وقتی اسم محله دولتخواه به میان می‌آید، تصویری از کوره‌های آجرپزی در ذهن ما شکل می‌گیرد که برای ساکنان این محله یادآور خاطرات کهنه است.

برج آجري

همشهری آنلاین-جمشید عسگری: این برج‌های آجری در عین زیبایی‌هایی که برای ما و افراد غریبه دارند، نشان از زخم کهنه‌ای برای اهالی دارد که تلاش آنها برای بیرون راندن این مزاحم‌های سربه فلک کشیده، تاکنون به نتیجه دلخواه آنها نرسیده است. کوره‌های آجرپزی، میزبان اصلی ساکنان اولیه این محله بوده‌اند که امروزه مهمان‌ها درصدد خارج کردن آنها از دل این محله هستند و خروج آنها را بهانه‌ای برای داشتن آینده‌آباد و محله توسعه‌یافته می‌دانند. سری به محله دولتخواه زدیم و ضمن آشنایی با نحوه شکل‌گیری این محله با مشکلات و ظرفیت‌های آن آشنا شدیم.  

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

محله‌ای با برج‌های آجری | مالک اولیه شهرک دولتخواه دولتخوان بود

محله دولتخواه با ساخت نخستین کوره آجرپزی با عنوان کوره پیروز در سال ۱۳۳۳ شکل گرفته است. این محله قبل از آن به مزرعه دولتخوان معروف بود و اصغرعلی حاجی‌حسینی معروف به دولتخوان مالکیت زمین‌های کشاورزی آن را داشت. نخستین خانه مسکونی هم سال ۱۳۳۸ توسط حاج اسدالله توحیدی در این محله ساخته شد و به دنبال آن کارگران کوره‌ها که بیشتر اهالی شمال غرب کشور و آذری‌زبان هستند، به اینجا مهاجرت کردند.  

محله‌ای با برج‌های آجری | مالک اولیه شهرک دولتخواه دولتخوان بود

زینت محله دولتخواه ۵ مسجد است که در کوچه‌ها و خیابان برادران شهید شکری قرار دارند. مسجد علی بن موسی الرضا(ع) در کوچه ۳۹، حضرت ابوالفضل(ع) در کوچه چهارم، قمربنی هاشم(ع) در کوچه ۴۴، مسجد مقدس در کوچه سوم و امام حسن مجتبی(ع) نبش کوچه چهلم، از مکان‌های مقدس این محله هستند. مساجد در این محله از قداست زیادی در بین اهالی برخوردارند و بیشترین تصمیم‌گیری آنها برای‌ آبادانی و رفع مشکلات محله در مساجد گرفته می‌شود.  

محله‌ای با برج‌های آجری | مالک اولیه شهرک دولتخواه دولتخوان بود

نرگس، نام نخستین و قدیمی‌ترین بوستان این محله است که با درختان سرسبز و فضاهای گلکاری شده، نعمتی بزرگ برای اهالی شهرک دولتخواه به حساب می‌آید. در این بوستان امکانات تفریحی برای اهالی مهیاست و جوانان می‌توانند در زمین چمن آن به تمرینات ورزشی بپردازند. در چندسال اخیر ۲۲ هزار و ۵۰۰‌مترمربع به مساحت این بوستان اضافه شده و ایجاد معابر جدید همراه با جدول‌گذاری، نصب کفپوش بتونی معابر و ایجاد فضای سبز مناسب، از اقدامات مسئولان در این بوستان قدیمی منطقه است.  
 

محله‌ای با برج‌های آجری | مالک اولیه شهرک دولتخواه دولتخوان بود

مجموعه خلیج فارس یکی از مراکز مهم و قابل توجه منطقه است که در خیابان شهید شکری شهرک دولتخواه قرار دارد. در این مجموعه، استادیوم ورزشی ساخته شده و باعث افزایش سرانه‌های ورزشی و خدماتی محله شده است. از آنجا که بزرگراه شکوفه به این مجموعه ختم می‌شود، باعث سهولت در دسترسی ساکنان محله‌های مختلف منطقه به آن شده و اهالی در کنار مهمان‌های خود به تمرین و مسابقات ورزشی در اینجا می‌پردازند.  

محله‌ای با برج‌های آجری | مالک اولیه شهرک دولتخواه دولتخوان بود


یکی از فعالیت‌های مهم مسئولان شهرداری در محله دولتخواه، ساخت سرای محله یاس (شهید شکری) است. این مرکز فرهنگی در ۴ طبقه ساخته شده و در ضلع جنوب شرقی بوستان نرگس قرار دارد. ۱۴۷۱‌مترمربع زیربنا دارد و نمازخانه، نمایشگاه، بوفه، مخزن کتاب، اتاق شطرنج، اتاق روزنامه‌خوانی، کتاب کودک، پایگاه سلامت اجتماعی، اتاق‌های اداری، سالن مطالعه، دفتر شورایاری، سالن اجتماعات و کلاس‌های مختلف از امکانات آن به حساب می‌آید.  

-----------------------------------------------------------------------------------------------

*منتشرشده در همشهری محله منطقه ۱۹ در تاریخ ۱۳۹۴/۰۴/۲۴

کد خبر 800712

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha