چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کتاب چهار جلدی "نظریه‌های ارتباطات: مفاهیم انتقادی در مطالعات رسانه‌ای و فرهنگی" منتشر شد

کتاب چهار جلدی "نظریه‌های ارتباطات: مفاهیم انتقادی در مطالعات رسانه‌ای و فرهنگی" با سرویراستاری دکتر سعیدرضا عاملی، دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران، توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی منتشر شد

چهار مترجم که دانش آموخته ارتباطات از دانشگاه تهران هستند ترجمه این اثر را که مشتمل بر 79 مقاله از اندیشمندان بزرگ مطالعات رسانه‌ای و فرهنگی است، انجام داده‌اند.

شاهو صبار مترجم جلد اول، هادی خوشنویس مترجم جلد دوم، احسان شاقاسمی مترجم جلد سوم و گودرز میرانی مترجم جلد چهارم این مجموعه 2300 صفحه‌ای هستند.

مقالات این اثر توسط پل کوبلی از میان آثار ارتباط شناسان مشهور دنیا دستچین شده است. رویکرد اصلی این کتاب، ارتباطات نشانه شناختی است و با در کنار هم قرار دادن نظریه‌های گوناگون نشانه شناسی از حوزه‌های مختلف معرفت زبان شناختی، فلسفی، ادبی، روان شناختی، انسان شناختی، منطقی و جامعه شناختی مسیری پیچیده اما روشن برای رسیدن به معنای نشانه ها فراروی خواننده ترسیم می‌کند.

نشانه شناسی از جمله حوزه‌های کمتر شناخته شده دانش در ایران محسوب می‌شود و آثار انگشت شمار این دانش به زبان فارسی هنوز نتوانسته است چنان که باید و شاید این حوزه مطالعاتی را در کانون توجه علاقه‌مندان قرار دهد. از این رو این اثر با تنوع موضوع و نیز گوناگونی آرای نویسندگان توانمند آن می تواند چراغ راه جویندگان معرفت نشانه شناختی باشد.

کتاب نظریه‌های ارتباطات به لحاظ حجم و تنوع نظریه‌ها از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است و در واقع دائره المعارفی است که نظریه‌های مهم ارتباطات از کلاسیک تا مدرن و پست مدرن را در خود جای داده است.

این اثر در فصل نخست با طرح بخشی به عنوان الگو و الگوسازی به مهم ترین مفاهیم ارتباطات به مثابه زیربنای شکل گیری اثر می پردازد تا در بخش دیگری از این جلد وجه مهم دیگری از ارتباط را که مد نظر ویراستار است شرح دهد و با رویکردی نشانه شناختی در بخش سوم کتاب در جلد دوم بر مفاهیم زبان شناختی ارتباط متمرکز شود و بر این اساس دیگر بخش این مجلد را کاربردی کند.

کوبلی در جلد سوم کتاب خود ابتدا از متن و با اثری مشهور از رولان بارت بنام شروع می کند و با تشریح ژانر و ارتباط آن با متن در قسمت دوم (بخش ششم کتاب) به بازنمایی، گفتمان و ایدئولوژی می پردازد تا تأثیر آنها را در ارتباطات رسانه ای شده که سر آغاز جلد چهارم است، گوشزد کند.

جلد چهارم که مرکب از چهار بخش است ارتباطات با واسطه یا رسانه‌ای شده را سرلوحه بحث قرار می‌دهد و با آشنا ساختن دانش پژوه با مفاهیم این حوزه در هشتمین بخش کتاب مهم‌ترین وجوه ارتباط رسانه‌ای - رمزگذاری، رمزگشایی و عمل خوانش یا قرائت متن - را تشریح می‌کند. نهمین بخش کتاب به رابطه شناخت و ارتباطات می‌پردازد تا حوزه میان رشته‌ای ارتباطات را از دانش روان شناسی بی‌نصیب نگذارد.

کوبلی در این 9 بخش خواننده را کاملا آماده می‌سازد که در ورود به بخش دهم که فضایی متفاوت از بقیه کتاب دارد دچار خلأ معرفتی نشود. در این بخش از کتاب به فضای ارتباطات جهانی و جهانی شدن به عنوان پدیده ای که بر این مبنا شکل گرفته است وارد می‌شویم و نهایتا با شناخت حقوق، قوانین و قراردادهای جهانی حاکم بر ارتباطات کتاب را به پایان می‌بریم.

کتاب "نظریه‌های ارتباطات: مفاهیم انتقادی در مطالعات رسانه‌ای و فرهنگی" در چهار جلد، 2300 صفحه به علاوه دیباچه پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و نیز دیباچه سرویراستار فارسی این مجموعه با قیمت 38600 تومان منتشر شده است

کد خبر 80191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز