روشنک محمدی: دقت و ریز‌بینی آدم‌ها برای خرید کفش، لباس، چایی و.... آدم را به این فکر وا می‌دارد که در کشوری با مردمانی به این نکته سنجی و ریزبینی چگونه است که کلاهبرداران از روش‌های کاملا تکراری استفاده می‌کنند و به قول معروف کلاه خیلی از آدم‌ها را بر می‌دارند.

چند روز پیش در اخبار آمده بود یک زوج، در خراسان رضوی از حربه تکراری اعزام دانشجو به خارج استفاده کرده و 2میلیارد و700 میلیون ریال آن هم در زمان بسیار کوتاه از این طریق کلاهبرداری کرده بودند.

فریده و کامران این زوج کلاهبرداربودند که برای جلوگیری از سوءظن طعمه‌هایشان، بعد از ثبت شرکت قلابی‌شان، فعالیت خود را که اعزام دانشجو به خارج از کشور بود آغاز کردند. این زن و شوهر جوان، بعد از جمع‌آوری پول‌های حاصل از کلاهبرداری قصد فرار از کشور را داشتند که با شکایت 17 نفر از مالباختگان تحت تعقیب توسط پلیس آگاهی خراسان رضوی قرار گرفته و دستگیر شدند.

دکتر ایرج وثوق، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه خراسان رضوی کم‌رنگ شدن تفکر نقادانه در میان مردم را عامل رشد قارچ‌گونه این شرکت‌های کاغذی می‌داند.به اعتقاد وی عقل نقادانه به افراد کمک می‌کند که خوب را از بد تشخیص دهند. به قول استاد مطهری شک گذرگاه خوبی است اما منزل خوبی نیست. دکتر وثوق با اشاره به این مورد شک نکردن افراد بالغ به خود و اعتماد بیش از اندازه به تصمیم‌گیری‌هایشان را عامل افتادن به دام کلاهبرداران عنوان کرد.

وی گفت: تفکر نقادانه را می‌شود یاد گرفت و آدم‌ها باید یاد بگیرند که نباید تحت تاثیر هیجانات و جو به‌وجود آمده قرار بگیرند. هیجاناتی که بیشتر ریشه در تبلیغات و شایعات بازار دارد.

حساسیت‌زایی، اطلاع‌رسانی و ذکر موارد مشابه، کارهایی است که به اعتقاد دکتر وثوق می‌تواند آمار بروز این اتفاقات در کشور را کاهش دهد.عضو هیات علمی دانشگاه خراسان رضوی گفت: بروز این گونه اتفاقات به علت اعتمادی است که مردم به رسانه‌ها دارند. زیرا کلاهبرداران غالبا قربانیان خود را از طریق درج آگهی در جراید جذب می‌کنند و کاش جراید با کمی احساس مسئولیت بیشتر این حس اعتماد مردمی را از دست ندهند.

قانون مراقب است

سید فاطمه میر مجتبایی وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه نیز مشکل اصلی ایجاد شرکت‌های کاغذی و صوری را قانون ثبت شرکت‌ها می‌داند.به اعتقاد این مطلع مسائل حقوقی، در کشور ما هر شرکتی که بخواهد آغاز به‌کار کند باید حتما ثبت شده باشد. هنگام ثبت شرکت نیز متولی امر ثبت شرکت‌ها از متقاضیان در مورد کاری که می‌خواهند در شرکت انجام دهند سئوالی نمی‌پرسد این عامل خود به تنهایی دلیل ایجاد این‌گونه کلاهبرداری‌ها شناخته شده است.

در حال حاضر در تمام جراید شاهد درج آگهی‌های مختلف هستیم که هیچ‌کدام برای آن رسانه نوشتاری مسئولیتی ایجاد نمی‌کند.مجتبائیان با اشاره به اینکه ما در این زمینه خلأ قانونی داریم از تمام مردم خواست که حداقل هنگام تکمیل فرم‌های این شرکت‌ها دقت بیشتری کنند.

وی در این‌باره گفت: مردم باید بدانند که فرم‌های ساده خود نشانگر بروز کلاهبرداری است زیرا اگر فرم مربوط به یک عمل غیر‌قضایی باشد باید در دفترخانه رسمی امضا شود و اگر قضایی باشد باید به یک وکیل دادگستری وکالت داده شود، هر فرمی در غیر از این دو صورت جای شک و تردید دارد.

وکیل پایه یک دادگستری خراسان رضوی اظهار داشت: لازم است که یا مراکز ثبت شرکت‌ها حداقل برای شرکت‌های خدماتی یک تضمین بخواهد و یا جراید مسئولیت بیشتری داشته باشند و با همکاری نیروی انتظامی اقدام به درج آگهی‌ها کنند.

همشهری استانها

کد خبر 79927

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز