خبرگزاری آمریکایی در گزارش خود از سالگرد تسخیر لانه جاسوسی نوشت: ایرانیان در سالگرد اشغال سفارت آمریکا در ۱۹۷۹ خواستار آتش‌بس در غزه شدند.

13 آبان

همشهری آنلاین-گروه سیاسی: هزاران نفر از ایرانیان روز شنبه در خیابان‌ها جمع شدند تا سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران را جشن بگیرند و «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دهند. و این در شرایطی بود که حمایت واشنگتن از جنگ اسرائیل علیه مردم نوار غزه تشدید می‌شود.

این راهپیمایی که با فراخوان دولت برگزار می‌شود همزمان با چهارمین هفته جنگ اسرائیل-حماس برگزار شد. حدود هزار و ۴۰۰نفر در اسرائیل کشته شدند و بیش از ۲۴۰نفر پس از حمله غافلگیرانه حماس در اکتبر اسیر شدند. عملیات تلافی‌جویانه اسرائیل بیش از ۹هزار نفر را در نوار غزه به کام مرگ فرستاد.

افرادی که در خارج از سفارت سابق ایالات متحده در تهران جمع شده بودند، پرچم‌های آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند.

معترضان تصاویر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را لگدکوب کردند. دیگرانی هم بنرهایی در دست داشتند که بر روی آنها آمریکا شیطان بزرگ معرفی شده بود.

بر روی پرچم اصلی جایگاه نوشته شده بود: ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به‌عنوان سخنران این مراسم ضمن اتنقاد از ایالات متحده به‌علت حمایت از اسرائیل به جمعیت حاضر در مراسم گفت: ما ایالات متحده آمریکا را مقصر اصلی در همه این جنایات می‌دانیم.»

قالیباف همچنین اظهار داشت که حمله حماس به اسرائیل سبب خسارات اطلاعاتی و امنیتی جبران‌ناپذیر به دولت اسرائیل شده است.

در بیانیه‌ای که به نمایندگی از معترضان در پایان بزرگداشت منتشر شد، آنها خواستار «آتش‌بس فوری» در غزه شدند و به ایالات متحده، انگلیس و فرانسه هشدار دادند که این بحران ممکن است در منطقه گسترش یابد. این بیانیه با یک سوگند به پایان رسید که اعلام می‌کرد ایرانیان تا پیروزی نهایی در کنار فلسطین می‌ایستند.

این تظاهرات در میدان فلسطین در مرکز تهران آغاز شد. معترضین تقریبا ۲کیلومتر تا محل سفارت سابق آمریکا راهپیمایی کردند.

کد خبر 804388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha