بیکاری معضلی است که این روزها گریبان جامعه ما را گرفته و خیال رها کردن آن را هم ندارد. رشد فزاینده آن به جایی رسیده که جوانان ما برای به دست آوردن یک منبع درآمد به هر دری می زنند تا برای خود موقعیت شغلی ایجاد کنند.

کار

همشهری آنلاین:گروه خانواده-مژگان مهرابی:در این میان عده ای افراد سودجو برای پیشبرد کارهای خود در و دیوار شهر را به یک بیلبورد تبلیغاتی تبدیل کرده و با نصب آگهی های استخدام که اغلب هم غیر مجاز است سرابی برای جویندگان کار ایجاد می کنند. در واقع مشکل بیکاری در جامعه امروز ما مشکل نخ نمایی است که به سبب تکراری شدنش هیچ دغدغه ای را برای مسئولان ایجاد نمی کند. روی در و دیوارهای شهر همه جور آگهی دیده می شود. از منشی و بازاریاب گرفته تا پرستار سالمند و مدرس زبان. نکته جالب اینکه، در بین آگهی ها، کارفرمایان بیشتر طالب استخدام زنان و دختران جوان هستند و خیلی رغبت به زمینه اشتغال برای آقایان ندارند. به خصوص کارهای دفتری. از آنجا که پیدا کردن شغل مناسب دغدغه امروز جوانان شهر ماست، گزارشی در این باره تهیه کرده ایم.

کار با حقوق مکفی

«کار در محیطی سالم با حقوق مکفی» آگهی است که برای کار در یک کارگاه خیاطی واقع در یکی از خیابان های جنوب شهر نصب شده است. فضایی 50 متری در زیرزمینی که نه نور دارد و نه راه نفس، باید 16 پله پایین بروی تا به آن برسی. 7 میز خیاطی در کنار هم قرار گرفته و راه باریکی برای عبور کارکنان وجود دارد. صاحب کارگاه آدم خوش برخوری نیست و با فضای تلخی که ایجاد کرده هیچ کس جرات به صحبت کردن با دیگری را ندارد. می گویم برای کار آمده ام.  مرد با اخم می پرسد؟ خیاطی بلد هستی؟ برای دوخت آمده ای یا برش؟

-دوخت

- ساعت کاری اینجا از 8 صبح تا 6 عصر است و بیمه هم ندارد.

 بعد سرش را بالا می آورد و او را ورانداز می کند. بعد هم قیمت دوخت را می گوید. خیلی کم است. با یک حساب سرانگشتی آنچه دستگیرم می شود، از کار در اینجا ماهانه 5 تا 6 میلیون بیشتر گیرم نمی آید. مرد با صدای نخراشیده اش می گوید: «اگر  دوست داری شماره تلفن و مشخصاتت را به آن خانمی که جلوی در اتو می زند بده درغیر اینصورت به سلامت.»

حقوق دریافتی بسته به کارکرد شما دارد

آگهی بعدی با همین مضمون مربوط به مهد کودکی در مرکز شهر است. روی برگه ای نوشته شده است: «به چند مربی و خدمه برای کار در مهد کودک نیاز داریم با شرایط خوب و حقوق بالا.» رد نشانی را گرفته و به مهد کودک می روم. خانم 40 ساله ای که پشت میز نشسته، مدیر مهد کودک است. می پرسد: «تا به حال در مهد کار کرده اید؟»

-بله. چندماهی در مهد کودک مربی زبان انگلیسی و قران بودم. کار با بچه ها را خوب می دانم.

-ساعت کاری اینجا 30/7 تا 17 است. بدون بیمه. یک ماه کار می کنید و اگر از کار شما راضی بودیم که قرارداد می نویسیم. ماهی 6 تا 7 میلیون تومان. بسته به کارکرد شما دارد.

آگهی های پوشالی جذب نیرو|گشتم نبود،نگرد نیست!

منشی با ظاهر آراسته

«به خانمی آراسته با روابط عمومی بالا در شرکتی نیازمندیم» نمونه آگهی که زیاد می بینیم. جمله عنوان شده خیلی خوب می تواند ذهنیت کارفرما را نشان دهد. واقعا منظور از آراستگی چیست؟ اگر کسی چهره خوش سیمایی نداشته باشد، کسب و کار از رونق می افتد؟ اگر محجبه باشد نمی تواند مشتری جذب کند؟ همه اینها زنگ خطر است.

کار برای آقایان نیست!

محمد شکفته گوهری کارشناس ارشد جمعیت شناسی دانشگاه تهران درباره معضل بیکاری به نکته های ارزنده ای اشاره می کند. به باور این محقق بیکاری بطور قابل توجهی فرایندهای جمعیتی نظیر ازدواج، طلاق، باروری، و مهاجرت را تحت تأثیر قرار می دهد. او در این باره می گوید:‌ «با یک نگاه اجمالی می توان به این نتیجه رسید که اغلب کارفرمایان تمایل به همکاری با بانوان را دارند. چرا که بانوان با حداقل دستمزد کار می کنند و آقایان به سبب اینکه گرداننده زندگی هستند رغبتی به کار با حقوق کم ندارند و ترجیح می دهند بیکار بمانند. مشکل دیگر اینکه اغلب پسران جوان ما با فارغ التحصیلی از دانشگاه انتظار دارند کار نان و آب داری به آن ها به دهند به همین سبب پیشنهاد های شغلی با حقوق کم یا موقعیت پایین را رد می کند و در نهایت بیکار می ماند. بعضی از پسران جوان حوصله شاگردی و کارکردن بدون مزد را ندارند و ترجیح می دهند اوقات را به بطالت سر کنند تا کسب تجربه.  نکته مهم اینجاست کارفرمایان در حین گفتگو با جویندگان کار خیلی خوب متوجه شرایط زندگی آن ها می شوند اینکه آنها نیاز دارند و ناگزیر شرایط بد کاری را قبول می کنند.

کد خبر 801746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 0
    تنها راه حل مشکل بیکاری توسعه شهری است .شهرداری ها و وزارت خانه ها زمین های بکر و دست نخورده را برای جوانان جویای کار قرار دهد. فردا جنگ بشه نشه من باید دفاع کنم پس ایران برای همه است نه دلال ها ...
  • مهندس بی کار IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 0
    بیکاری یعنی سرطان