کم‌آبی، بی‌آبی و خشکسالی در بسیاری از استان‌های کشور این بار دامن روستاهای جزیره قشم را فراگرفته است. در روزهای اخیر اعلام شد که 2 روستا در قشم 120روز است که با بی‌آبی مواجه شده‌اند.

قشم

چنان‌که روزنامه «صبح ساحل» در این‌باره نوشت: «4‌ماه است لوله‌های خانه‌شان رنگ آب را ندیده است. خیلی از خانواده‌ها پول خرید تانکر آب را ندارند و با دبه‌های ۲۰لیتری، از آب آب‌انبار، مخزن خانه‌شان را پر می‌کنند. هر فرد در حیاط خانه‌اش حفره‌ای ایجاد کرده و از آن به‌عنوان منبع نگهداری آب استفاده می‌کند... .» در ادامه آمده است: «اینها روایتی از وضعیت اهالی 2روستای باغ‌بالا و کنارسیاه در غرب جزیره قشم است که بی‌آبی زندگی‌شان را خاکستری کرده است؛ مردمانی که هر 120روز یک‌بار آب شهری سهم‌شان است. 120روز گرفتاری و به‌دنبال آب بودن؛ خواندن این گزاره یک چیز و زندگی کردن آن، چیز دیگری است، اما اینجا جنوب است و انگار همگان از اهالی این جغرافیا انتظار سازگاری با محنت را دارند؛ محنتی که نه حقشان است و نه شأن‌شان.» همین گزارش در روزهای گذشته بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است؛ اینکه وضعیت آب آشامیدنی در روستاهای غرب قشم با مخاطره مواجه شده است.

قشم، منبع آب متعارف ندارد

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد که 120روز بی‌آبی در روستا «باغ بالا» و «کنار سیاه» اتفاق نیفتاده است. عبدالحمید حمزه‌پور گفت: «در شهرستان قشم بیش از 60روستا وجود دارد. قشم به‌طور کلی هیچ منبع آبی متعارفی مانند چاه، چشمه و سد ندارد. با اینکه دور تا دور قشم را آب احاطه کرده، اما آب آشامیدنی ندارد. برای همین، تنها راه تامین منابع آبی،  تامین و تکمیل آب شیرین‌کن از خلیج‌فارس است. در حال حاضر آب آشامیدنی قشم و روستاهای این شهرستان به همین شکل تامین می‌شود. روزانه 24هزار مترمکعب آب شیرین تولید می‌شود تا اهالی جزیره از آن بهره‌مند شوند. در قشم شبکه توزیع آب آشامیدنی وجود دارد که از این طریق به روستاها آبرسانی می‌شود.»

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان عنوان کرد: «با توجه به اینکه روستاها توسعه پیدا می‌کنند و با حضور اتباع در این مناطق، نیاز به تامین آب آشامیدنی بیشتری است، برای همین، ظرفیت تامین آب شرب سال به سال تغییر می‌کند. در سال‌های اخیر به‌دلیل توجه به کمبود آب آشامیدنی و تامین آن، چیزی حدود 10هزار مترمکعب آبرسانی شده است.» او ادامه داد: «همچنین 4هزار مترمکعب آب اخیرا وارد مدار آبرسانی به روستاهای قشم ازجمله (باغ بالا) و (کنار سیاه) شده است. قرار است ظرف یک‌ماه آینده 5هزار مترمکعب آب به مدار آبرسانی اضافه شود. همچنین 4هزار مترمکعب آب نیز در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار قرار دارد. طبق برنامه‌ریزی‌های لازم در مدت 2سال قرار است 3هزار مترمکعب آب به آب شرب قشم اضافه شود. با تامین این میزان از آب شرب، 30درصد از طرح آبرسانی در قشم اجرا خواهد شد.»

به‌گفته مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان، علاوه بر اینها حدود 40کیلومتر خط انتقال و بیش از 10هزار مترمکعب مخزن نیز در دست اجرا داریم: «ارزش پروژه‌های آب شیرین‌کن‌ها با این خطوط آب بیشتر از 600میلیارد تومان است.»

عبدالحمید حمزه‌پور تأکید کرد: «اینکه 120روز بی‌آبی در روستای باغ بالا و کنار سیاه تجربه شده است، به‌نظر من، کذب است؛ چون امکان ندارد که 120روز بی‌آبی را یک نفر تحمل کند.» به‌گفته مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان، تنش آبی ۱۳ روستا در غرب جزیره قشم پایان خواهد یافت. عبدالحمید حمزه‌پور گفت: «پیش‌بینی می‌شود در ۲‌ماه آینده با تکمیل آب‌شیرین‌کن ۴هزار مترمکعبی باسعیدو، مشکل کمبود آب ۱۳روستای غرب جزیره از روستای باسیعدو تا روستای چاهوی شرقی حل شود.»‌

برای اینکه آب‌رسانی به روستاهای قشم به ۱۰روزی یک‌بار برسد به ۵۶۰میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال نیاز و تامین آب دوسوم جزیره برعهده آبفای هرمزگان است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: «سال75 به یاد دارم که بی‌آبی در قشم به قدری شرایط بدی ایجاد کرده بود که از طریق جهاد به بندرعباس رفتیم و از آنجا به قشم آب شرب آوردیم. دلیل آن هم همانطور که گفتم، نبود آب شرب در کل جزیره قشم است. بنابراین، در قشم همیشه آب شرب یک دغدغه اصلی بوده و همیشه آب‌رسانی به قشم و روستاهای این شهرستان در اولویت قرار داشته است. برای همین، امکان ندارد که بدون آب شرب 4‌ماه در روستای باغ بالا و کنار سیاه زندگی کرد.»

حمزه‌پور ادامه داد:‌ «مخازن آب شورا و دهیار روستاها پر آب است و اگر در روستاها گزارش بی‌آبی را داشته باشیم، بلافاصله با مخازن سیار به روستاها آب‌رسانی خواهد شد. ظرف 2هفته آینده با یک آب شیرین‌کن جدید مشکل بی‌آبی اهالی این روستاها به‌طور اساسی رفع می‌شود.»

همچنین به‌گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، نیروگاه غدیر در جزیره قشم ظرفیت تولید ۳۰هزار مترمکعب آب دارد که اکنون ۸هزار مترمکعب از آن تولید می‌شود. پیغامی گفته است:‌ «نیروگاه قشم مولد نیز آمادگی تولید ۱۴هزار مترمکعب آب را دارد و درصورت خرید تضمینی می‌توان این آب را

به سرعت به شبکه آب‌رسانی جزیره تزریق کرد.»

وعده 2 هفته ای برای پایان 120 روز تشنگی در قشم | آب‌ شیرین کن به داد مردم می رسد

گلایه مردم

یکی از اهالی روستای باغ بالا در جزیره قشم وضعیت آب‌رسانی به این روستا را نامناسب توصیف کرد. این شهروند که نخواست اسمش ذکر شود به همشهری گفت: «راستش در قشم آب شرب نداریم و یک‌بار درماه یا 2‌ماه به روستای باغ بالا آب‌رسانی می‌شود.» او ادامه داد: «گاهی با تانکر که آب می‌آورند، اجازه نمی‌دهند برداشت کنیم. می‌گویند آب نیست و نمی‌توانید برداشت کنید. البته بدون آب آشامیدنی نمی‌شود زندگی کرد و مسئولان هر طور شده و حتی به کندی آب‌رسانی را انجام می‌دهند.»

کد خبر 801046
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha