آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگات چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آغاز شد.

جشنواره فیلم کوتاه تهران

به گزارش همشهری آنلاین، چهملین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان و مسوولان حوزه سینما آیین پایانی خود را به میزبانی مرکز همایش های برج میلاد تهران، برگزار کرد. 

به خود می بالم از داشتن چنین نسلی در سینما

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در اختتامیه جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران بیان کرد: از فیلمسازانی که از مردم مظلوم فلسطین حمایت کردند، تشکر می‌کنم. امسال شاهد جشنواره ای متفاوت بودیم، دوره چهلم نقطه عطف بود در میان جشنواره‌های این سال ها. در بررسی اجمالی که داشتیم در جشنواره‌های داخلی و خارجی چنین استقبال و ارسال آثار بی سابقه بود. تنوع ژانرها که سیاستگذاری سازمان سینمایی بود امسال به بار نشست، ژانرهای خوب، کارگردانان خوب و فیلم‌های خوبی داشتیم. نگاه جدی به شهرستان‌ها داشتیم نسبت به دوره گذشته ارتقا پیدا کرده بود. 

خزاعی همچنین ابراز کرد: توجه به مسائل جدی کشور مثل جمعیت و فرزندآوری در جشنواره دیده می‌شد. در تفاوت این دوره باید بگویم نسلی جوان و امیدوار دیدیم که آثار قابل اعتنایی خلق کرده بودند. من اکثر فیلم‌ها را دیدم و بر خود بالیدم که چنین نسلی در کشور پرورش پیدا کردند اما دو نکته می‌گویم یکی از مهمترین کشورهای جهان اسلام در حوزه سینما جمهوری اسلامی است. ما در دنیا صاحب سینما هستیم.

وی تصریح کرد: طبیعتاً انتظار از سینمای ما در دنیا متفاوت است. واژگان متعددی در سینما مطرح بوده است. یک زمان سینمای دینی، یک زمان سینمای معناگرا، یک زمان سینمای ملی بر آن گذاشته شده است اما امروز همه این واژه‌ها در نظریه سینمای اسلامی است و باید تلاش کنیم سینمای اسلامی داشته باشیم. دوستان در تبیین نظریه سینمای اسلامی عجله نکنند الان دوستان روشنفکر موضع می‌گیرند اما سینمای اسلامی یعنی سینمای پیشرو و عدالت‌خواهانه و ستم ستیز، اسلام دین مترقی است. 

خزاعی عنوان کرد: سینمای اسلامی می‌تواند سینمای مترقی باشد نه بازدارنده. اگر نظریه سینمای اسلامی در کشور شروع شود که ما مقدمات آن را فراهم کرده‌ایم خیلی از مشکلات حل می‌شود جهان اسلام منتظر این نوع سینماست. امروز سینمای اسلامی می‌تواند برندی برای کشورهای مسلمان باشد و شاخص‌های خود را داشته باشد پس تلاش می‌کنیم این سینما محقق شود و بازدارنده نباشد و دستورالعمل‌هایی برای آن داشته باشیم. یکی از مشکلات جوامع بشری امروز فاصله گرفتن از دین است. امروز خیلی از ماها دچار پریشان احوالی و گرفتاری هستیم. بحث، صرفا اقتصادی نیست بلکه حالمان خوش نیست. به این دلیل است که از خدا فاصله گرفته‌ایم. در تلاش هستیم‌ گامی برای این امر برداریم. امیدوارم روزهای خوبی برای سینمای ایران رقم بخورد.

نکوداشت یاد شهید یکه‌تاز 

در بخش دیگری از این مراسم، یادبود شهید امیراسکندر یکه‌تاز از شهدای عضو انجمن سینمای جوانان ایران در اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

امیدوارم دوره های بعدی را در شرایطی بدون جنگ برگزار کنیم

مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در این رویداد، اظهار کرد: امیدوارم اگر خواستند روزگاری از دوره چهلم یاد کنند این دوره را با استقبال یاد کنند برای من مهم تر از همه همین بود.

وی افزود: امیدوارم سال‌های سال جشنواره را در شرایطی برگزار کنیم که هیچ‌جنگی نباشد و این ظلم ۷۵ ساله صهیونیست‌ها برطرف شود و امیدوارم جشنواره ها را سال های سال در شرایطی که فلسطین آزاد شده و هیچ ظلمی در دنیا نیست، برگزار کنیم.
چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ماه برگزار شد.

کد خبر 801009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha