شهردار تهران گفت: نتیجه دو برابر شدن ظرفیت واگن‌ها، طبیعتاً افزایش مطلوبیت سفر با متروی تهران است. امیدواریم به این ترتیب سقف جابجایی مسافر افزایش یابد. در نهایت به لطف الهی مهم‌ترین گلوگاه جابجایی مسافر از طریق شبکه زیرزمینی که همانا «کمبود واگن» بود، با اجرایی شدن این قرارداد مرتفع شد.

زاکانی

به گزارش همشهری؛ علیرضا زاکانی در حاشیه حضور در سومین اجلاس کلانشهرهای «راه ابریشم» با بیان اینکه بر اساس قانون قرار بود ۱۰۵۰ دستگاه از ۲۰۰۰ دستگاه واگنی که در برنامه ششم توسعه مصوب شده، سهم تهران شود، اظهار کرد: خدا را شاکر هستیم که امروز موفق شدیم قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران را که از هفت سال پیش معطل مانده بود، عملیاتی کنیم.

افزایش ۲۵ درصدی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن

زاکانی افزود: توفیقات بسیار زیاد دیگری نیز حاصل شد؛ از جمله اینکه با ۲۵درصد افزایش این قرارداد  تعداد واگن ها به ۷۹۱ دستگاه رسید. در مرحله دوم نیز برای ۲۵۹ واگن دیگر با طرف چینی تفاهم کلی صورت پذیرفت. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که قدرالسهم تهران -آنچه که در برنامه ششم مقرر شده بود یعنی ۱۰۵۰ دستگاه- تکمیل شود.

شهردار پایتخت درباره مدت زمان این قرارداد، بیان کرد: راه برای تأمین این تعداد واگن برای شهر تهران تا پنج سال آینده فراهم شد. تهیه و تأمین ۱۱۳ دستگاه واگن نیز با مجموعه‌های داخلی قرارداد شده که امیدواریم با اضافه شدن این تعداد، میزان واگن‌های جدید شهر تهران به ۱۱۶۳ دستگاه برسد. یعنی ظرفیت فعلی ناوگان متروی تهران دو برابر می شود.

مرتفع شدن مهم‌ترین گلوگاه جابجایی مسافر در مترو تهران

زاکانی در توضیح بیشتر تصریح کرد: نتیجه دو برابر شدن ظرفیت واگن‌ها، طبیعتاً افزایش مطلوبیت سفر با متروی تهران است. امیدواریم به این ترتیب سقف جابجایی مسافر افزایش یابد. در نهایت به لطف الهی مهم‌ترین گلوگاه جابجایی مسافر از طریق شبکه زیرزمینی که همانا «کمبود واگن» بود، با اجرایی شدن این قرارداد مرتفع شد.

شهردار تهران همچنین با تاکید بر اینکه نباید تلاش دولت خدمت‌گزار را در عملیاتی شدن این قرارداد فراموش کرد؛ گفت: پیش‌پرداخت قرارداد توسط دولت فراهم و پرداخت شده است.

وی موضوع مهم دیگر این قرارداد را «انتقال تکنولوژی» خواند و اظهار کرد: از همان ابتدا «کیفیت»، «سرعت»، «امنیت» و «انتقال تکنولوژی» در هر قرارداد حوزه حمل‌ونقل مورد تأکید بود. از این رو قرارداد جاری ساخت ۷۹۱ دستگاه واگن نیز با انتقال تکنولوژی همراه است؛ به این ترتیب قدرالسهم شرکت واگن‌سازی متروی تهران که هم‌اکنون زیر ۳۰درصد است، به حدود ۵۵درصد در ساخت هر دستگاه واگن خواهد رسید. تلاش کردیم بخش‌های مؤثر تکنولوژی ساخت هر واگن به داخل منتقل شود.

ورود ایران به باشگاه بوژی‌سازان جهان

زاکانی ادامه داد: با انتقال تکنولوژی توانمندی‌های تولید داخلی تقریباً دو برابر شده که مایه افتخاری برای جمهوری اسلامی است. در قالب همین قرارداد، ساخت و انتقال تکنولوژی ۸۴۰ دستگاه بوژی نیز عملیاتی خواهد شد. با انتقال تکنولوژی ساخت بوژی (کِشنده و سیستم تعلیق) ما عملاً وارد باشگاه بوژی‌سازان جهان خواهیم شد.

شهردار پایتخت با پرداختن به سومین نکته سوم حائز اهمیت در این قرارداد خاطرنشان کرد: تخفیفی معادل بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برای انتقال تکنولوژی با مباحثی که صورت گرفت، از طرف چینی اخذ شد و درواقع قیمت کاهش یافت.

کاهش زمان تحویل واگن‌ها

زاکانی هم‌چنین یکی از دستاوردهای مهم دیگر این قرارداد را مذاکره درباره «زمان تحویل» واگن‌ها دانست و توضیح داد: پس از بحث و گفت‌وگوی فراوان، طرف چینی پذیرفت تا مدت زمان ۲۳ ماهه پیش‌بینی شده در قرارداد اولیه برای تحویل اولین سری واگن‌ها را به حدود یک‌سال کاهش دهد تا انشالله از اواخر سال آینده شاهد ورود اولین سری قطارهای جدید باشیم.

افزایش تعداد واگن‌ها و ظرفیت جابجایی مسافر

وی افزود: افزایش تعداد واگن‌ها و به تبع آن افزایش ظرفیت جابجایی مسافر مهم‌ترین دستاورد این قرارداد است. ظرف ۵ سال آینده تعداد واگن‌های متروی تهران، عملاً دو برابر خواهد شد. به موازات ظرفیت مسیرهای تونلی هم با توسعه خطوط (خط ۸ تا ۱۱) افزایش خواهد یافت. به این ترتیب اتفاق مبارکی برای شهروندان تهرانی رقم می‌خورد.

انجام تفاهمات برای تولید قطارهای پُرسرعت

شهردار پایتخت در بخش دیگری از سخنانش گفت: تأکید بر قرارداد ۱۱۳ دستگاهی با طرف‌های داخلی نیز باعث خواهد شد تا از حداکثر توان ملی استفاده کرده و شاهد یک جهش تکنولوژی در این راستا باشیم. به علاوه از خط تولید قطارهای پُرسرعت نیز بازدید کردیم. این موضوع نیز می‌تواند برای کشور مایه امید باشد. امیدواریم با تفاهمات صورت‌گرفته و توسعه خطوط پُرسرعت هم نیازهای کشور مرتفع شود و هم سطح رفاه و آسایش شهروندان افزایش یابد. البته این تکنولوژی در مسیرهای بین شهری استفاده خواهد شد. امیدوار هستیم در قالب تفاهمات دولت خدمت‌گزار شاهد پیشرفت روزانه کشورمان باشیم.

کد خبر 799553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha