رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه گفت: نخستین تدفین‌ دوره ساسانی در آذربایجان‌غربی در تپه باستانی این شهرستان یافت شد که این امر یکی دیگر از نشانه‌های قدمت این منطقه از کشور است.

چپرآباد

به گزارش همشهری آنلاین، روناک تاسا اظهار کرد: در بررسی های صورت گرفته، ۱۱ محوطه تاریخی در محدوده آبگیری سد چپرآباد این شهرستان شناسایی و عملیات نجات بخشی آن انجام شد که در فصل سوم کاوش در این منطقه، تدفین مربوط به دورۀ ساسانی کشف شد.

وی با بیان اینکه این مورد با توجه به سنت‌های تدفین در دورۀ ساسانی، یکی از معدود تدفین‌های شناسایی شدۀ این دوره است که ارزش باستانی زیادی نیز دارد، تصریح کرد: در این کاوش، انواع اشیای موزه‌ای از جمله ظروف سفالی، اشیای سنگی و استخوانی نیز یافت شده که هم اکنون در موزه اشنویه نگهداری می شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه گفت: فصل سوم کاوش تپه چپرآباد، همزمان با آبگیری سد، به مدت ۵۰ روز انجام و طی این فصل، ۱۰ ترانشه به ابعاد گوناگون در ادامۀ بخش‌های کاوش‌ شدۀ ۲ فصل پیش مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجۀ آن بیش از ۲۳۰ مترمربع از بقایای معماری این استقرار پیش از تاریخی آشکار شد.

تاسا با بیان‌اینکه تپۀ چپرآباد در برنامۀ بررسی و شناسایی به نام تپه گَرگَرو با کد اختصاری CHD۰۳ نام‌گذاری شد، اظهار کرد: این منطقه بر اساس اسناد میراث‌فرهنگی آذربایجان‌غربی و گفتۀ اهالی منطقه به نام تپۀ "چپرآباد" معروف است.

وی با بیان اینکه در نتیجۀ سه فصل کاوش در این محوطه مشخص شده که تپه چپرآباد بقایای روستایی کوچک مربوط به نیمۀ دوم هزاره پنجم قبل از میلاد است، گفت: هم اکنون ۱۱ محوطه تاریخی این شهرستان در محدوده سد چپرآباد قرار دارد که از این تعداد پنج تپه باستانی در محدوده پرخطر (دفن در زیر آب) و ۶ تپه نیز در حاشیه سد قرار دارد.

تاسا اضافه کرد: آبگیری سد چپرآباد از اوایل شهریور امسال، همزمان با هفتۀ دولت، شروع و سطح آب دامنه‌های شمالی و شرقی محوطه را در بر گرفته اما هنوز بقایای معماری آشکار شده در بالای تپه به زیر آب نرفته است.

کد خبر 802225
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • امیر ابراهیمی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    33 0
    خیلی برام جالبه ، چندین سال هست که میراث فرهنگی داره مثلا حالا با زور و دستور یا هرچی ، تا میراث باستانی کشف بشوند ، اما یک نکته خیلی به وضوح عیان و قابل مشاهده است که میراث فرهنگی و آثار باستانی ایران در تمام کاوش‌هایی که انجام میده نشنیدم بگه اشیاء فلزی و تزیینی یا الواح گلی یا ضروف فلزی کشف کرده باشه مگر یک چند تا ناچیز . ولی قاچاقچیان یک سوراخ میکنن کلی اشیاء فلزی مثل خنجر ، شمشیر قاشق چنگال چاقو و... اشیاء فلزی بدست می‌آید. به نظر من میراث باستانی چند نفر از قاچاقچیان و حفاران غیر مجاز رو استخدام کنه خیلی برای ارتقاء فرهنگ باستانی کشور مفید باشه . چه خبره تو این اداره ؟؟؟ وقتی کسی مثل مهر علیزاده استاندار و رئیس واستاد باشه وضعیت کشور همینقدر فشل و قاراشمیشه
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      0 26
      نظرت را برای خودت نگه دار چون یک سر بزن به موزه تا آثار باستانی کشف شده را ببینی
  • احمدبهزادی IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    29 2
    تمام این کارها که در محوطه های باستانی کشور انجام میشوددقیقا وهدفمنداست وهدفشان نابودی میراث فرهنگی وباستانی ایران قبل از حمله اسلام به ایران است
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    9 4
    اگر در این کشف اشیای منقول وجود داشته باشد، به تهران و اصفهان و کرمان منتقل خواهند شد و اشیای غیرمنقول هم تدریجا از بین برده خواهند شد. چرا؟ چون سایت این محوطه در آذربایجان قرار دارد. اتفاقی که مردم آذربایجان در صد سال اخیر شاهدش بوده‌اند.
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    4 3
    ازجنوب بیشتر ببینید
  • وحیدواحدیان اسماعیل پور IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    2 2
    خوب
  • ب پ IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    9 0
    مگه ممکنه طلا و نقره نباشد کاش هیچوقت کشف نشوند چون بیشتر درخطر محو شدن هستند
  • تیمور IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    3 1
    ایرانیا از نظریه اینشتین (در زمان سیال هستند) خیلی وقته جلوتر زدن یعنی هندوهایی که ۸۰۰سال قبل از میلاد به ایران آمده اند صاحب تاریخ پنج هزارساله میشوند ساسانیان که بیش از دویست سال بعد از میلاد به حکومت می رسند آثار قبل از میلاد برایشان پیدا می کنیم اصلا هم جای خجالت ندارد...
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    3 0
    چرا هر چی میراث باستانی ایرانه یا در محدوده ی آبگیری است یا زیر آب اما ....