فراگیرشدن پویش سلام جهانی به منجی عالم بشریت (عج)‌ در استمداد از مهدی موعود برای پایان جنگ غزه، باعث حیرت ناظران بین‌المللی شده است.

غزه

گروه دیپلماتیک – همشهری آنلاین:  همزمان با بمباران وحشیانه ساکنان نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی، به تازگی پویشی جهانی در واکنش به این بحران انسانی به راه افتاده است. پویشی جهانی که در آن گروهی از شهروندان با ملیت‌های مختلف در فضای مجازی سرود «سلام یا مهدی» (نسخه لبنانی سرود سلام فرمانده)‌ را در حمایت از فلسطینی‌ها همخوانی می‌کنند. با توجه به حجم خونریزی‌ها و جنایت‌های غیرانسانی رژیم صهیونیستی علیه شهروندان فلسطینی ساکن غزه، شرکت کنندگان در این همخواهی با تکرار چند باره «سلام یا مهدی» به نوعی تلاش دارند تا ظهور منجی عالم بشریت، حضرت مهدی(عج) را پس از فراگیر شدن ظلم‌ها و خونریزی‌های فراوان مورد تاکید قرار دهند.

این پویش جهانی که برخی نیز آن را «چالش سلام یا مهدی» توصیف کرده‌اند، در فضای مجازی و در برخی بسترهای ارتباطی مانند فیس بوک و تیک تاک فراگیر شده است و کاربرانی با ملیت‌های گوناگون از هر 5 قاره جهان با همخوانی آن، حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام می‌کنند. کاربرانی از روسیه، آفریقا جنوبی، کره‌ جنوبی، آمریکا، انگلیس، فرانسه، سوییس، تاجیکستان و قزاقستان و ازبکستان، کشورهای عربی و صدها کشور دیگر با زدن ماسک پرچم فلسطین سرود «سلام یا مهدی» یا همان «سلام فرمانده»‌ عربی را با احترام نظامی به مهدی موعود(عج) زمزمه می‌کنند.

گفته شده تا کنون ۱۸۰هزار پست و ده ها میلیون بازدید در تیک تاک و دیگر برنامه‌های مجازی ارتباطی از سوی کابران مختلف اعم از مسلمان و غیرمسلمان از کشورهای مختلف ثبت شده است. در عین حال فراگیر شدن مشارکت و همراهی کاربران اهل سنت و مسیحی، اروپایی، کره ای، آمریکایی در این پویش در کنار کاربران شیعه مذهب باعث حیرت ناظران بین المللی شده و آن را نشانه جهان شمول بودن ارزش‌های انسانی و بشری در همه ادیان الهی دانسته‌اند.

گفتنی است که جنگنده رژیم صهیونیستی با بمباران همزمان کلیساها، مساجد و بیمارستانها در نوار غزه ثابت کرده است که هیچ گونه پای بندی به اصول مشترک انسانی و اخلاقی ندارد. بمباران یک کلیسای تاریخی در نوار غزه که میزبان 400 نفر آواره جنگی بوده است، تازه ترین صحنه از جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه است. آمار کلی شهدای نوار غزه نیز تا روز چهاردهم بمباران‌ها از مرز 4 هزار نفر گذشت.

«جان فلسطینیان مهم است»

این در حالی است که جنبش‌ها و پویش‌های مجازی حمایت از فلسطین برای نخستین بار نیست که با همراهی جهانی است. پیش از این نیز شاهد برخی از پویش‌های حامیان فلسطین در سطح فضای مجازی بین‌المللی بوده‌ایم.

از ماه می 2021، فلسطینی‌ها، چه در سرزمین‌های اشغالی، چه در غزه و چه در خارج از فلسطین شاهد بسیج بی‌سابقه‌ افکارعمومی در مناطق مختلف جهان بودند. جهان پس از مشاهده سرکوب در مناطق فلسطینی توسط رژیم اسرائیل علیه اشغال فلسطین همصدا شد و این همصدایی به لطف رسانه های اجتماعی صورت گرفت. در آن زمان پویش «جان فلسطینیان مهم است»  توانست از فضای مجازی به خیابان‌ برخی شهرهای غربی وارد شود و عمده شعار این پویش از جنبش «جان سیاهان مهم است»، اقتباس شده بود. جنبشی که بدنبال احقاق حقوق سیاه پوستان در آمریکا بود و پس از آن فلسطینی‌ها پویش «جان فلسطینیان مهم است» را در فیس بوک آغاز کردند. این جنبش باعث شکل گیری راهپیمایی و اعتراضاتی در برخی شهرهای اروپایی مانند لندن، پاریس و برلین در حمایت از حقوق فلسطینی‌ها شد.

فلسطین در فضای مجازی

برخی حساب‌های خبری و تحلیلی مرتبط با فلسطین مانند Times of Gaza و Eye on Palestine به انتشار اخبار فلسطین اختصاص دارد. این صفحات میلیون ها دنبال کننده در اینستاگرام، توییتر و تیک تاک به دست آورده اند و توانسته‌اند با پوشش خبرها و تحولات فلسطین، به شکل گیری سایر پویش‌ها و جنبش‌های مجازی در حمایت از فلسطین کمک کنند. همچنین صفحات مربوط به تحریم اسرائیل با عنوان BDS در شبکه ایکس (توئیتر سابق) حدود 250 هزار دنبال کننده دارد و توانسته درباره تحریم رژیم صهیونیستی افکارعمومی در کشورهای اروپایی را با خود همراه کند.

هشتگ فلسطین آزاد

در عین حال برخی تحولات و مقاطع زمانی باعث شده تا حمایت از فلسطین در فضای مجازی پررنگ تر دنبال شود. مانند وضعیت فعلی که بدلیل بمباران غزه حمایت از فلسطین در فضای مجازی و واقعی داغ و پرطرفدار است، در  سال 2020 نیز وقتی که رئیس جمهور وقت آمریکا، «دونالد ترامپ» از طرح خود در مورد فلسطین با نام «معامله قرن» رونمایی کرد، هشتگ فلسطین آزاد تبدیل به برترین ترند جهانی توییتر و حدود 60 هزار توییت پیرامون هشتگ فلسطین آزاد ایجاد شد. همچنین عملیات یک هفته‌ای اسرائیل علیه غزه در سال 2021 که منجر به کشته شدن بیش از 200 شهروند فلسطینی شد، بار دیگر هشتگ فلسطین آزاد را به ترند جهانی تبدیل کرد و در هر ساعت 12.3 میلیون هشتگ فلسطین آزاد ایجاد شد. این جنبش آنلاین در نهایت به حضور خیابانی تبدیل و به عنوان راهپیمایی حامیان فلسطین در سراسر جهان برای همبستگی با فلسطین برگزار شد.

محدودیت حمایت از فلسطین در فضای مجازی

با این حال، برخلاف دیگر جنبش‌های جهانی، جنبش‌های مرتبط با فلسطین آزاد در فضای مجازی همواره از سوی شرکت‌های رسانه‌ای غربی تحت سرکوب و سانسور شدید بوده است. در واقع صهیونیستها با موفقیت توانسته برخی از شرکت های رسانه‌ای آمریکایی را برای سانسور فلسطینی ها تحت فشار قرار دهد. نظارت بر محتوای مرتبط با فلسطین در شبکه‌های مجازی پرطرفدار مانند فیس بوک و ایکس بسیار سختگیرانه و دقیق است و الگوریتم رسانه‌های اجتماعی حکایت از آن دارد که در اغلب موارد محتوای مرتبط با حمایت از فلسطین و حامیان آنها حذف و یا محدود می‌شود. فیس‌بوک این سانسور درباره تحولات فلسطین را در خلال جنگ‌های 2021 علیه غزه تأیید کرد، اما هرگز توضیح نداد که چرا این کار را انجام داده است. در حال حاضر نیز انتشار تصاویر مرتبط با بمباران و یا کودکان آسیب دیده فلسطینی در ایکس و اینستاگرام با محدودیت و سانسور روبروست و در موارد متعددی امکان انتشار تصاویر مرتبط با بمباران غزه در این شبکه‌ها وجود ندارد.

کد خبر 799641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha