گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: زائران 10 کاروان که قرار بود از فرودگاه مهرآباد تهران عازم عتبات عالیات شوند بیش از 24 ساعت در فرودگاه‌های مهرآباد و امام سرگردان شدند.

راهنمای یکی از کاروان‌ها به همشهری گفت: زائران عتبات عالیات 10 کاروان از شهرهای تهران، اراک، قم و قزوین که قرار بود با پرواز ساعت 15 روز جمعه 11 اردیبهشت ایران ایر از فرودگاه مهرآباد عازم فرودگاه بغداد شوند تا ساعت 14 روز شنبه 12 اردیبهشت معطل شدند.

وی اظهار کرد: حدود 400 زائر برای اعزام به عتبات عالیات پیش‌از ظهر 11 اردیبهشت در فرودگاه مهر‌آباد حاضر شدند. دقایقی قبل از زمان پرواز به زائران اعلام شد که پرواز انجام نخواهد شد.

این راهنمای کاروان افزود: حدود ساعت‌3 روز جمعه با اعلام اینکه پرواز از فرودگاه مهر‌آباد انجام نخواهد شد زائران را با اتوبوس به فرودگاه امام منتقل کردند. وی با انتقاد از وضعیت پروازهای عتبات تصریح کرد: برنامه‌ریزی اصولی برای اعزام زائران به عتبات وجود ندارد و هیچ مسئولی خود را مکلف به پاسخگویی نمی‌داند.

راهنمای کاروان عتبات عالیات عنوان کرد: زائران از ساعت‌ها قبل در فرودگاه حضور داشتند که با وجود تلاش کارکنان ایران ایر هیچ گونه امکاناتی در اختیار زائران قرار داده نشد. زائران شب را به شوق زیارت عتبات با مشقت و تحمل رنج فراوان در فرودگاه امام به‌سر بردند. وی اظهار کرد: مسئولان ایران‌ایر اعلام کردند برای دلجویی از زائران برای معطلی در فرودگاه برای هر یک از آنها یک سفر مشهد مقدس در نظر گرفته‌اند.

سناریوی سر‌گردانی زائران عمره و عتبات عالیات به‌دلیل ناهماهنگی بین بخش‌های ذیربط برای چندمین بار است که رخ می‌دهد و به تبع آن نیز مسئولان فقط قول می‌دهند که به‌زودی تمام مشکلات رفع خواهد شد.

یک زائر 70‌ساله اراکی نیز در تماس با همشهری گفت: ما برای عزیمت به عتبات از صبح روز جمعه 11 اردیبهشت در فرودگاه‌های تهران معطل هستیم.  وی با گله از نحوه برخورد مسئولان عنوان کرد: ما شب را در نمازخانه فرودگاه امام گذراندیم.

مسئولان حتی ابتدایی‌ترین حقوق ما را هم قبول نمی‌کنند. به‌نظرم از احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند. در این رابطه یدالله آقایی صائم، سخنگوی شرکت فرودگاه‌های کشوری در گفت‌وگو با مهر توضیح داد: فرودگاه مهرآباد با اعلام کتبی به ایران ایر اعلام کرده بود که اجازه برقراری پرواز خارجی از فرودگاه مهرآباد تهران وجود ندارد و می‌بایست تمام پروازهای خارجی از فرودگاه امام خمینی(ره) انجام شود اما با این حال این شرکت به مسافران خود اعلام پرواز خارجی در فرودگاه مهر آباد را داده بود.

مسئولان پاسخ نمی‌دهند

خبرنگار همشهری برای بررسی موضوع با مدیرکل روابط عمومی سابق سازمان حج و زیارت تماس گرفت. وی توضیح در این باره را در حوزه مدیر‌کل عتبات دانست. دفتر مدیرکل عتبات نیز اعلام کرد پاسخگویی به این مسائل مربوط به معاون عتبات سازمان حج و زیارت است.

در سازمان حج و زیارت هم که از چند هفته پیش بحث ادغام آن با سازمان میراث فرهنگی اعلام شده کسی پاسخگو نیست! البته توقع از سازمانی که 2رئیس دارد بیش از این نیست. مشکلات پیش آمده برای عمره‌گذاران و زائران عتبات عالیات نتیجه انسجام در بحث حج و زیارت و صد البته تکریم ارباب رجوع در دولت نهم است.

اینکه سازمان حج و زیارت زیر مجموعه وزارت ارشاد باشد یا میراث فرهنگی برای زائران زیاد مهم نیست؛ باید حفظ شان و حرمت زائران ایرانی مورد توجه باشد.

کد خبر 80392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز