اولین محفل نورانی «شب خاطره» به مناسبت سالگرد بزرگداشت شهدای رخداد تروریستی حرم شاهچراغ با مشارکت ستاد مردمی شهدای منطقه 16، خادم یاران رضوی و فرهنگسرای بهمن برگزار شد. از این پس نخستین چهارشنبه هر ماه، سالن مبارک این فرهنگسرا میزبان این محفل با حضور رزمنده‌های دوران دفاع‌مقدس خواهد بود.

محفل خاطره

 همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: نخستین محفل نورانی «شب خاطره» به مناسبت سالگرد بزرگداشت شهدای رخداد تروریستی حرم شاهچراغ با حضور حاج جواد علی گلی، مسئول ستاد مردمی شهدای منطقه 16، جمعی از خادم یاران آستان قدس رضوی، مدیران فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه16و فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج و شماری از رزمندگان دفاع‌مقدس و خانواده معظم شهدا در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

اولین محفل نورانی «شب خاطره» در فرهنگسرای بهمن| به یاد شهدای شاهچراغ

تبیین دفاع‌مقدس بردوش ماست

در ابتدای این برنامه، جواد علی گلی، مسئول ستاد مردمی شهدای منطقه 16با اشاره به اهمیت نقش بانوان در پیشبرد انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس گفت: همانطور که همه ما می‌دانیم، در آن دورانی که اکثر کشورها در مقابل ما صف کشیده بودند، زنان در کنار مردان در تمام شهرها و روستاهای این مرز و بوم نقش پررنگ و مهمی در دفاع از کشور و انقلاب اسلامی ایفا کردند، چه در پشتیبانی از رزمندگان در جبهه‌ها و چه در مقام همسر در حمایت از مردان خانواده یار آنان بوده و نقشی بی‌بدیل در تاریخ این کشور ترسیم کردند.

جواد علی گلی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت نقش «جهاد تبیین» گفت: ما در یک زمان تکلیف داشتیم که در جبهه‌های جنگ تحمیلی حضور داشته باشیم و این کار را هم انجام دادیم و الان تکلیف این است که در جبهه تبیین خدمت کنیم. حضرت آقا در این خصوص فرمودند؛ اگر بیانات حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) نبود، «کربلا» هم نبود. شهادت در یک لحظه اتفاق می‌افتد ولی بیان رخداد کربلا آن را زنده نگه داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این وظیفه بر عهده ماست که ظهور و بروز انقلاب اسلامی و حماسه دفاع‌مقدس را بازگو کنیم، چرا که در طول تاریخ کشورمان چنین ایثار، رشادت‌ها و شجاعت‌ها کمتر دیده یا شنیده شده است. اگر انقلاب اسلامی را مانند یک اسلحه بدانیم، هشت سال دفاع‌مقدس خشاب این اسلحه است که «تبیین» آن بر دوش ما سنگینی می‌کند.

این رزمنده دوران دفاع‌مقدس یادآور شد: بیان و بازگویی رشادت‌های شهدا در عملیات کربلای 5توسط ما و خانواده‌های معظم شهدا باعث احیای آن خواهد شد، همانطور که مراسم هر ساله سوگواری محرم، اسلام را زنده نگه داشته است. اگر ما نگوییم، دشمن از این موضوع سوءاستفاده کرده و واقعیت‌ها را به‌نحوی وارونه جلوه می‌دهد.

مسئول ستاد مردمی شهدای منطقه 16درباره اقدامات سه ساله این مرکز در حوزه شهدای منطقه گفت: حدود 3سال است که خواهران و برادران با جمع‌آوری اطلاعات صحیح پیرامون شهدای منطقه 16اقدامات مؤثر و مفیدی انجام داده‌اند. پیش‌تر گفته می‌شد ما در این منطقه 3هزار و 500شهید داریم. درحالی‌که براساس پیگیری‌های ستاد منطقه 16تقریبا 2هزار و 200شهید دارد چه کسانی که ساکن این منطقه بوده و چه کسانی که هم‌اکنون در این منطقه ساکن هستند. به‌عنوان مثال محله نازی‌آباد 600شهید دارد و ما تاکنون با 350خانواده معظم این شهدا اطلاعاتی را در قالب عکس، فیلم، مصاحبه و وصیتنامه شهدا جمع‌آوری کرده‌ایم که قصد داریم در آینده نزدیک در سایت این مرکز به نشانیshohada16.ir بارگزاری کنیم.

اولین محفل نورانی «شب خاطره» در فرهنگسرای بهمن| به یاد شهدای شاهچراغ

نقش بانوان فعال در دفاع‌مقدس

محمد رخشان، از دیگر رزمنده‌های دفاع‌مقدس در ادامه به اهمیت نقش بانوان فعال در شکل‌گیری پایگاه بسیج خواهران در این منطقه اشاره کرد و افزود: سال 1358در ابتدای شکل‌گیری بسیج در محله‌های مختلف تهران بودیم. در همین محله جوادیه، نخستین واحد بسیج خواهران پایگاه سجادیه بود که با 3عضو فعال شروع به فعالیت کرد و در آن زمان با جذب 40عضو جدید توانست پیش‌روتر از بسیج برادران، ظاهر شود و این پایگاه راه‌اندازی شد. در آن زمان از سوی بسیج برادران 50عضو فعال داشتیم و شخصی به نام زکریا بود که در همین مسجد به ما تاکتیک‌های نظامی و تیراندازی با اسلحه‌هایی مثل (کلت 45، یوزی، ژ-س و ‌ام یک) را آموزش می‌داد.

این رزمنده دفاع‌مقدس افزود: با شروع جنگ قرار شد 45نفر به‌عنوان نیروی بسیجی داوطلب از این پایگاه به منطقه کردستان اعزام شویم. بعد از پشت سرگذاشتن یک دوره آموزش نظامی سخت و فشرده در پادگان امام‌حسین(ع) با اتوبوس حرکت کردیم. در مسیر به‌خاطر احتمال حملات نیروهای ضدانقلاب و کومله از اتوبوس پیاده شده و با چند مینی‌بوس همراه با دو جیپ آهو مسلح شده به مسلسل کالیبر 45ادامه مسیر دادیم تا اینکه به پادگان مریوان رسیدیم.

چهره حاج احمد متوسلیان را درست ترسیم نکردیم

وی با بیان خاطراتی از حاج‌احمد متوسلیان گفت: حاج‌احمد را در همان ابتدای ورود به پادگان دیدم ایشان نخستین فرمانده‌ام در دوران بسیج و سپاه بود. در صحنه‌هایی از فیلم «ایستاده در غبار» چهره بسیار جدی و خشن از حاج احمد نشان داده شد. اما در واقعیت حاج‌احمد در عین جدی بودن، در برابر دوستان و نیروهای خودی بسیار لطیف و حساس بود. حتی به یاد دارم زمانی که نیروهای دشمن شهید محمد توسلی، جانشین حاج‌احمد را که بسیار او را دوست داشت شهید کردند، حاج احمد در مراسم خاکسپاری این جوان خم به ابرو نیاورد ولی گفته شد که در همان شب و در تنهایی‌اش بسیار گریه و ناله کرد.

شما هم دعوتید به این محفل ماهانه

استقرار پرچم سبز متبرک به حرم امام‌هشتم(ع) توسط خادم‌یاران رضوی، پخش کلیپ سخنان مقام معظم رهبری پیرامون دفاع‌مقدس، اجرای نمایش «تک پرده آنسوی تاریکی‌ها» توسط گروه هنری باران با موضوع شهدای رخداد تروریستی حرم شاهچراغ در شیراز و به همراه اجرای هنرمندانه علی حسنی مجری و روایتگر دفاع‌مقدس از بخش‌های این محفل نورانی بود. گفتنی است، این برنامه با مشارکت و همکاری ستاد مردمی شهدای منطقه 16، خادم یاران رضوی و فرهنگسرای بهمن در نخستین چهارشنبه هرماه، بعد از اذان مغرب و عشا در سالن مبارک این فرهنگسرا برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از این برنامه ماهانه می‌توانند به نشانی: فرهنگسرای بهمن واقع در میدان بهمن، خیابان شهید وفایی مراجعه کنند.

کد خبر 802073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha