خانه‌های قدیمی حال و هوای دیگری دارند؛ خانه‌هایی که از گزند تخریب در امان مانده‌اند و بعد از بازسازی روح تازه‌ای به آنها دمیده شده است

انجمن شاعران ايران

همشهری- مهدیه تقوی راد:‌ درست مثل عمارت مخبرالسلطنه در خیابان دولت که یکی از بناهای تاریخی و قدیمی است که سال‌هاست محفلی برای دورهمی علاقه‌مندان به شعر و شاعری شده و در راهروهای این ساختمان می‌توانید شاعران پیشکسوت و جوان را در کنار یکدیگر ببینید. این عمارت به نام «انجمن شاعران ایران» شناخته می‌شود.

باغ رؤیایی

در بزرگ قهوه‌ای‌رنگ ابتدای باغ در خیابان دولت، معبر ورود به عمارتی است که در فاصله سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۴ محل زندگی مهدی‌قلی‌خان هدایت معروف به مخبرالسلطنه، رئیس اداره گمرکات و پستخانه آذربایجان بود و از سال ۱۳۷۸ در اختیار شاعران قرار گرفت تا تبدیل به انجمنی برای شاعران ایران و بعدها شاعران جوان شود. گذر از در بزرگ شما را به باغی ۴ هزارو ۷۲۵ متری و عمارتی ۶۱۵ متری می‌رساند که بیشتر شبیه باغ و بوستان است تا محلی برای برگزاری انجمن شاعران و شاید هم همین معماری زیبا باعث شده تا شاعران پیشکسوت و جوان سال‌های سال در کنار یکدیگر تجربه کسب کنند و شاعرانی از این انجمن به ایران و دنیا معرفی شوند که شعرهایشان طعنه به شعرهای بزرگ‌ترین شعرا می‌زند.

تندیس‌های دوست‌داشتنی

در فضای پلکانی و در سایه درختان کهنسال باغ و مجاورت حوض ستاره‌ای ۱۶ ضلعی و ۳ حوض اطراف آن تندیس‌هایی نصب شده که زیبایی خاصی به اینجا بخشیده‌اند. وقتی از بالکن مشرف به حیاط، این فضا را تماشا کنید، زیبایی‌اش دوچندان نمایان می‌شود. برای رسیدن به عمارت باید ازکنار این حوض زیبا رد شوید تا به پشت عمارت برسید؛ عمارتی که در سال ۱۳۲۰ «میکائیل غریب» آن را به سبک معماری آن دوران و با تزیینات آجر و گچبری ساخت و ۷ جفت ستون که بنای خانه روی آنها استوار شده و درهای قهوه‌ای رنگ بنا در کنار سپیدی دیوارها، نمای زیبایی به بنا داده‌اند. ساختمان عمارت در وسط دو حیاط قرار گرفته و دور تا دور آن را فضای خالی حیاط تشکیل داده است.

مأمن شاعران سرزمین

نقل است، مرحوم مهدی‌قلی‌خان هدایت‌ درسال ۱۳۲۴ بنا را به شخصی به نام علی‌محمد دهقان‌ فروخت و او نیز در سال ۱۳۴۵ ساختمان را به فرد دیگری با نام‌ سیداحمد گلابچی‌ واگذار کرد و درنهایت سال ۱۳۷۸ خانه از طرف فرزند مرحوم گلابچی به شهرداری تهران فروخته ‌شد. بعد از آن در اواخر همان سال بعد از تصویب نهایی اساسنامه انجمن شاعران ایران، این عمارت از سوی شهرداری در اختیار این انجمن با نام جدید خانه شاعران معاصر ایران قرار گرفت و مشفق کاشانی، رئیس هیأت مدیره، قیصر امین‌پور، محمود شاهرخی، محمدرضا عبدالملکیان و ساعد باقری اعضای هیأت مدیره ابتدایی این انجمن را تشکیل می‌دادند و فاطمه راکعی نیز مدیرعامل انجمن بود. دفتر شعر جوان تا سال‌ها بعد از تاسیس محل مشخصی برای تشکیل جلسه نداشتند و در کتابخانه پارک شهر، ‌فرهنگسرای اندیشه، کتابخانه شهریار و... جلسات خود را تشکیل می‌دادند اما در نهایت در سال ۷۸ به‌عنوان یک تشکل شعری مستقل شناخته شد و در کنار انجمن شاعران ایران، خانه شاعران معاصر ایران را تشکیل دادند.

راه‌های دسترسی

مترو: با استفاده از خط یک در ایستگاه قلهک از قطار پیاده شوید. به سمت خیابان خلیل‌پور بروید. ۱۰۰ متر جلوتر وارد خیابان امان‌پور بشوید. بعد به سمت کلاهدوز بروید و تقریبا بعد از ۸۰۰ متر به خیابان نعمتی می‌رسید. خانه شاعران در سمت چپ شما قرار گرفته است.
اتوبوس: خط اتوبوس میدان امام خمینی - میدان قدس را سوار شوید، ابتدای خیابان شهید کلاهدوز (دولت) ‌پیاده شوید، خیابان شهید کلاهدوز را به سمت شرق بروید تا به مقصد برسید.
خودروی شخصی: در خیابان شریعتی وارد خیابان شهید کلاهدوز(دولت) شوید. نبش خیابان نعمتی می‌توانید تابلوی خانه شاعران ایران را مشاهده کنید.

کافه‌نشینی شاعرانه

در گوشه حیاط عمارت مخبرالسلطنه یک کافه هم هست که محیطی آرام‌ برای افرادی است که به اینجا می‌آیند. تشکیل جلسات هفتگی شعرخوانی و نقد و بررسی آثار برای اعضای تهرانی، تهیه جزوه‌های نقد شعر برای اعضای شهرستانی، انتخاب و انتشار گزیده آثار شاعران هر دوره در قالب کتاب‌هایی با عنوان دفتر شعر جوان، برگزاری کنگره سراسری شعر جوان در پایان هر دوره و دیدار با مشاهیر شعر و ادب فارسی ازجمله فعالیت‌های دفتر شعر جوان در این عمارت است.

انجمن شاعران معاصر ایران
نشانی: خیابان دکتر شریعتی، خیابان شهید کلاهدوز(دولت)، ‌ابتدای خیابان نعمتی
شماره ثبت ملی: ۱۱۲۰۰
زمان ثبت اثر: مهر ۱۳۸۳

شعر خوانی در خانه قجری

کد خبر 799491
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha