمام واحدهای مسکونی روستایی کشور را مقاوم‌سازی کند که از این میزان سهم سال اول 200 هزار واحد است.

از سهمیه مرحله اول ساخت 200 هزار واحد روستایی مسکونی تاکنون بیش از 198 هزار نفر به بانک‌های عامل معرفی و پذیرش شده‌اند.

اعتبار مرحله‌ اول ساخت 200 هزار واحد مسکونی روستایی نیز 10 هزار میلیارد ریال است که با پیگیری‌ها و مصوبه شورای پول و اعتبار و قراردادی که با همه بانک‌های عامل منعقد کرده‌ایم، در حال حاضر این رقم را در اختیار داریم و سهمیه استان‌ها هم مشخص شده است.

  • با توجه به اینکه منابع مالی لازم برای اجرای سال اول این طرح 10 هزار میلیارد ریال است،  میزان تسهیلات اعطایی برای هر واحد مسکونی چه میزان در نظر گرفته شده است؟

میزان تسهیلات در نظر گرفته شده در این طرح 50 میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی است. مقرر شده است  11 درصد از سود این تسهیلات توسط دولت و 5 درصد توسط مردم پرداخت ‌شود که برای تامین یارانه سود تسهیلات سال اول این طرح در متمم قانون بودجه امسال 318 میلیارد تومان توسط مجلس تصویب شده است و برای سال‌های بعد نیز براساس مصوبه هیات دولت پیش‌بینی شده در بودجه‌های سنواتی رقم مورد نظر لحاظ گردد.

دوره بازپرداخت این تسهیلات  12 سال است و این تسهیلات در 4 قسط به متقاضیان واگذار می‌شود و پرداخت اقساط منوط به تایید مراحل کار توسط ناظران است. تسهیلات فوق نیز تنها به افرادی پرداخت می‌شود که از طریق بنیاد مسکن به بانک معرفی شده باشند. دوره ساخت واحدهای مسکونی روستایی هم در این طرح حداکثر 18 ماه است.

  • آیا دولت برنامه‌ای هم برای افزایش سقف وام‌های مسکن روستایی همانند افزایش سقف وام‌های مسکن دارد؟

علیرغم تمام مشکلات موجود برای احداث 200 هزار واحد مسکونی روستایی، دولت بر اساس مصوبه‌ای سعی کرده است  تا سقف وام‌های مسکن روستایی  از 5 میلیون تومان به 5 میلیون و 700  هزار تومان افزایش یابد.

از این رو بنیاد مسکن هم پس از اتمام پرداخت وام های  5 میلیون تومانی،‌ کار پرداخت وام‌های مسکن روستایی فوق را از آبان‌ماه در روستاهای کشور آغاز کرده است.

  • تاکنون چند درصد کار پرداخت وام‌های قبلی برای احداث 200 هزار واحد مسکونی روستایی انجام گرفته است؟

تاکنون 85  درصد کار پرداخت وام های قبلی برای احداث 200هزار واحد مسکونی روستایی به پایان رسیده است.

این درحالی است که با پرداخت تسهیلات از 15 فروردین ماه سال جاری کار ساخت و سازها از خرداد ماه آغاز شده است  و تاکنون از احداث 200 هزار واحد مسکونی مورد هدف 13هزار واحد مسکونی تکمیل و برای 130هزار واحد مسکونی نیز پی‌ریزی شده است.

  • حجم سندهای مالکیت صادر شده در سال گذشته چه میزان بوده است و امسال چه تعداد سند مالکیت در این راستا صادر شده است؟

در راستای طرح سند دار کردن واحدهای مسکونی روستایی، سال گذشته 23 هزار و 367 فقره سند مالکیت صادر شده است و در سال جاری نیز تا 2 ماه گذشته 6 هزار و 367 فقره سند مالکیت صادر گردیده است.

کد خبر 8056

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز