سوسن سلامت و بهزاد علوی زوج کارگردان به ارایه توضیحاتی درباره فیلم کوتاه «تاکسیدرمیست» پرداختند.

سینما

به گزارش همشهری آنلاین، سوسن سلامت و بهزاد علوی زوج کارگردان که پیش از این آثار آنها در جشنواره فیلم ۱۰۰ و سایر جشنواره‌های فیلم کوتاه داخلی و خارجی به نمایش درآمده بود، این بار فیلم کوتاه «تاکسیدرمیست» را در بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران دارند، «تاکسیدرمیست» یک فیلم جاده‌ای بدون دیالوگ است.

تصاویر | فیلم‌ عجیبی که بدون دیالوگ هم حرف می‌زند!

سوسن سلامت درباره شکل‌گیری ایده این اثر گفت: در ابتدا ایده فیلمنامه «تاکسیدرمیست» در سال ۹۴ در ذهن همسرم بهزاد علوی شکل گرفته بود و در سال ۹۵ فیلمنامه اولیه‌ای نوشته شد اما به دلیل اینکه شرایط ساخت فیلم فراهم نشده بود در آرشیو فیلمنامه‌های ساخته نشده باقی ماند تا اینکه پس از بازنویسی نهایی فیلمنامه توسط هر دوی ما، مهیای ساخت فیلم شدیم.

بهزاد علوی نیز در مورد دشواری‌های کار از تک پرسوناژ بودن و نداشتن دیالوگ به خبرنگار مهر اظهار کرد: در بازنویسی نهایی برای ایجاد ریتم و جلوگیری از یکنواخت شدن، کاراکتری فرعی و حیواناتی که کارکرد صحیحی در پیشبرد درام هم داشته باشند، اضافه شدند البته بدون اینکه دیالوگی اتفاق بیفتد و این دشواری کار را ۲ چندان کرد، اما با توجه به جاده‌ای بودن فیلم، فضاسازی‌های مناسب و دکوپاژ فیلم، سعی کردیم خروجی قابل قبولی به دست آید.

در ادامه سوسن سلامت درباره انتخاب لوکیشن‌ها بیان کرد: انتخاب لوکیشن از همان مرحله فیلمنامه نویسی صورت گرفته بود و به هیچ قصدی نبوده جز اینکه خواستیم کاراکترِ چرک و مخل محیط زیست و طبیعت در تقابل با طبیعت و زیبایی‌های آن باشد.

این کارگردان با اشاره به اینکه «تاکسیدرمیست» از همان ابتدا تک پرسوناژ نوشته شده بود، افزود: دلیل بدون دیالوگ بودن اثر در ابتدا تک پرسوناژ بودنش است، اما در مراحل بعدی و حتی بعد از بازنویسی نهایی که کاراکترهایی هم اضافه شدند، نیازی ندیدیم دیالوگی صورت بگیرد چون این فیلم بدون دیالوگ هم حرفش را می‌زند.

تصاویر | فیلم‌ عجیبی که بدون دیالوگ هم حرف می‌زند!

بهزاد علوی هم درباره دشواری‌های تولید «تاکسیدرمیست» بیان کرد: سازمان سینمایی سوره متولی ساخت این اثر شد اما افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها در سال جاری و جنس کار جاده‌ای سبب شد بودجه و تعداد روز بیشتر برای فیلمبرداری مورد نیاز باشد که در نهایت میسر نشد اما در مراحل پس تولید، حمایت لازم صورت گرفت. به هر حال هماهنگی با استان و ادارات مرتبط اجرایی، تدارک لازم برای لوکیشن جاده‌ای، دور از شهر بودن محل فیلمبرداری، اسکان عوامل، فاصله داشتن از امکانات و رفاه شهری و گرمای هوا در زمان فیلمبرداری از فراز و فرودهای این کار بود که همراهی حامد طبیبی تهیه کننده این اثر در تمامی مراحل از پیش تولید تا پس تولید، مسیر این کار را هموار ساخت.

سپس سوسن سلامت تصریح کرد: جاده‌ای بودن، تک پرسوناژ بودن و بدون دیالوگ بودن این فیلم متفاوت‌ترین وجوه تمایز این اثر نسبت به دیگر فیلم‌هایمان است، اما حرفه‌ای تر بودن این فیلم نسبت به فیلم‌های قبلی ما بر خودمان هم واضح است. تجهیزات مدرن به کار برده شده و همراهی عوامل حرفه‌ای سینما، فرصت کاملاً جدیدی برای خود ما بود. در بخش تمهیدات کارگردانی؛ ساخت اثر از مراحل پیش تولید تا پس تولید که دقیق‌تر و موشکافانه‌تر بود، تجارب جدیدی به دستمان داد.

بهزاد علوی درباره فعالیت‌های آینده خود و همسرش اضافه کرد: با توجه به دشواری‌های مراحل مختلف تولید «تاکسیدرمیست»، همه تلاش ما پشت سر گذاشتن مرحله پس تولید آن بود. در حال حاضر فیلمنامه‌ای کوتاه آماده ساخت داریم و فیلمنامه‌ای بلند هم داریم که در دست بازنویسی است.

سوسن سلامت در خاتمه مطرح کرد: فیلم کوتاه در ایران نیز مانند سینمای جهان، به نوعی پایه و اساس فیلمسازی و مسیری برای شناسایی استعدادهای آینده است. همین که در مدت زمان محدود با تعداد کاراکتر و لوکیشن و موقعیت‌های داستانی کمتر می‌توان درامی ساخت که شروع، میانه و پایان داشته باشد، خودش عین جذابیت است.

کد خبر 799455
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha