از نخستین لحظاتی که خبر عملیات غافلگیرکننده رزمندگان مقاومت در سرزمین‌های اشغالی منتشر شد، مقام‌ها و رسانه‌های صهیونیستی – غربی با درپیش گرفتن رویکرد ویژه تبلیغاتی، تلاش کردند نوعی همانندی میان «حماس» و «داعش» در افکارعمومی جهان به‌وجودآورند؛ راهبرد شکست خورده‌ای که سودی برای تل‌آویو به‌همراه نداشت.

حماس

همشهری‌آنلاین - گروه‌سیاسی: طی روزهای اخیر رژیم‌صهیونیستی علاوه‌بر بمباران وحشیانه مردم غزه، اقدام‌های گسترده‌ای را نیز باهدف بمباران افکارعمومی انجام داده و هزینه هنگفتی را نیز دراین مسیر صرف کرده‌است. براساس این راهبرد، صهیونیست‌ها با بهره‌گیری از همه ابزارهای تبلیغاتی در دسترس، از شبکه‌های‌اجتماعی گرفته تا شبکه‌های تلویزیونی و کمپین‌های بین‌المللی و...، کوشیده‌اند «طوفان‌الاقصی» را عملیاتی تروریستی القا کنند و این‌گونه جلوه دهند که عملکرد جبهه‌مقاومت فلسطینی شبیه فعالیت‌های داعش است.

این‌درحالی‌است که گسترش امواج احساسات ضدصهیونیستی به سراسر جهان طی روزهای اخیر، از شکست راهبرد «داعش‌نمایی» جبهه‌مقاومت اسلامی ازسوی تل‌آویو حکایت دارد و نشان می‌دهد افکارعمومی جهان تبلیغات مغرضانه رژیم‌صهیونیستی درباره رزمندگان مقاومت را باور نکرده‌است.

دو دلیل تکفیر حماس

کول بونزل، عضو موسسه «هوور» در دانشگاه استنفورد، که به‌عنوان پژوهشگر حوزه گروه‌های جهادی اسلامی مطرح است، در تازه‌ترین مقاله خود در نشریه آمریکایی «فارن‌افرز»، وابسته به شورای روابط خارجی آمریکا، با اشاره به تضادهای موجود میان گروه‌های تکفیری مانند «داعش» و «القاعده» با حماس، رویکرد تبلیغاتی این روزهای رژیم‌صهیونیستی در «این‌همانی» داعش و حماس را زیرسئوال برده‌است.

بونزل دراین مقاله معتقد است رویکردهای دموکراتیک حماس از یک‌سو و نزدیکی این گروه با جمهوری‌اسلامی ایران، از مهم‌ترین دلایلی است که سبب شده این گروه‌های تکفیری نه‌تنها رزمندگان مقاومت فلسطینی را سرزنش کنند، بلکه درمسیر «تکفیر» گروه‌هایی مانند «حماس» و «جهاد اسلامی» گام بردارند.

تضاد ایدئولوژیک

عضو موسسه «هوور» در دانشگاه استنفورد دراین مقاله با تاکید براینکه حماس و گروه‌های تکفیری، از قبیل داعش و القاعده، ازنظر ایدئولوژیک «عمیقا» در تضاد هستند، معتقد است: «اگرچه مساله فلسطین در گفتمان جهادی برجسته است، اما گروه‌های وابسته به داعش یا القاعده هرگز در سرزمین‌های فلسطینی فعال نبوده‌اند. حماس در سال ۱۹۸۷ به‌عنوان یک شاخه فلسطینی «اخوان‌المسلمین» تأسیس شد؛ سازمانی سیاسی که گروه‌های سلفی آن را به‌دلیل تمایلش برای فعالیت در نظام‌های سیاسی موجود محکوم کرده‌اند».

بونزل در ادامه آورده‌است: «در سال ۲۰۰۶ که حماس در انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین شرکت کرد و پیروز شد و با «فتح»، به‌عنوان جناح مسلط سازمان آزادیبخش فلسطین، یک دولت وحدت تشکیل داد، رهبری القاعده از این موضوع عصبانی شد و آن را محکوم کرد. بن لادن به حماس درباره ماهیت شرک‌آمیز دموکراسی هشدار داد و بر ممنوعیت پیوستن به مجامع مشرکانه تأکید کرد. او در یک سخنرانی در سال ۲۰۰۷ تا آنجا پیش رفت که گفت که رهبری حماس را تکفیر کرد».

تکفیر داعش به‌دلیل روابط با ایران

این پژوهشگر حوزه گروه‌های جهادی اسلامی، روابط نزدیک حماس و جهاداسلامی با جمهوری‌اسلامی ایران را از دیگر دلایل تکفیر این گروه‌ها ازسوی تکفیری‌ها می‌داند و می‌نویسد: «القاعده از حماس به‌دلیل عدم اجرای قوانین‌اسلامی در غزه، ایجاد روابط نزدیک با رژیم شیعه ایران و محدود کردن گروه‌های سلفی محلی در غزه انتقاد کرده‌است. داعش نیز پس‌از عملیات ۷ اکتبر، در نخستین موضع‌گیری خود در ۱۹ اکتبر دراین زمینه، به‌طور خاص به حمله ۷ اکتبر اشاره‌ای نکرد و حماس را با ذکر حماقت «زیر پرچم محور ایران» محکوم کرد».

بونزل درباره موضع‌ داعش پیرامون «طوفان‌الاقصی» ادامه می‌دهد: «نشریه وابسته به داعش در مقاله ۱۹ اکتبر خود، از مبارزان فلسطینی خواسته در ابتدا پرچمی که زیر آن می‌جنگند را پاکسازی کنند و نسخه اسلام مورد حمایت این گروه را بپذیرند و پس‌از آن، وارد راه جهاد شوند».

بیشتر بخوانید:

کد خبر 805035
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • رضا هاشمزهی IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    3 2
    داعش امروز صهیونیستها هستند و رهبر آنان گالانت می باشد.