مدیر دفتر مستعفی کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد که آمریکا علاوه بر ارائه کمک‌های نظامی چند میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی، در زمینه اطلاعات نظامی هم به این رژیم کمک می‌کند.

کرگ موخیبر

به گزارش همشهری آنلاین، «کرگ موخیبر»، مدیر دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نیویورک که در هفته جاری و در واکنش به ناکامی این نهاد در رسیدگی مناسب به جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی از مقام خود کناره‌گیری کرد، در نامه‌ای به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: بخشی از مشکل این است که در سالیان گذشته آمریکا و اروپا در مناقشات میانجیگری کردند؛ اما باید اذعان کنیم که ایالات متحده خود یکی از طرفین جنگ غزه بوده و از اسرائیل حمایت می‌کند.

این مقام مستعفی همچنین اعلام کرد که آمریکا علاوه بر ارائه کمک‌های نظامی چند میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی، در زمینه اطلاعات نظامی هم به این رژیم کمک می‌کند.

او ادامه داد: این حمایت همچنین پوشش دیپلماتیک را هم شامل می‌شود، از جمله اینکه آمریکا در شورای امنیت اجازه اتخاذ هیچ تصمیمی را برای پاسخگو کردن اسرائیل، نمی‌دهد؛ بنابراین طرح این مسئله که آنها می‌توانند نقشی (در میانجی‌گری) داشته باشند، تنها یک توهم است.

او در همین راستا گفت که احتمالا آمریکا در شورای امنیت اجازه آغاز تحقیقات درباره استفاده غیرقانونی رژیم صهیونیستی از بمب فسفر سفید در غزه و لبنان را نخواهد داد.

سازمان عفو بین‌الملل سه‌شنبه در گزارشی ضمن تایید استفاده غیرقانونی صهیونیست‌ها از «فسفر سفید» در حمله به لبنان، خواستار رسیدگی به این «جنایت جنگی اسرائیل» شد.

این سازمان پیش‌تر نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که بر اساس شواهد به دست آمده، یگان‌های نظامی رژیم صهیونیستی در بمباران نوار غزه هم از بمب‌های حاوی فسفر سفید استفاده کرده‌اند.

به گزارش روزنامه تایمز انگلیس، استفاده از فسفر سفید تنها در صورتی مجاز است که از آن برای حمله مستقیم به مناطق پرجمعیت و زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده نشود.

این مدیر دفتر سابق کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نیویورک چندی پیش با نوشتن نامه‌ای به فولکر تورک، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «سازمان ملل به جای آنکه به وظیفه‌اش عمل کند، تسلیم قدرت ایالات متحده آمریکا و لابی اسرائیلی شده است.»

به نوشته پایگاه «راشاتودی»، موخیبر در این نامه تصریح کرد: «بار دیگر شاهد وقوع یک نسل‌کشی در برابر چشمان خود هستیم و به نظر می‌رسد سازمانی که به آن خدمت می‌کنیم، از متوقف کردن آن عاجز است.»

موخیبر همچنین در ادامه نامه خود به اسپوتنیک، اتحادیه اروپا و انگلیس را هم به این متهم کرد که به‌جای حمایت از حقوق بشر، در کنار جنایات رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند. او گفت: این نهادها نه حلال مشکلات، که خود فی‌نفسه مشکل هستند.

این مدیر دفتر سابق کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نیویورک همچنین گفت که آمریکا با افزایش دخالت خود در جنگ رژیم صهیونیستی و غزه اشتباهی بزرگ مرتکب می‌شود.

او گفت بی‌شک فکر می‌کنم که افزایش حضور آمریکا در این مناقشه یک اشتباه خواهد بود. واشنگتن باید حضور خود را در این مناقشه کمتر کرده و با استفاده از نفوذ خود به دنبال برقراری یک آتش‌بس کامل باشد.

وی افزود که آمریکا باید بازسازی غزه، پایان اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی و تحقق حقوق انسانی مردم فلسطین را در دستور کار خود قرار دهد.

موخیبر ادامه داد: اسرائیل با سیاست‌های کنونی خود موجب بروز مقاومت مسلحانه بیشتری می‌شود. در نتیجه اشغالگری اسرائیل بود که حماس در غزه سر برآورد. شاید بتوانید همه فرماندهان و سربازان حماس را بکشید؛ اما همین کودکان که امروز در این وضعیت وحشتناک به سر می‌برند، در آینده مسیر مقاومت را ادامه خواهند داد. پس اگر هدف، صلح و پایان این مناقشه است، راه دستیابی به آن پایان اشغالگری است.

کد خبر 803996
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha