یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

آمنه فرخی: مثل سال‌های گذشته، امسال هم در آستانه برگزاری نمایشگاه بیست‌ودوم، تلاش و تکاپوی ناشران برای انتشار آثار کم و بیش آماده و رساندن کتاب‌ها به نمایشگاه، سرعت بیشتری پیدا کرده است.

اگر‌چه با مرور اخبار و آماری که این روزها منتشر می‌شود، به‌خوبی می‌توان دریافت دست‌کم در حوزه ادبیات، کفه تجدید چاپ آثار قدیمی نسبت به کفه آثار تازه، به دلایل مختلفی چون عبور از هزارتوی کسب مجوز بسیار سنگین‌تر است. با وجود این، مرور آثار شاخص نمایشگاه امسال، در هر 2 گروه، خالی از لطف نخواهد بود.

مجموعه 53 جلدی فرهنگ جبهه

ارائه 53 جلد از فرهنگ جبهه با موضوعات گفتار، نوشتار و رفتار رزمندگان سراسر کشور به همراه لوح فشرده‌ای از این مجموعه با عنوان «عهد جدید» از جمله آثاری است که مؤسسه فرهنگ‌گستر در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد کرد. این مؤسسه همچنین رمان‌های «فتوا»، «خروس تاج دارد» و «قابیل از شکارگاه برمی‌گردد» را که هر 3با موضوع وقایع پیروزی انقلاب اسلامی نوشته شده‌اند، در غرفه آثار دفاع‌مقدس خود به مخاطبانش ارائه می‌کند.

انگشتان پای ریموند کارور

«انگشتان پا» گزیده اشعار «ریموند کارور» هم از جمله کتاب‌هایی است که به نمایشگاه امسال رسیده است. کارور، نویسنده و شاعر آمریکایی که او را در ایران بیشتر با مجموعه داستان‌های مینی‌مالیستی چون «کلیسای جامع»، «وقتی از عشق حرف می‌زنیم»، «فاصله»، «هر وقت کارم داشتی تلفن کن» و... می‌شناسیم علاوه بر آثار داستانی، چندین مجموعه شعر هم دارد که مجتبی پورمحسن ترجمه یکی از آنها را با نام «انگشتان پا» با همکاری نشر هزاره سوم آماده کرده است. پورمحسن علاوه بر این مجموعه، امسال با مجموعه شعر «تانگوی تک‌نفره» و ترجمه کتاب «مردی بدون کشور» به قلم «کورت وونه‌گات» در نمایشگاه حضور کم و بیش فعالی دارد.

خشم قلمبه شجاعی

«خشم قلمبه» با ترجمه سیدمهدی شجاعی از جمله داستان‌هایی است که با اجازه ناشر فرانسوی آن، انتشارات «لیگل دلوازیق» برای کودکان و نوجوانان ایرانی ترجمه و منتشر شده است. «میری دلانسه» در «خشم قلمبه» داستان پسربچه‌ای را به تصویر می‌کشد که احساس می‌کند یک چیز وحشتناک از اعماق وجودش در حال بالا آمدن است... . این کتاب در کنار آثار دیگری که تعداد آنها به 600عنوان می‌رسد، امسال در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عرضه می‌شود. کانون پرورش فکری 60 عنوان کتاب نیز با خط بریل ویژه کودکان و نوجوانان نابینا منتشر کرده است.

دروغ‌های مودب

علی‌محمد مودب یکی از شاعران خوش‌اقبالی است که امسال مجموعه اشعار متعددی از وی در نمایشگاه کتاب تهران ارائه خواهد شد. «دروغ‌های محمدعلی مودب» آخرین دفتر شعر این شاعر است که به‌تازگی توسط نشر علم منتشر شده است. مودب در این مجموعه اگر چه قالب‌های متفاوت را تجربه کرده است، اما بیشتر شعرها، عاشقانه‌اند. این مجموعه 280 صفحه‌ای در کنار 2 مجموعه دیگر این شاعر، «الف‌های غلط» و «مرده‌های حرفه‌ای» از جمله آثاری‌ هستند که امسال در غرفه انتشارات علم قابل دسترسی هستند.

فیلسوفان یهودی

«فیلسوفان یهودی و یک مسئله بزرگ» عنوان آخرین اثر دکتر غلامحسین دینانی است که به همت انتشارات هرمس روانه نمایشگاه کتاب تهران خواهد شد. دکتر دینانی در این کتاب به بررسی سازش فلسفه و دین از نگاه فیلسوفان یهودی می‌پردازد و این سؤال را مطرح می‌کند که آیا فلسفه با دین سازگار است یا خیر؟ او پس از بررسی این مسئله در این کتاب دیدگاه‌های فیلسوفان یهودی را نیز در این باره مورد بررسی قرار می‌دهد. «خواجه نصیرالدین طوسی فیلسوف گفت‌وگو» یکی دیگر از آثار دینانی است که درباره شخصیت خواجه طوسی و آثارش در نمایشگاه کتاب ارائه خواهد شد.

عهد جدید جدید

ترجمه «عهد جدید» به قلم پیروز سیار از نسخه فرانسوی کتاب مقدس اورشلیم، یکی از مهم‌ترین آثار نشر نی در نمایشگاه کتاب امسال است که با 1312 صفحه به قیمت28هزار تومان به بازار آمده است. نی پیش از این، «عهد عتیق» را هم با ترجمه همین مترجم، به بازار داده بود که ظرف 4 ماه به چاپ دوم رسید. به جز این، چاپ دوم کتاب «صید قزل‌‌آلا در آمریکا» نوشته ریچارد براتیگان با ترجمه هوشیار انصاری‌فر یکی دیگر از آثار نی در نمایشگاه امسال است.

آسیب‌شناسی حزب مشارکت

آسیب‌شناسی حزب مشارکت یکی از آثار شاخص سیاسی در نمایشگاه امسال است که گمان می‌رود با استقبال خوبی مواجه شود. این کتاب را مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده است و همراه با 4 کتاب دیگر یعنی «تاریخ انقلاب اسلامی»، «خاطرات حسن روحانی»، «تاریخ انقلاب اسلامی، زمینه‌ها، چگونگی و چرایی» و «فرهنگ‌نامه نهادهای انقلاب اسلامی» برگ‌های برنده‌اش در نمایشگاه 22 محسوب می‌شوند.

باز هم استر و بورخس

«زندگی و آثار بورخس» و «داستان‌های واقعی از زندگی آمریکایی» نوشته پل استر از جمله آثاری هستند که به‌ترتیب توسط مرکز و افق عرضه می‌شوند. این 2 نویسنده که از جمله محبوب‌ترین نویسندگان در ایران محسوب می‌شوند، امسال هم بدون شک طرفداران زیادی خواهند داشت، به‌ویژه آنکه به گفته مترجم «داستان‌های واقعی از زندگی آمریکایی»، این کتاب در حقیقت مجموعه داستان‌هایی است که به قلم استر بازنویسی شده است. استر این داستان‌ها را از طریق فراخوان از یک برنامه رادیویی از طرف مردم دریافت کرده است تا آنها را در این برنامه بازنویسی و بازخوانی کند. پس از اتمام این برنامه استر به پیشنهاد مجری این برنامه 180 داستان از 4000داستان ارائه شده به این برنامه را در قالب یک مجموعه داستان کوتاه گردآوری و تدوین کرده است. «خاطرات سیلویا پلات» و «سفر در اتاق تحریر» به قلم استر از دیگر آثار ترجمه شده توسط مهسا ملک‌مرزبان است که در نمایشگاه کتاب قابل دسترسی است.

چاپ‌های تازه گروهک‌ها

«چریک فدایی خلق»، «سازمان مجاهدین خلق ایران؛ از شکل‌گیری تا فروپاشی»، «حزب توده»، «ساواک» و... از جمله آثاری هستند که چندین بار توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی تجدید چاپ شده‌اند. با این حال، امسال هم چاپ‌های تازه‌ای از همین آثار در نمایشگاه ارائه خواهد شد. هرچند که جلد یازدهم از کتاب «اسناد لانه جاسوسی آمریکا»، «ایران و استعمار انگلیس»، جلد دوم «روزشمار تاریخ معاصر» و «قیام عشایر جنوب» هم از جمله تازه‌های این نشرند.

قاعده بازی بدون غلط املایی

آخرین رمان فیروز زنوزی جلالی که سال گذشته به‌عنوان کتاب برگزیده سال اعلام شد، این بار با اصلاحات و نگاه دوباره به غرفه نشر علم می‌آید تا اشتباهات و غلط‌های چاپی که پیش از این در کتاب وجود داشت، برطرف شود. علاوه بر این، زنوزی جلالی مجموعه سه‌اپیزودی «توپ و پاشنه» را که داستان دلاوری‌های سربازان و فرماندهان نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس است، با نشر سوره مهر به نمایشگاه می‌آورد.

کارنامه زنان نویسنده جنگ

جواد جزینی از جمله نویسندگانی است که امسال علاوه بر بازنشر آثارش، اثر جدیدی را به نمایشگاه آورده است. جزینی که سال گذشته کتاب «خداحافظ قهرمان» را روانه بازار ادبی کرد امسال با کتاب «کارنامه زنان نویسنده جنگ» به نمایشگاه کتاب می‌آید. «کارنامه زنان نویسنده جنگ» دیدگاه‌ها و انتقادات جزینی به تمامی آثار ادبی است که زنان نویسنده از سال 59 تا85 با موضوع دفاع مقدس منتشر کرده‌اند. «الفبای داستان‌‌نویسی» و مجموعه داستانی «کسی برای قاتل مرده گریه نمی‌کند» از دیگر آثار این نویسنده است که در نمایشگاه امسال عرضه می‌شود.

باز هم نوای نی مولانا

بهروز ثروتیان بعد از انتشار «پیر طریقت گفت» و «رویای عشق در مثنوی گل و نوروز» با جدیدترین اثرش «بشنو از نی» در نمایشگاه کتاب حضور خواهد یافت. این اثر که توسط انتشارات مهتاب منتشر می‌شود یکی از آخرین آثار تحقیقی و پژوهشی ثروتیان است که به شرح و توضیح 6 دفتر مثنوی معنوی به زبانی ساده پرداخته و از برخی از اسرار و واژگان آن رمز‌گشایی کرده است.

درآمدی بر روایت‌شناسی

«درآمدی بر داستان‌نویسی و روایت‌شناسی» فتح‌الله بی‌نیاز هم یکی از آثار تئوریک در حوزه ادبیات داستانی است. این کتاب را نشر افراز منتشر کرده و بی‌نیاز در آن تلاش کرده است به‌صورت موجز و دقیق به آسیب‌شناسی رمان و داستان کوتاه ایرانی بپردازد. «درآمدی بر رقص و حرکت در نمایش»، «نمایشنامه‌های ارمنی»، «باغ وحش شیشه‌ای»، «تراژدی در عصر سیاسی یونانیان» و «ردیف موسیقی» از دیگر آثار نشر افراز است.

آخرین آثار شریعتی

بنیاد فرهنگی دکتر شریعتی با همکاری انتشارات گام نو، سخنرانی‌ها و تالیفات دکتر شریعتی را در قالب 4کتاب کم‌حجم و کوچک همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب منتشر و وارد بازار ادبی می‌کند. «مذهب علیه مذهب»، «هنر در انتظار موعود»، «ریشه‌های اقتصادی رنسانس» و «خویش گفته‌ها» آثاری است که توسط این بنیاد منتشر شده است. با انتشار این بخش از سخنرانی‌ها و نوشته‌های دکتر شریعتی توسط بنیادش، تقریبا آثار منتشر نشده دکتر شریعتی به پایان رسیده است.

تجدید چاپ 12 کتاب دانشور

سیمین دانشور اگر چه امسال اثر جدیدی را برای ارائه به نمایشگاه کتاب ندارد، اما تعدادی از کتاب‌های تالیف و ترجمه‌اش در غرفه انتشارات خوارزمی، قطره و نگاه قابل دسترسی است. «سووشون»، «جزیره سرگردانی» و «ساربان سرگردان» همراه با مجموعه «به کی سلام کنم؟» و کتاب معروف «بنال وطن» نوشته آلن پیتون از جمله این آثارند که توسط انتشارات خوارزمی در نمایشگاه امسال ارائه می‌شوند. انتشارات قطره و نگاه نیز به‌ترتیب مجموعه داستان‌های کوتاه «انتخاب» و چاپ نهم از رمان «دشمنان» چخوف و «ماه عسل آفتابی» را از این نویسنده در غرفه‌های خود عرضه خواهند کرد.

40 کتاب تازه فلسفی

همکاری 2نشر حکمت و بصیرت برای انتشار آثاری فاخر در حوزه‌های فلسفه غرب، فلسفه اسلامی، تاریخ و عرفان موجب شده است امسال شاهد حضور 40 عنوان کتاب جدید در غرفه این 2 ناشر باشیم. کتاب‌های «دره‌الاخبار و لمعه‌الانوار» نوشته الیور لیمن با ترجمه ناصرالدین منشی‌یزدی و جلد چهارم مجموعه «تاریخ فلسفه اسلامی» با نظارت حسین نصر، «درباره آکویناس» به قلم جان انگلس و «در باب وحدت عقل ضد‌ابن رشدیان» نوشته توماس آکویناس هر دو به ترجمه بهنام اکبری از جمله آثاری است که انتشارات حکمت در حوزه فلسفه غرب و فلسفه اسلامی به‌منظور ارائه در نمایشگاه کتاب تهران آماده کرده است. علاوه بر این انتشارات بصیرت نیز با چاپ آثاری مثل «تاریخ عثمانی» به ترجمه کیومرث قرق‌لو، «نظریه همه چیز» به ترجمه ابوالفضل حقیری و « جیلی و ابن عربی» تالیف علی اشرف امامی و... آثار ارزنده‌ای را در حوزه تاریخ به مخاطبان خود ارائه خواهد کرد.

بازار داغ هایدگر

بیژن عبدالکریمی، نویسنده و مترجم حوزه فلسفه نیز امسال با 3کتاب مرتبط با مارتین هایدگر به نمایشگاه می‌آید. «تکنولوژی رسانه‌ای» نوشته «یوست لون‌هان» ترجمه مشترک عبدالکریمی و احد علیقلیان، «بررسی اندیشه‌های مارتین هایدگر» به قلم «والتر بیمل» و «هایدگر در ایران» به قلم عبدالکریمی از جمله آثاری است که در نمایشگاه کتاب امسال از این نویسنده ارائه می‌شود. عبدالکریمی پیش از این کتاب « ما و جهان نیچه‌ای» را منتشر کرده که در نمایشگاه کتاب قابل دسترسی است.

راهنمای علمی نمایشنامه‌نویسی

«راهنمای علمی نمایشنامه‌نویسی» نوشته نوئل گریک یکی از آثار شاخص نمایشگاه امسال در حوزه هنر است. این کتاب را نشر بیدگل با ترجمه علی‌اکبر علیزاد به نمایشگاه خواهد آورد. همچنین «تئاتر قانونگذار» نوشته آگستو بوال با ترجمه علی ظفر‌قهرمانی‌نژاد، «مرگ استعاره» نوشته رضا سرور، نمایشنامه «پرتوهای گاما روی گل‌های همیشه بهار ساکنین کره ماه» نوشته پل زیندل با ترجمه شهرام زرگر و نمایشنامه معروف «اولئانا»، (بحث‌برانگیزترین اثر دیوید ممت) از جمله تازه‌های نشر بیدگل در نمایشگاه کتاب امسال هستند.

مکاتبات انیشتن و فروید

چاپ سوم کتاب «چرا جنگ؟ بررسی روان‌شناسانه جنگ» حاصل مکاتبات آلبرت انیشتین و زیگموند فروید، یکی دیگر از آثار شاخص تجدید چاپی در نمایشگاه 22 خواهد بود. این اثر که توسط انتشارات «کتاب روشن» و با ترجمه خسرو ناقد روانه بازار کتاب می‌شود در 4بخش «ندای صلح‌طلبی؛ گفتاری از آلبرت انیشتین»، «نامه انیشتین به فروید»، «پاسخ فروید به انیشتین» و «یادداشت‌های مترجم» ترجمه و تنظیم شده است. گفت‌وگوی فروید و انیشتین در این کتاب نمونه‌ای از بررسی روان‌شناسانه جنگ است که پس از جنگ جهانی اول منتشر شده است.

کد خبر 80443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز