محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران و رییس فراکسیون مدیریت شهری در مجلس در رشته توییتی چرایی و ضرورت تشکیل سازمان ملی مهاجرت را تشریح کرد.

اتباع خارجی

به گزارش همشهری آنلاین، پیرهادی در این توضیحات با تاکید بر اینکه توجه به حقوق وکرامت اتباع خارجی وظیفه دینی و انسانی‌است، آورده که ساختار وسیستم اداری امروز پاسخگوی بیش از ۸ میلیون اتباع نیست و حرفه‌ای و تخصصی شدن آن ضروریست. ساماندهی و تجمیع وظایف مربوط به اتباع خارجی -مجاز و غیر مجاز- در قالب سازمان ملی اقامت منجر به استفاده درست و متناسب با شرایط روز دنیا از ظرفیت مهاجران درحوزه کار و سرمایه گذاری و دیگر بسترها خواهد شد.

او در حساب شخصی اش در شبکه اکس ( توییتر) نوشته است:
۱-ما تنها کشور مهاجرپذیر دنیا نیستیم؛ مهاجرت موضوعی جهانی‌ست و محدود به یک قوم، کشور یا ملیت نمی‌شود، موضوعی انسانی، اجتماعی و چند لایه است که باید مدبرانه و به ‌دور از احساسات،هیجانات و جوسازی به آن پرداخت.

۲.موضوع مهاجرت بحثی جهانی و دارای قواعد و قوانینی مشخص است. از تصویب و اجرای قوانین اقامت و مهاجرین در کشور ما قریب به یک قرن ‌میگذرد و امروز آن قوانین دیگر کارایی لازم را ندارند و پاسخگوی نیاز جامعه نیستند، پس بروز رسانی قوانین و رفع خلاهای قانونی و ساختاری گامی ضروری‌ست.

۳. آنچه که امروز سبب شکل‌گیری برخی گلایه‌ها و نگرانی‌ها از ناحیه مردم شده، علت عدم بروزرسانی قوانین و ساختار اداری متناسب با موضوع، تاخیر در تصمیم‌ گیری و سهل انگاری مسئولین در این حوزه  بوده است.

۴.چرا ایجاد سازمان ملی مهاجرت ضروری‌ست؟ مجموعا ۲۴ دستگاه اجرایی و نهاد در بحث اتباع خارجی تصمیم‌گیر هستند و تداخل وظایف مانع از مدیریت واحد در پرداختن به این مهم و بروز آسیب‌هایی در حوزه اجتماعی - امنیتی  شده‌است.

۵. در سال‌های اخیر نسبت به ورود اتباع غیرقانونی سهل انگاری و مماشات شده و این رویکرد نیازمند نظارت جدی ‌است؛ تاکنون سامانه‌ای واحد و برخط هویتی برای ارایه خدمات، کنترل و نظارت بر تردد و حضور اتباع خارجی تا امروز نداشته‌ایم و ایجاد این سامانه به حضور اتباع نظم و نظارت می‌بخشد، و مانع بروز آسیب‌های احتمالی می‌شود.

۶. ساختار وسیستم اداری امروز پاسخگوی بیش از ۸ میلیون اتباع نیست و حرفه‌ای و تخصصی شدن آن ضروریست. ساماندهی و تجمیع وظایف مربوط به اتباع خارجی -مجاز و غیر مجاز- در قالب سازمان ملی اقامت منجر به استفاده درست و متناسب با شرایط روز دنیا از ظرفیت مهاجران درحوزه کار و سرمایه گذاری و دیگر بسترها خواهد شد 

۷. شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور متولی تهیه سند سیاستی و برنامه ریزی در این‌باره و پیشنهاد  دهنده به مجلس برای تصویب تشکیل سازمان ملی مهاجرت هستند. توجه به حقوق وکرامت اتباع خارجی وظیفه دینی و انسانی همه ماست.

کد خبر 800578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    3 0
    به دور از احساسات آب مصرفی این هشت میلیون مهاجر از کجا تامین میشه ؟
  • ملک IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    6 0
    برای اين کار از ترکیّه یاد بگیرید!!!
  • عزیز IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    واقعا شماایرانی هستید و دلتان برای این خاک می سوزد اتباع بیگانه با دحتران فقیر ازدواج می کنند و بعد از چند بچه فرزندان و همسرشان را رها و به چای دیگر و کشور دیگر می روند